۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۱۴۶۸۳۹
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خبر داد:

برگزاری جشنواره ملی نماز و نیایش

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان قم گفت: به زودی جشنواره ملی نماز و نیایش در سه حوزه فیلم، عکس و فیلم نامه در استان قم برگزار می‌شود.
سيد مرتضي اسماعيلي طبا

 سید مرتضی اسماعیلی طبا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه اصلی کار اداره کل ارشاد را فرهنگ و هنر دانست و گفت: در بحث فرهنگ چندین شاخصه از جمله شاخصه نشر مطرح است که فقط در این حوزه تعداد، نشرهای استان قم در طول سال به تنهایی برابر با کل استانهای دیگر است.

 

اسماعیلی طبا، تعداد مجوزهای نشر درقم را سالانه 10 هزار عنوان کتاب و تعداد کتابهای منتشره را سالانه پنج هزار جلد کتاب در قم اعلام کرد و ادامه داد: 60٪ از کتب منتشره در استان قم مربوط به حوزه دین است.

 

وی اضافه کرد: اداره کل ارشاد، در بخش فرهنگ علاوه بر حوزه نشر حوزه‌های شعر، قرآن و قرآن آموزی و کانون های فرهنگی ـ هنری مساجد را در اختیار دارد که بخش وسیعی از حوزه فرهنگ را در استان قم تشکیل می‌دهند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، حوزه هنری را به هفت انجمن تقسیم کرد و افزود : انجمن سینمای جوان، انجمن نمایش، انجمن شعر و ادب، انجمن خوشنویسان و انجمن هنرهای تجسمی از جمله انجمن‌های این حوزه است.

 

وی تصریح کرد: اگرچه ازنظر برخورداری در استان قم ، حوزه هنر سطح پایین‌تری نسبت به حوزه فرهنگی دارد ولی در این زمینه اساتید مطرح و برجسته کشوری در هنرهای تجسمی، خوشنویسی و تئاتر در قم حضور دارند.

 

برگزاری جشنوواره نماز ونیایش

اسماعیلی طبا روند شکل گیری بسیاری از فعالیت ها همچون تئاتر و نمایش در سال 91 را رو به رشد دانست و اضافه کرد: در حوزه سینما به زودی جشنواره ملی نماز و نیایش در سه حوزه فیلم، عکس و فیلم نامه برگزار خواهد شد که فعلا در مرحله دریافت آثار است.

 

وی زمان جشنواره نماز و نیایش را بهمن ماه اعلام کرد و افزود: این جشنواره در واقع تلفیقی از دین و هنر است که تولید معارف مهمی همچون نماز و نیایش را در ساختار فیلم و فیلم نامه و عکس به رقابت می‌گذارد.

 

وی همچنین هدف از این جشنواره را تبیین رابطه دین و هنر عنوان کرد و یادآور شد: پیش از این چه در وزارت ارشاد و چه سایر دستگاه‌های هنری و فرهنگی مثل صدا و سیما به این مهم کمتر پرداخته شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم افزود: این جشنواره می‌تواند زمینه‌ای برای مطرح کردن مفاهیم والای دین از زبان انواع هنر همچون فیلم ، تئاتر، خوشنویسی، نقاشی و انیمیشن باشد.

 

وی تفاوت این جشنواره مهم را با سایر کارهای هنری، تلاش بیشتر در حوزه بینابینی دین و هنر دانست و افزود: امروز کاستی تولید برنامه‌ای با محتوایی حقیقتاٌ دینی در همه ارگان‌های مسؤول از جمله نهادهای سیاستگذار فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری و معاونت سینمایی احساس می‌شود که اگر بتوانیم در این حوزه تولید نظری و عملی داشته باشیم ارزشمند است.

 

اسماعیلی طبا همچنین ابراز داشت: ما وظیفه خود می‌دانیم در حوزه تعامل بین دین و هنر بیشتر از دیگر استان‌ها کارکرد داشته باشیم و این از برکت وجود کارشناسان و مراکز پژوهشی است که در استان‌های دیگر وجود ندارد.

 

اجرای دو پروژه برزگ عمرانی ـ فرهنگی در استان قم

وی با اشاره به فعالیتهای عمرانی اداره کل ارشاد در قم اشاره کرد و گفت: پروژه تالار مرکزی شهر با پیشرفت بیش از پنجاه درصدی در زمینی به مساحت 7 هزار متر و زیربنایی به مساحت 11 هزار متر درحال شکل گیری است که امید می‌رود تا اردیبهشت سال 92 به بهره برداری برسد.

 

مدیر کل ارشاد استان قم زیرساخت‌های هنری قم را بسیار کم دانست و افزود: با ساخت تالار مرکزی بیشتر حوزه های هنری جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کنند که این تالار به محیط مرکزی برای اهالی هنر و رسانه قم تبدیل می‌شود.

 

وی از نبود کتابخانه مرکزی در قم که یک استان صادر کننده فرهنگ به سایر استان‌ها به حساب می‌آید ابراز تأسف کرد وگفت: تأسیس کتابخانه مرکزی جزو مصوبات سفر مفام معظم رهبری بوده که در سال 89 به دلیل نبود زمین متوقف شده است.

 

مدیر کل ارشاد استان قم پیگیری وزیر فرهنگ، مسؤولان محلی و استاندار را در احیاء پروژه مؤثر دانست و عنوان کرد: زمینی به مساحت 4500 متر در خیابان امام برای این پروژه از شرکت نفت تحویل گرفته شد که در آن کتابخانه ای با زیربنای 10 هزار متر در 5 طبقه ساخته می‌شود که اکنون این طرح در مرحله دیوار کشی قرار دارد.

 

وی نتیجه این پروژه را مرکزی ستادی برای کتابخانه‌های استان ذکر کرد و افرود: کتابخانه مرکزی دارای مخزن وسیع و قرائت خانه‌ای بزرگ است که پس از بهره برداری به قطب فرهنگی استان تبدیل خواهد شد.

 

اسماعیلی طبا مجتمع فرهنگی پردیسان را دیگر طرح کلان اداره کل ارشاد استان ذکر کرد و افزود: زمینی به مساحت 25 هزار متر مربع برای این طرح در نظر گرفته شده که در حال حاضر دیوار کشی شده و در صورت تأمین اعتبار ادامه پیدا می‌کند

 

وی سالن آمفی تئاتر، کتابخانه و سینما را از امکانات این مجتمع ذکر کرد و افزود: مراکز فرهنگی بسیاری می‌توانند در کنار این طرح قرار بگیرند./995/پ201/ن 

ارسال نظرات