۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۴۶۷۸۶

چند خبر کوتاه از شمال‌غرب

خبرگزاری رسا ـ تجهیز کتابخانه حوزه علمیه هشترود و آغاز پذیرش دین پژوه در حوزه علوم اسلامی مرکز زنجان از مهم ترین اخبار کوتاه شمال غرب است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حسین ممی زاده، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هشترود گفت: همزمان با هفته کتاب 100 جلد کتاب به حوزه علمیه خواهران این شهرستان اهدا شد.

 

وی افزود: این کتاب ها در زمینه های مذهبی، قرآنی و عمومی بوده که به مناسبت هفته کتاب از سوی این اداره به حوزه تازه تاسیس این شهرستان اهدا شد که در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در این شهرستان بویژه حمایت و تقویت مراکز علمی، فرهنگی و حوزوی صورت گرفت.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هشترود ارزش کتاب های اهدا شده به این مرکز را بیش از شش میلیون ریال اعلام کرد.

 

آغاز پذیرش دین پژوه در حوزه علوم اسلامی مرکز زنجان

دانشگاه زنجان امسال اقدام به راه اندازی اولین حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کرده و از ترم بهمن پذیرش دانشجو خواهد داشت.

 

دین پژوهان علاقه مند، پس از سپری کردن مرحله ثبت نام و آزمون ورودی در شش ترم دوره فشرده ای را می گذرانند که هر ترم 12 واحد تشکیل شده که هشت واحد آن حضوری و چهار واحد مجازی می باشد.

 

فقه، کلام، تاریخ و فلسفه اسلامی و علوم قرآنی، علوم حدیث و جریان شناسی فرهنگی از واحدهای ارائه شده در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان است که در اصل مدرک گرایی مهم نیست، بلکه پاسخگویی به نیازهای افراد علاقه مند و دغدغه مند در زمینه علوم اسلامی مدنظر است.

 

گفتنی است، کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان دارای مدرک بالاتر از فوق دیپلم امکان ثبت نام در این حوزه را دارند.

 

50درصد موقوفات آذربایجان شرقی به نیت ماه محرم وقف شده است

حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: حدود 50درصد موقوفات این استان به نیت احسان و اطعام در ماه محرم و ترویج و تبلیغ عزاداری امام حسین (ع) صورت گرفته است.

 

وی افزود: بر اساس نیت و نظر واقفان، در آمد حاصل از موقوفات در جهت دهی و گسترش فرهنگ عاشورایی و تبلیغ فلسفه اصلی قیام حضرت امام حسین(ع) که همانا امر به معروف و نهی از منکر و پاسداری از دین نبوی و مکتب علوی است هزینه می شود.

 

وی اضافه کرد: تاکنون در آذربایجان شرقی دو هزار و 500 باب موقوفه و 13 هزار واحد هم رقبه شناسایی و ثبت که 27 مورد آنها در سال جاری توسط افراد نیکو و کار خیر وقف شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه رسالت اصلی این سازمان صیانت جدی و شرعی از موقوفات و نگهداری و نظارت بر اداره اماکن متبرکه و امامزاده است، ادامه داد: 314 باب امام زاده در استان وجود دارد که تنها در 51 مورد آنها امکان اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی وجود دارد.

 

مرمت کامل بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ضروری است

امام جمعه اهر در آیین افتتاح مرمت بازار تاریخی اهر حفاظت از آثار تاریخی و باستانی منطقه را ضرورتی جدی دانست و بر مرمت کامل بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تأکید کرد و اظهار داشت: در کنار آثار تاریخی منطقه باید به صنایع دستی خصوصاً محصول عشایری و روستایی دستباف ورنی که یکی از صنایع دستی مطرح و ارز‌آور کشور است توجه جدی شده و با برگزاری جشنواره‌های مختلف در شناساندن این صنعت دستی تلاش شود.

 

وی، خدمت به مردم و حل مشکلات آنان را بزرگ‌ترین عبادت برشمرد و افزود: همه باید تلاش کنیم در این راه از یکدیگر پیش گرفته و خدمتگزاری به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

 

گفتنی است، در زلزله اخیر آسیب جدی به اکثر آثار تاریخی شهرستان اهر از جمله کاروانسرای شاه عباسی، کاروانسرای گوره درق، خانه دکتر قاسم اهری، حصار خشتی و بقعه شیخ شهاب الدین اهری وارد شده بود./935/د101/ب

ارسال نظرات