۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۴۶۱۶۵

نگاهی به فعالیت‌های جامعة الرضویه مشهد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه رضویه، اجرای نظام جدید آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران را نیازمند کارشناسی بیشتر دانست و گفت: محدود شدن به مجتهدپروری در نظام جدید، سبب ریزش بانوان طلبه در سال های اولیه ورود به حوزه و نیز کاهش ارتباط جامعه زنان با حوزه می‌شود.
مدرسه رضويه

اکرم حیدری، مدیر مدرسه علمیه جامعة الرضویه مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در تشریح چگونگی شکل‌گیری این مدرسه اظهار داشت: مؤسس مدرسه، حجت الاسلام علی سائلی، مدیر گروه علمی فقه مدرسه حجتیه قم و کارشناس ارشد فلسفه و دانش پژوه درس خارج هستند که با توجه به نیاز جامعه به مبلغ‌پروری به خصوص در بخش بانوان، در سال 1371 این مدرسه را با مدیریت همسرشان در محل خیابان آزادی3 بنا نهادند.

 

وی افزود: پس ازآن مدرسه به مکان کنونی که موقوفه است، منتقل می‌شود و تاکنون فعالیت‌های مدرسه و نظارت کلی و ارائه مشاوره از سوی تولیت این مدرسه، با روند مطلوبی همراه بوده است.

 

آموزش

حیدری با بیان این که مدرسه از سال 1389 زیر نظر شورای برنامه ریزی حوزه علمیه قرار گرفته است، به معرفی معاونت های مختلف این مدرسه پرداخت و گفت: در معاونت آموزش، اموری همچون ارزشیابی و برگزاری امتحانات، نام نویسی طلاب و انجام مصاحبه، اعلام نتایج، تدوین برنامه درسی سال تحصیلی، گزینش استادان، هماهنگی و نظارت بر مباحثات علمی طلاب و برگزاری اعتکاف علمی صورت می‌گیرد.

 

مدیر مدرسه علمیه جامعة الرضویه ادامه داد: بیش از 30 عضو هیأت علمی در زمینه‌های فقه و اصول، فلسفه، کلام، زبان و ادبیات عرب، اخلاق و تفسیر فعالیت دارند و استادان روان‌شناسی، ادبیات فارسی و زبان انگلیسی نیز از استادان دانشگاه تأمین می‌شوند.

 

وی با اشاره به این که هم اکنون 85 طلبه در پنج پایه در حال تحصیل در این مرکز هستند، ابراز داشت: همچنین 24 طلبه در حال تدوین پایان‌نامه هستند و از آغاز تاکنون 134 نفر فارغ التحصیل شده اند که 50 درصد آنان در دانشگاه، حوزه علمیه قم و مشهد در مقاطع عالی ادامه تحصیل می دهند. پذیرش طلاب هر سال به تعداد بیست نفر و تنها از مقطع دیپلم انجام می شود.  

 

حیدری سطح پیشرفت علمی طلاب این مرکز را رضایت بخش دانست و گفت: در سال تحصیلی گذشته، 46 نفر معدل بالای 19 داشتیم. همچنین میانگین معدل مدرسه بالای بین مدارس استان های خراسان، 17 بوده است.

 

پژوهش

مدیر مدرسه علمیه جامعة الرضویه تصریح کرد: در بخش پژوهش نیز، هسته علمی تخصصی مدرسه متشکل از استادان است؛ اما تعدادی از فارغ التحصیلان نیز با هدف این که پس از فارغ التحصیلی آمادگی جذب در هسته های علمی را پیدا کنند و به گونه ای استادپروری صورت گیرد، در این هسته ها حضور دارند. به این شکل که موضوع خاصی به هر گروه که تحت نظارت یک مسؤول اداره می شود، ارائه شده و پس از یک روز مطالعه در هفته به بحث و بررسی آن می پردازند و خروجی مباحث در قالب کلیپ، مقاله و روزنامه دیواری ارائه می شود.

 

وی، برگزاری همایش‌ها، تهیه نرم افزار، نشریات تخصصی، ارائه مقالات، تدوین نشریه، پشتیبانی پایگاه اینترنتی مدرسه، نظارت و راهنمایی پایان نامه ها، جلسات آموزشی برای توجیه طلاب، نظارت بر تحقیقات درسی را از دیگر اقدامات بخش پژوهش دانست و افزود: سال گذشته همایش عفاف و حجاب با حضور آیت الله علم الهدی و خانم نیلچی زاده به منظور تبیین راهکارهای ترویج حجاب و مبارزه با بدحجابی و اثبات فلسفه حجاب به صورت استانی برگزار شد که همایش دوم آن با عنوان حریم عفاف 2 نیز آذرماه امسال همزمان با هفته پژوهش برگزار می شود.

