۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۱۴۵۹۰۹

سومین همایش از سلسله همایش‌های غدیر تا عاشورا برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) به محاصره سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اهل بیت(ع) اشاره و تصریح کرد: محاصره اقتصادی از ابتدای تاریخ اسلام وجود داشته و درسی که می‌توان از پیامبر(ص) و امام علی(ع) آموخت این است که باید در هر شرایطی استقامت کرد.
غدير

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی نیشابوری، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، شب گذشته در سومین همایش از سلسله همایش‌های غدیر تا عاشورا که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به کارشکنی‌های صورت گرفته از طرف دشمنان در غدیر، گفت: در امر انتقال پیام الهی در غدیر، کارشکنی‌های زیادی صورت گرفت تا پیام وحی به امت اسلام منتقل نشود.

 

وی افزود: آنان برای جلوگیری از رسیدن پیام غدیر، کارهای فراوانی انجام دادند و با طرح سؤال‌های بی‌جا و مطرح کردن مسائل انحرافی سعی در ایجاد اخلال در امر پیامبر داشتند، مخالفینی که در کاروان غدیر نیز حضور داشتند و برای رسیدن به اهداف خود، حتی نقشه قتل پیامبر را به اجرا گذاشتند.

 

وی با بیان آینده‌نگری‌های پیامبر(ص) و عدم عقاب دشمنان، همچنین بخشندگی و رأفت اهل بیت(ع)، گفت: امام حسین(ع) حتی در لحظات آخر عمر خود نیز از تلاش برای هدایت دشمنان خود دست برنداشت و تلاش کرد قاتل خود، شمر را هدایت کند.

 

حجت‌الاسلام حسینی با نقل حدیثی از کتاب صحیح بخاری، معتبر ترین کتاب حدیثی اهل سنت، گفت: از ابن‌عباس نقل است که می‌گوید: «وای از آن پنج شنبه‌ای که نگذاشتند پیامبر خدا حدیثش را بنویسد»، پیامبر(ص) فرمود برای من کاغذ و دوات بیاورید تا برای شما نوشته‌ای بگذارم تا پس از من هرگز گمراه نشوید، نه ظلم کنید و نه به شما ظلم شود، اما اطرافیانی که در کنار ایشان بودند از انجام این کار ممانعت کردند.

 

وی افرود: تلخ‌ترین اتفاق در رابطه با خلافت امام علی(ع) نیز پیمان ثقیفه بود، اما بزرگترین مسئله برای خود ایشان، غم فراق پیامبر بود در صورتی که دیگران بدون توجه به رحلت پیامبر(ص) به دنبال بدست آوردن قدرت و حکومت بودند؛ در شرایطی که فشارهای همه جانبه به امام علی(ع) وارد می‌شد، ایشان دو راه داشتند، یا با دست خالی باید به جنگ می‌رفتند یا صبر و مدارا پیشه می‌کردند که به توصیه پیامبر(ص) صبر کردند.

 

وی با بیان این‌که سعی دشمنان برای از بین بردن اسناد غدیر نیز بوده است، افزود: در تاریخ نقل است که از نظر فرهنگی نیز سعی بر این بوده تا هر سندی در مورد واقعه غدیر وجود داشته، نابود شود و فعالیت فرهنگی دشمنان به حذف برخی واقعیات از کتاب‌ها منجر شد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) به محاصره سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اهل بیت(ع) اشاره و تصریح کرد: محاصره اقتصادی از ابتدای تاریخ اسلام وجود داشته و درسی که می‌توان از پیامبر(ص) و امام علی(ع) آموخت این است که باید در هر شرایطی استقامت کرد.

 

وی در پایان گفت: امام علی (ع) می‌فرمایند: «اینان به مثال شتران در فصل بهارند که از علوفه سبز و تازه تناول کرده و بسیار مسرور می‌شوند، چنانکه بیت‌المال را این چنین می‌خوردند»، که در پایان همین ظلم‌ها و حق خوری‌ها بود که آنان را بر زمین زد./932/پ202/ب

ارسال نظرات