۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۱۴۶۰۷۳
چند خبر کوتاه از شمال غرب کشور؛

مرمت حوره علمیه اکبریه تبریز به پایان می‌رسد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از اتمام مراحل مرمت مدرسه علوم دینی تاریخی اکبریه بازار تاریخی تبریز خبر داد.
مرمت حوره علمیه اکبریه تبریز به پایان می‌رسد

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، تراب محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران از اتمام مراحل مرمت مدرسه علوم دینی تاریخی اکبریه بازار تاریخی تبریز خبر داد و اظهار داشت: مرمت این بنای قاجاری از مدت‌ها پیش آغاز شده و به زودی  آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به مرمت‌های انجام گرفته روی این مدرسه تصریح کرد: تعویض و مرمت درب و پنجره‌ها و مرمت کاربندی‌ها، عایق کاری، نم زدایی روی این بنا صورت گرفته است.


محمدی اجرای تاسیسات و سیستم گرمایشی و سفیدکاری را از دیگر اقدامات در دست اجرای مرمت‌گران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر روی این اثر ثبتی و تاریخی عنوان کرد.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در تشریح ویژگی‌های این بنا اظهار کرد: مدرسه اکبریه در دو طبقه همکف و اول به صورت تک ایوانی ساخته شده و یکی از ورودی‌های آن به میدان صاحب الامر بازار تبریز گشوده می‌شود، بدنه بنا آجری و با پنجره‌هایی چوبی است که کاربندی‌های زیبایی با نقوش برجسته ایوان آن را پوشانده است.


وی موقعیت قرارگیری مدرسه اکبریه را در میدان صاحب الامر، شمال مهرانه رود و ابتدای بازار مسگران بازار جهانی و تاریخی تبریز عنوان کرد و گفت: این بنا در سال 1266 هجری قمری از سوی میرزا علی اکبر خان، یکی از سرشناسان شهر تبریز،  مترجم و دبیر کنسولگری روس بنیاد نهاده شده است.


برپایی خیمه فقط در مناطق فاقد مسجد مجاز است
حجت‌الاسلام علیرضا مهرانفر، رییس شورای هیئات مذهبی شهرستان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار رسا در زنجان گفت: در ایام ماه محرم برپایی خیمه فقط در مناطق فاقد مسجد با رعایت شرایط لازم میسر است.


وی با بیان این‌که مکان همیشگی مراسم‌ها و عزاداری‌های هیئت‌های مذهبی شهرستان زنجان باید مساجد باشد، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته زدن خیمه در خیابان‌های شهر ممنوع است، زمان عزاداری هیئات مذهبی در ایام محرم نیز در شب‌ها به ساعات خاصی محدود می‌شود.

 

وی با بیان اینکه تدوین آیین‌نامه سبب جلوگیری از تخلفات و مشکلات داخلی برخی از هیئت‌های مذهبی شهرستان زنجان می‌شود، ادامه داد: باید تخلفات و ضعف‌های موجود در برخی از هیئت‌های مذهبی پیشگیری و برطرف شود.


حجت‌الاسلام مهرانفر با اشاره به اینکه در پیام‌ها و اشعار مراسم عزاداری نیز ضعف وجود دارد، تصریح کرد: برخی از اشعار عزاداری‌ها سبک و بی‌محتوا است و ضعف در پیام‌ها و اشعار سبب عدم نتیجه‌گیری مردم می‌شود.


وی سازماندهی و نظارت بر هیئت‌های مذهبی را یکی از وظایف شورای هیأت مذهبی شهرستان زنجان اعلام کرد و افزود: برنامه‌های این شورا هیئات در ماه محرم به صورت فعال و مستمر برگزار می‌شود.


طرح آموزشی مطلع مهر در آذربایجان ‌شرقی آغاز شد
طرح آموزشی مطلع مهر با همکاری امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سه گروه پزشکی، روان‌شناسی و احکام از طریق ویدیو کنفرانس همزمان با سراسر کشور در آذربایجان شرقی نیز آغاز شد.


نسرین پیرسمساری، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌ شرقی در مراسم آغاز به کار این طرح آموزشی گفت: این طرح به منظور آموزش زوج‌های جوانی که در پنج سال اول زندگی مشترک به سر می برند و در ادارات و دستگاه‌ها شاغل هستند در استان‌های سراسر کشور اجرا می‌شود.


نسرین پیرسمساری افزود: هدف کلی از اجرای این طرح تحکیم، تقویت و تعالی نهاد خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی برای دستیابی به جامعه‌ای پایدار، فعال و پویا است، فاز اول این طرح آموزشی در قالب سه تیم روانشناس، پزشک و روحانی برای آموزش مباحث روانشناسی، پزشکی و احکام خانواده برگزار می‌شود.


آئین غبار روبی و عطر افشانی حسینیه اعظم زنجان برگزار شد
آئین غبار روبی و عطرافشانی مسجد حسینیه اعظم زنجان در آستانه ماه محرم با حضور هیأت امنای و خادمین افتخاری این مسجد برگزار شد.


خادمان مسجد حسنیه اعظم زنجان با نصب پارچه‌های سیاه در داخل مسجد و خیابان‌های اطراف به استقبال مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) رفتند.


برپا کردن خیمه‌ به منظور پخش نذورات در ایام عزاداری، نظافت و عطر افشانی با گلاب ناب محمدی از جمله اقداماتی بود که خادمین افتخاری حسینیه اعظم زنجان در دو گروه خواهران و برادران انجام دادند.


خادمان حسینی همچنین پس از پایان عطر افشانی با تجمع در مسجد اصلی به سینه زنی و عزاداری پرداختند. حرکت دسته عزاداری عاشقان حسینی در عصر تاسوعا از شاخص‌ترین برنامه‌های ایام محرم مسجد حسینیه اعظم زنجان است که سالانه با حضور عزاداران زیادی از نقاط مختلف کشور و خارج از کشور در این مراسم با شکوه شرکت می‌کنند./935/د101/س

ارسال نظرات