 

حیدری خاطرنشان کرد: تاکنون 128 پایان نامه در 51 موضوع قرآنی و 50 موضوع اخلاقی و سایر موضوعات دفاع شده است.

 

کتابخانه

وی همچنین با اشاره به وجود 6500 جلد کتاب در سی عنوان در کتابخانه این مرکز، یادآور شد: عموم مردم می توانند با ضمانت یکی از طلاب در این کتابخانه عضو شوند.

 

نشریه

وی گفت: نشریه این مدرسه نیز به صورت فصلنامه فرهنگی ـ اجتماعی به سردبیری طیبه پارچه باف با همکاری اساتید و طلاب تدوین و در سطح مدارس علمیه و دانشگاه ها و مراکز علمی توزیع می شود.

 

 

فرهنگی

حیدری، بایگانی، خبر و اطلاع رسانی، مراسم و مناسبت ها، مسابقات، اردوها، همایش ها، برگزاری نمایش های ویژه و جشن ها، برگزاری مراسم صبحگاه(همراه با سخنرانی طلاب و قرائت دعای عهد) را از شرح وظایف معاونت فرهنگی دانست و گفت: قرائت یک حزب قرآن از سوی طلاب پس از نماز ظهر، ختم هفتگی قرآن، پرورش گروه های تئاتر و تواشیح، دیدار با خانواده شهدا، بزرگداشت مناسبت ها و همکاری در برگزاری اعتکاف علمی از دیگر فعالیت های فرهنگی این مدرسه محسوب می شود.

 

وی با اشاره به حضور پنج طلبه قاری و چهار حافظ کل در این مدرسه، افزود: جلسات تحلیل مسائل سیاسی و بصیرت افزایی و نیز جلسه اخلاق عمومی به صورت هفتگی و همچنین کلاس های احکام تخصصی، اخلاق زندگی، هنری، تجوید عملی و حفظ کل و جز‍ء در مدرسه رضویه برگزار می شود.

 

ورزش

مدیر مدرسه علمیه جامعه الرضویه امکانات ورزشی این مدرسه را خوب ارزیابی کرد و گفت: یک سال است با همکاری بسیج طلاب و روحانیون، تیم والیبال تشکیل شده است. مسابقات بدمینتون، طناب کشی و تنیس نیز در مناسبت های مختلف اجرا می‌شود.

 

اعزام مبلغ

حیدری با اشاره به آمادگی بیش از 50 مبلغ آموزش دیده مدرسه جهت اعزام به دانشگاه، خوابگاه های دانشجویی، پایگاه های بسیج مساجد و منازل در داخل و خارج مشهد، تصریح کرد: این مبلغان به صورت تخصصی در مباحث مهدویت، جوان و سیاست آموزش دیده اند.

 

وی با اشاره به این که پنج تن از طلاب این مدرسه پاسخگوی تخصصی احکام در حرم مطهر هستند، ادامه داد: طلاب توانمند پیش از فارغ التحصیلی نیز می توانند وارد عرصه تبلیغ شوند.

 

وی گفت: دوره های آموزش مبلغان به شکل عملی همراه با پشتیبانی علمی و نیز آسیب شناسی تبلیغ با حضور استادان از سوی واحد اعزام مبلغ برگزار می‌شود.

 

رایانه

حیدری همچنین با اشاره به حضور برخی از طلاب مدرسه در فضای مجازی خصوصا وبلاگ نویسی، خاطرنشان کرد: امور تایپ و تکثیر، خدمات اینترنت، نرم افزار، پرینت، فتوشاپ، پاورپوینت، اکسل و ...در واحد رایانه و اینترنت مدرسه انجام می شود.

 

معاونت مالی

مدیر مدرسه علمیه جامعة الرضویه، همچنین تأمین بودجه، رسیدگی به امور مالی و ارائه گزارش‌ها را از وظایف معاونت مالی عنوان کرد.

 

فوق برنامه

وی در ادامه به تشریح فعالیت های فوق برنامه این مرکز پرداخت و گفت: برگزاری درس تفسیر از سوی حجت الاسلام نخاولی، کارگاه های حجاب و درس اخلاق از سوی حجت الاسلام سائلی، دوره تفسیر استاد خامه گر ویژه طلاب، اساتید و فارغ التحصیلان از این فعالیت ها به شمار می رود.

