۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۴۶۰۹۲
آیت‌الله جنتی:

طرح سؤال از رییس جمهور تبدیل به کینه‌ورزی نشود

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای نگهبان، طرح سؤال از رییس جمهور را حق قانونی نمایندگان مجلس دانست و با بیان این‌که معتقد است در این شرایط حساس سؤال از رییس جمهور در جلسه خصوصی و غیررسمی مطرح شود، خواست که طرح سؤال از رییس جمهور تبدیل به کینه‌ورزی نشود.
نماز جمعه تهران به امامت آيت الله جنتي نماز جمعه تهران به امامت آيت الله جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه تهران به علت این‌که اقامه این نماز پرشکوه را به دو ماه یکبار کاهش داده است، اشاره کرد و با بیان این که رهبر معظم انقلاب بر حضورم در نماز جمعه تأکید و با کنار رفتنم مخالفت کردند، به برخی سؤال ها در این زمینه پاسخ داد.

 

وی با اشاره به این‌که با مقام معظم رهبری صحبت کرده و از ایشان خواسته است مسؤولیت‌‌ها را از دوشش بردارند، افزود: رهبر معظم انقلاب برداشتن دو مسؤولیت از چهار مسؤولیتی که داشتم را قبول نکردند، یکی را قبول کردند و دیگری نماز جمعه بود که فرمودند اگر مشکل است نوبتت را عقب بنداز که قبول کردم و گفتم دو ماه یک دفعه بیایم.

 

امام جمعه موقت تهران در ادامه به طرح سؤال نمایندگان مجلس از رییس جمهور اشاره کرد و با بیان این‌که حق قانونی مجلس است و قانون اساسی هم اجازه داده و به جا و به مورد بوده و برخی مواقع لازم است، اما تصریح کرد: باید دید که طرح سؤال از رییس جمهور در شرایط فعلی تا چه مقدار مصلحت است.

 

دعوت رییس جمهور به مجلس جنگ و جدال نیست

وی اضافه کرد:‌ نمایندگان مجلس در این زمینه فکر کنند که دشمن از این اقدام چقدر بهره‌برداری می‌کند، آیا بحث اختلاف قوا را مطرح نمی‌کند، آیا شاد نمی‌شود، چه کسی خوشحال و چه کسی ناراحت می‌شود، چه برداشت و انتظاری هست، متوجه باشند که دعوت رییس جمهور به مجلس، بحث جنگ و جدال نیست و تنها سؤال است.

 

آیت‌الله جنتی با بیان این‌که معتقد است، سؤال از رییس جمهور در جلسه خصوصی و غیررسمی مطرح شود، از امضای 220 نماینده برای لبیک گفتن به سخنان مقام معظم رهبری و تأکید آنان بر مسأله وحدت تشکر کرد و گفت:‌ طرح سؤال از رییس جمهور دوستانه باشد، کینه‌ورزی نشود و خلاف اخلاق اسلامی، ادب و وحدتی نباشد که این همه برای آن سینه می‌زنند.

 

وی بر هماهنگی بین مسؤولان تأکید کرد و افزود: اصلی‌ترین مشکل کشور که دشمن بر روی آن انگشت گذاشته و می‌خواهد قدرت نظام را بشکند، اقتصادی است، ‌همه باید بر روی این نقطه متمرکز شوند و فکر کنند و این مشکل را اگرچه بسیار پیچیده است، با یاری خداوند متعال که همه جا نظام و مردم را یاری کرده، رفع کنند.

 

دین مسؤولان به مردم و امام زمان باید ادا شود

دبیر شورای نگهبان همچنین با تقدیر از تبعیت سران سه قوه از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب، نوشتن نامه به ایشان را مثبت ارزیابی کرد، اما آن را کافی ندانست و گفت: مسؤولان باید در عمل و دل با هم هماهنگی کنند، مسؤولان و سران به مردم و امام زمان‌(عج) بدهکار هستند و باید دین خود را ادا کنند.

 

وی با بیان این‌که مملکت ایران 33 سال دچار مسائل مختلف بود و همه را خداوند متعال حل کرده است، ابراز کرد: باید دید چه کار کنیم که این تحریم‌ها از بین برود، مسأله ارز همه را کلافه کرده است، وضعیت ارزی نباید به جایی برسد که بر روی ماست و پنیر مردم اثر بگذارد؛ واردات و صادرات به درستی کنترل شود.

 

آیت‌الله جنتی، مصرف کمتر را سبب کم شدن گرانی‌ و تقاضای زیاد و عرضه کم را سبب افزایش گرانی دانست و گفت:‌ در این وضعیت استثنایی باید در هزینه‌کردها هم استثنا قائل شد، دولت یک ریال نباید در این ایام خرج زائد کند، جشن گرفتن، برنامه‌های مختلف و نشستن‌ها و برخواستن‌ها باید ارزش هزینه‌ای که در بر می‌گیرد، داشته باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حوادث سوریه اشاره کرد و با بیان این‌که مردم این کشور دچار مشکل مضاعف شده‌اند، افزود: عربستان سعودی، قطر، ترکیه، آمریکا، انگلیس و اسرائیل به دشمنان سوریه کمک می‌کنند و این بی‌شباهت به جنگ تحمیلی علیه ایران نیست، حتی می‌گویند 95 درصد از تروریست‌ها، سوری نیستند و این جای تأمل دارد.

 

امام جمعه موقت تهران، ادعای غرب در مبارزه با تروریسم را دروغی بیش ندانست و با ابراز تعجب از این‌که همه خلق خدا این دروغ را می‌دانند، اما سکوت کرده‌اند، گفت: می‌خواهند یک قدرت منطقه‌ای را که با اسرائیل در افتاده و تسلیم نشده به نفع اسرائیل متلاشی شود و همه هم این موضوع را می‌دانند.

 

انتخابات آمریکا سبب رسوایی و بی‌آبرویی آنان شد

وی همچنین با اشاره به انتخابات اخیر آمریکا، آن را سبب رسوایی و بی‌آبرویی آنان ارزیابی کرد و افزود: مشارکت در انتخابات آمریکا کم شده و هزینه‌های میلیاردی آنان هم هیچ توجیهی ندارد، اما با زور و قدرت کار می‌کنند؛ اوباما دوباره بر سر کار آمد و راه کج خود را ادامه می‌دهد که البته ما هم به وظایف خود عمل می‌کنیم.

 

آیت‌الله جنتی در ابتدای سخنان خود به در پیش بودن ماه محرم و آثار و برکاتی که به دنبال دارد اشاره کرد و با بیان این‌که محرم از نعمت‌های بزرگ خداوند متعال به شیعیان است، خواستار استفاده حداکثری از ظرفیت‌های عظیم و بسیار ارزنده این ماه پر برکت و توجه به جنبه‌های حماسی و مبارزه با ظلم این رخداد در کنار عزاداری شد.

 

وی پیام عاشورا را سبب پیروزی ملت ایران در جنگ هشت ساله تحمیلی دانست و با بیان این‌که اسلام چنان عزیز است که پاک‌ترین خون‌ها در راه دفاع از اسلام باید ریخته شود، گفت: رشد فکری، بصیرت‌افزایی، شناخت، شهادت‌طلبی و سلطه‌ناپذیری در برابر دشمن از ارزش‌های بالایی است که در جبهه‌ها حاکم شد. /920/پ201/ج

ارسال نظرات