۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۱۴۶۸۱۶
رییس اداره پژوهش حوزه علمیه گلستان:

فضای پژوهشی در حوزه عرصه بروز خلاقیت‌ها و نظریه‌ها باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره پژوهش حوزه علمیه گلستان با تأکید براین که عرصه پژوهشی در حوزه باید عرصه بروز خلاقیت‌ها و نظریه‌های نو باشد، تصریح کرد: فعالیت‌های آموزشی در حوزه نیز باید با تولید خلاقیت در دانش همراه باشد.
کتابخانه/پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام سیدجواد محمدزاده، رییس اداره پژوهش حوزه علمیه گلستان، امروز در نشست پژوهشی که با حضور طلاب در این مدرسه علمیه رضویه گرگان برگزار شد با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، اظهار داشت: پیامبر اعظم(ص) فرموده است«مِدَادُ الْعُلَمَاءِ أَفْضَلُ مِنْ دِمَاءِ الشُّهَدَاءِ که این نشان دهنده جایگاه علما و روحانیت در نزد اسلام است.

 

وی با اشاره به این که با توجه به این روایت ارزش قلم و کتابت در روز قیامت روشن خواهد شد، ابراز داشت: اندیشه، فکر و تحقیق بالاترین ارزشی است که با خون شهدا مقایسه خواهد شد.

 

رییس اداره پژوهش حوزه علمیه استان گلستان با تأکید بر برنامه ریزی و مطالعه روزانه از سوی طلاب خاطرنشان کرد: طلاب در صورتی موفق خواهند شد که با برنامه ریزی و مطالعه روزانه آگاهی‌های خود را افزایش دهند.

 

حجت الاسلام محمدزاده افزود: استاد شهید مطهری(ره)، علامه جعفری(ره)، علامه عسکری(ره) و دیگر بزرگان دینی از شخصیت های موفقی هستند که با مطالعه مستمر و تحقیقات توانستند به درجات بالای علمی دست پیدا کنند.

 

وی تصریح کرد: طلاب در کنار تحصیل علوم روز و حرکت مطابق با سیاست های معاونت آموزش مدرسه علمیه خود، باید به مطالعه کتب غیر درسی پرداخته و تحقیق و پژوهش را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

 

رییس اداره پژوهش حوزه علمیه گلستان، تقویت مسأله پژوهش در حوزه را بسیار ضروری دانست و گفت: باید فعالیت های پژوهش محور در یک طلبه به عنوان یک عادت نهادینه شود، تا آنها بتوانند در سطوح بالاتر در فعالیت‌های پژوهشی با محور تولید علم نقش آفرینی کنند.

 

حجت الاسلام محمدزاده با بیان این که پژوهش رکن اصلی آموزش در حوزه است، خاطرنشان کرد: مفسران، فقها و بزرگان دینی در تاریخ اسلام به پژوهش اهمیت بسیار داده اند.

 

وی با اشاره به این که پژوهش در حوزه‌های علمیه، سابقه ای بیش از هزار ساله دارد، گفت: پژوهش در تاریخ حوزه همواره تدریس و تحصیل بوده است.

 

رییس اداره پژوهش حوزه علمیه گلستان با تأکید براین که عرصه پژوهشی در حوزه باید عرصه بروز خلاقیت‌ها و نظریه‌های نو باشد، تصریح کرد: فعالیت های آموزشی در حوزه نیز باید با تولید خلاقیت در دانش همراه باشد.

 

نشست تبلیغی با عنوان بایدها و نبایدهای تبلیغی در مدرسه علمیه سفیران هدایت آزادشهر

به مناسبت فرارسیدن ایام تبلیغی ماه محرم، نشست تبلیغی با عنوان «بایدها و نبایدهای تبلیغی» امروز در مدرسه علمیه سفیران هدایت آزادشهر برگزار شد. 

 

حجت الاسلام حسین علی شیخ، معاون پژوهش مدرسه علمیه سفیران هدایت آزادشهر در این نشست با اشاره به فلسفه عزاداری برای سیدالشهداء(ع)، اظهار داشت: حفظ مکتب و شریعت، آشنایی جامعه با معارف دینی، پالایش روح و تزکیه نفس، اعلام وفادارى نسبت به مظلوم و مخالفت با ظالم و وحدت هماهنگى میان امت اسلامى از فلسفه های عزاداری برای امام حسین(ع) است.

 

وی در ادامه با بیان وظایف روحانیت در تبلیغ، ابراز داشت: اخلاص در عمل و توکل بر خدا و اهل بیت(ع)، مردم داری، مطالعه مناسب برای منبر، استفاده از منابع معتبر در تبلیغ، نیاز سنجی مخاطبین در انتخاب موضوع، همفکری و همکاری با گردانندگان مجالس، پرهیز و مبارزه با خرافات از وظایف روحانیت در ایام تبلیغی است.

 

معاون پژوهش مدرسه علمیه سفیران هدایت آزادشهر در پایان با بیان موضوعات پیشنهادی برای تبلیغ در ماه محرم، خاطرنشان کرد: بررسی ابعاد گوناگون تربیتی، اجتماعی، عبادی و سیاسی امام حسین(ع)، دشمن شناسی و علل دشمنی و جنگ آنها با امام(ع)، بررسی خصوصیات ویژه امام و یارانش، بررسی خصوصیات رذیله دشمن و افرادشان، وظایف شیعیان در محرم، دلایل گریه و سوگواری بر اباعبدالله(ع)، علل پیدایش خرافات و راه های مبارزه با آن، توضیح و تفسیر زیارت عاشورا و زیارت وارث، بررسی و بیان آیاتی که امام حسین(ع) از ابتدای حرکت تا شهادتشان قرائت کردند، توضیح و تببین توسل و جایگاهش در آیات و روایات، ولایت مداری و ولایت محوری در جامعه برخی از موضوعاتی است که می توان در این ماه به آن پرداخت./950/پ202/س

ارسال نظرات