۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۴۶۵۸۳

چند خبر کوتاه از آذربایجان غربی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری همایش طلاب و مبلغان دینی هجرت شمال استان در سلماس، برگزاری مسابقه عمومی کتابخوانی نماز و همچنین انتخاب مؤسسه دارالحافظین قرآن کریم آذربایجان‌غربی به‌عنوان دومین تشکل مردم نهاد مذهبی کشور از مهم ترین اخبار کوتاه آذربایجان غربی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، همایش طلاب و مبلغان دینی هجرت شمال آذربایجان غربی با هدف بالا بردن اثربخشی تبلیغات دینی و راهکارهای تبلیغ صحیح در آیین های عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و سرور آزادگان عالم در حوزه علمیه امام علی(ع) سلماس برگزار شد.

 

حجت الاسلام محمد جواد قهرمانی، مسؤول مرکز مدیریت حوزه علمیه آذربایجان غربی در این همایش یک روزه گفت: رسالت تبلیغات دینی بر عهده روحانیان است و باید در این زمینه روحانیان مطالعه و آگاهی کافی در تمام مسائل را داشته باشند.

 

این مسؤول افزود: اگر تبلیغات و عبادات مناسب از سوی مبلغین و طلاب حوزه های علمیه صورت گرفته باشد در آن صورت توانسته ایم به منویات مقام معظم رهبری عمل کنیم.

 

همچنین حجت الاسلام حمید ارشاد، معاون تبلیغ حوزه های علمیه آذربایجان غربی نیز در این گردهمایی از اعزام 300 مبلغ دینی به مناطق شهری وروستایی استان در آستانه ماه محرم خبرداد و افزود: از این تعداد روحانی 200 نفر از حوزه علمیه قم بوده و مابقی از مبلغان هجرت بلند مدت سطح استان هستند.

 

حجت الاسلام ارشاد با اشاره به اجرای برنامه های فرهنگی ازسوی حوزه های علمیه استان در ماه محرم اظهار داشت: در دهه اول محرم در 10 نقطه شهر ارومیه چادرهایی از سوی این حوزه ایجاد شده تا به سوالات شرعی مردم پاسخ داده شود.

 

وی اضافه کرد: در همین مدت جمعی از اساتید بزرگ اخلاق حوزه علمیه قم مهمان برخی از حوزه های علمیه استان خواهند بود.

 

برگزاری مسابقه کتابخوانی نماز در آذربایجان غربی

بوستانی، مسؤول فرهنگی ستاد اقامه نماز آذربایجان غربی گفت: یازدهمین دوره از مسابقات عمومی کتابخوانی نماز با هدف ارتقای سطح دانش عمومی از مفاهیم و مبانی نماز به همت این ستاد در استان برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه سؤالات این مسابقه از کتاب «پیوندهای نماز» تألیف حجت‌الاسلام و المسلیمن قرائتی طراحی می‌شود، اضافه کرد: منبع اصلی مسابقه به همراه پاسخنامه در هنگام ثبت‌نام اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.

 

این مسؤول تصریح کرد: این کتاب در حال حاضر در محل ستاد اقامه نماز مرکز استان و همچنین شهرستان‌ها با تخفیف 25 درصد برای افراد شرکت کننده ارائه می‌شود.

 

وی آخرین مهلت ثبت‌نام در این مسابقه را پایان آبان ماه جاری عنوان کرد و افزود: به دلیل استقبال چشمگیر علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه این زمان تا هفته ابتدایی آذرماه جاری تمدید شود.

 

بوستانی با اشاره به اینکه در مرحله اول اجرای این مسابقه تاکنون بیش ازهفت هزار پاسخنامه توزیع شده است، گفت: برای شرکت در مسابقه محدودیت خاصی وجود ندارد اما داوطلبان باید حداقل دارای تحصیلات مقطع راهنمایی باشند.

 

برگزاری همایش ملی بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی در ارومیه

امین رستم زاده دبیر علمی این همایش، پاسداشت مقام شامخ خواجه نصیر الدین طوسی، شناخت و معرفی بیشتر ابعاد مختلف علمی این دانشمند بزرگ اسلامی، ارائه برنامه های علمی_ترویجی با هدف آشنایی دانشجویان با خواجه نصیر الدین طوسی، تقویت روحیه تحقیق، تتبع و ابتکار و همچنین تلاش برای استقلال فرهنگی از طریق معرفی مفاخر علمی ایران زمین را از جمله مهم ترین اهداف برگزاری این همایش ملی عنوان کرد.

 

رستم زاده زمان برگزاری این همایش ملی را بیست و دوم آبان ماه جاری اعلام و خاطرنشان کرد: این همایش در دو بخش نشست و کارگاه علمی برگزار می شود.

 

وی اجرای کارگاه های علمی و همچنین برگزاری نشست تخصصی با حضور اساتید برجسته دانشگاهی و علمی را از جمله ویژگی های این طرح معرفی کرد.

 

رستم زاده در ادامه با بیان اینکه این همایش به مدت یک روز در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم دانشگاه ارومیه برگزار می شود، خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه علمی با حضور اساتید برجسته و صاحب نظر از برنامه های جنبی مراسم افتتاحیه همایش ملی بزگداشت خواجه نصیر الدین طوسی است.

 

وی ادامه داد: در بخش نشست این همایش، مقالات علمی پیرامون موضوع همایش توسط اساتید مدعو ارائه خواهد شد.