 

حیدری افزود: همچنین برخی اساتید آموزش دیده این مدرسه از سوی مرکز مدیریت دوره معارف مهدویت را در مدرسه دارند. در زمینه آموزش زبان های خارجی نیز در تلاش هستیم تحت نظر دفتر تبلیغات اسلامی کلاس های زبان در مدرسه برگزار کنیم.

 

وی، اجرای اربعین های مختلف و چله هایی با موضوعات معنوی را از اقدامات این مدرسه جهت رشد اخلاقی طلاب عنوان و خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه ارتباط موثر و تفکر منطقی ویژه مبلغان، اردوهای کوه پیمایی، جشنواره های غذایی، کلاس های آشپزی، بهداشت خانواده، مهارت‌های زندگی، تربیت کودک و همسرداری از دیگر فعالیت های فوق برنامه مدرسه رضویه محسوب می شود.


مدیر مدرسه علمیه جامعة الرضویه افزود: کلاس داستان نویسی از تیرماه گذشته آغاز شده که با استقبال طلاب روبه‌رو شده است. همچنین همزمان با آغاز سال تحصیلی نیز جلسات نقد فیلم به صورت هفتگی در حال برگزاری است.

 

وی از اجرای طرح «رهپویان فاطمی2» با همکاری سازمان تبلیغات خبر داد و گفت: این طرح به منظور سازماندهی و آموزش مبلغان(بانوان) سنتی سطح شهر اجرا می شود. همچنین کارگاه نگرش سیستمی به دین با همکاری بسیج طلاب و موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام واحد مشهد، ویژه طلاب و مبلغان برنامه ریزی شده است.

 

ارتباط با نهادها

حیدری در ادامه از تعامل خوب این مدرسه علمیه با نهادهای اجتماعی خبر داد و گفت: در اجرای برنامه ها و طرح های مختلف با شهرداری، اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی، استانداری، نمایندگان مجلس، مرکز تخصصی مهدویت، خیریه گلستان علی(ع) و حوزه هنری همکاری داریم.

 

وی ادامه داد: با دانشگاه ها نیز تعامل خوبی وجود دارد، تاکنون سه کرسی آزاداندیشی در خصوص حجاب و انتخابات با حضور طلاب و دانشجویان برگزار شده است. همچنین بیش از 40 درصد شرکت کنندگان در طرح های سازندگی معنوی طلاب را دانشجویان تشکیل می دهند.

 

چالش ها

حیدری در پایان، محدودیت مکان و قدیمی بودن آنرا از مهمترین مشکلات مدرسه عنوان و تصریح کرد: به دلیل موقوفه بودن این مکان، پیگیری هایی که برای ساخت ساختمان جدید در همین مکان داشته ایم تاکنون به نتیجه نرسیده است.

 

وی با بیان اینکه هزینه های مدرسه از  محل مرکز مدیریت حوزه، خیرین و کمک های مردمی تأمین می شود، افزود: مدارس علمیه به لحاظ مالی تقریبا خودگردان هستند؛ هم طلاب و هم استادان از  حقوق خود می گذرند و خالصانه خدمت می کنند.

 

وی گفت: ایده ها و طرح های خوبی در عرصه گسترش فعالیت‌های فرهنگی ـ پژوهشی وجود دارد؛ اما بودجه برای اجرای آن فراهم نیست.

 

پیشنهاد

حیدری در خصوص چگونگی پوشش بانوان اظهار داشت: برای حل معضل کنونی بدحجابی، باید هویت انسانی ـ اسلامی زنان جامعه را برای آنان تبیین کنیم.

 

وی همچنین در خصوص اجرای نظام جدید آموزشی در سال تحصیلی جاری گفت:طرح خوبی است اما باید زودتر و با کارشناسی بیشتر ارائه می شد. درست است که نظام گذشته که با هدف مجتهدپروری فاصله داشت اما باید این نکته را نیز مد نظر داشت که  همه طلاب حوزه نمی خواهند مجتهد شوند و  ممکن است انگیزه های دیگری چون تدریس یا تبلیغ داشته باشند لذا محدود شدن به مجتهدپروری که در نظام جدید مورد توجه قرار گرفته است، سبب ریزش بانوان طلبه در سال های اولیه ورود به حوزه و نیز کاهش ارتباط جامعه زنان با حوزه می شود./930/ز503/س

 

 

ارسال نظرات