 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، با اشاره به پیشینه علمی این دانشمند بزرگ ایرانی تصریح کرد: طوسی یکی از سرشناس‌ترین و با نفوذترین چهره‌های تاریخ اسلام است و باید با طرح ریزی و برگزاری برنامه های فرهنگی با موضوع و محوریت این دانشمند فرزانه زمینه برای آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با مفاخر علمی و فرهنگی کشور فراهم شود.

 

گفتنی است، شرکت برای دانشجویان در این همایش آزاد است و در پایان برای افراد شرکت کننده در بخش کارگاه این طرح ملی گواهی شرکت در همایش صادر می شود.

 

دارالحافظین قرآن آذربایجان غربی تشکل برتر قرآنی کشور معرفی شد

مهدی کاتب، مدیر مؤسسه دارالحافظین قرآن کریم آذربایجان‌غربی گفت: در پنجمین همایش تشکل‌های مردم نهاد برتر مذهبی کشور که دراستان بوشهر برگزار شد، مؤسسه دارالحافظین قرآن کریم آذربایجان غربی به عنوان دومین تشکل برتر قرآنی کشور انتخاب شد.

 

وی با اشاره به دلایل این انتخاب گفت: برپایی منظم دوره‌های تخصصی و عمومی علوم قرآنی در طول سال و تربیت قرآن‌آموزان نمونه استان، برگزاری مراسمات و مسابقات ویژه ماه مبارک رمضان با عنوان ندای رمضان و ضیافت نور و همچنین برگزاری جشنواره زیر سایه خورشید با حضور خادمان بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در مرکز و شهرستان های استان از جمله دلایل این انتخاب بوده است.

 

کاتب تصریح کرد: برگزاری گرامی داشت روز دختر در آغاز دهه کرامت با حضور خادمین حرم حضرت معصومه(س)، برگزاری طرح حجاب و عفاف با عنوان مرواریدی در صدف در سطح مدارس دخترانه ناحیه دو ارومیه، برپایی جشن‌ها و مراسمات سوگواری چند هزار نفری در مناسبت‌های ملی و مذهبی، از دیگر عوامل موفقیت موسسه بوده است.

 

مدیر مؤسسه دارالحافظین قرآن کریم آذربایجان غربی انجام پژوهش‌های قرآنی، انجام فعالیت‌های تربیتی ویژه اعضای مؤسسه، چاپ و نشر نشریات و لوح‌ها آموزشی، دارا بودن چارت اداری منظم و بسیاری فاکتورهای را از عواملی دانست که باعث موفقیت این مؤسسه در سال 1390 و کسب این عنوان شد.

 

آغاز طرح حجاب ریحانه النبی در مدارس ابتدایی آذربایجان غربی

حجت‌الاسلام محمدمهدی ابراهیم‌پور، در مراسم افتتاحیه طرح حجاب ریحانه النبی که در مدرسه حضرت رقیه(س) ارومیه با حضور جمعی از مسوولان مربیان و دانش‌آموزان برگزار شد، با بیان اهداف متعالی طرح حجاب و عفاف اظهار داشت: تثبیت و ترغیب حجاب در مدارس دخترانه از جمله اهداف کارآمد این طرح است که به صورت شبکه منظم و متصل در استان‌های خراسان رضوی، مازندران، اصفهان و تهران برگزار می‌شود.

 

وی در ادامه از زیرپوشش قرار دادن 18 هزار دانش‌آموز دختر در طرح ریحانه النبی خبر داد و افزود: تعداد چهار هزار دانش‌آموز از پایه‌هایی سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در این طرح‌ها عضو هستند.

 

رییس مرکز ریحانه النبی (س) همچنین به عضویت دو هزار نفر در سراسر کشور در طرح ملی خوش حجابی اشاره کرد و گفت: از این تعداد بیش از 700 نفر را دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی استان آذربایجان غربی تشکیل می‌دهد.

 

وی در ادامه افزود: کیفیت‌بخشی به طرح در راستای گیرایی و تقویت باورهای دینی با کمک مربیان حجاب و کتاب‌های آموزشی می‌تواند گامی مفید به سوی توسعه فرهنگ حجاب توأم با عفاف باشد.

 

حجت الاسلام ابراهیم‌پور همچنین از اجرای این طرح در پایه‌های ششم ابتدایی خبر داد و تصریح کرد: پوشش پایه‌های تحصیلی سوم تا ششم ابتدایی در قالب طرح نسیم عفاف و خوش‌حجابی می‌تواند در راستای فرهنگ‌سازی پوشش اسلامی به صورت چهره به چهره کارآمد باشد.

 

رییس مرکز ریحانه النبی (س) با اشاره به کاهش مدارس زیرپوشش از شانزده به نه مدرسه خاطرنشان کرد: با وجود مسائل مختلف در زمینه‌های مالی و معنوی سعی خواهیم کرد این مدارس را با قوت بیشتری ساماندهی کنیم هر چند ریحانه‌النبی آمادگی پذیرش مدارس در سطح وسیعی را دارا است.

 

وی از تشکیل دو گروه حافظان و حامیان حجاب در کشور خبر داد و افزود: دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی که دارای پوشش معقولی هستند به عنوان حامیان حجاب و دانش‌آموزان پایه‌های سوم تا ششم ابتدایی با پوشش کامل به عنوان حافظان حجاب و عفاف معرفی  می‌شوند./936/د101/ب

ارسال نظرات