۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۴۷۰۸۱
امام جمعه موقت مشهد:

امت اسلام با تمسک به آموزه های عاشورا همیشه پیروز است

خبرگزاری رسا ـ‌ امام جمعه موقت مشهد گفت: دشمن هم دیروز و هم امروز شکست پذیر بوده و هست و تا زمانی که ما اتصال خود را به عاشورا حفظ کنیم این روند ادامه خواهد یافت.
حجت الاسلام محمد باقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام فرزانه، امام جمعه موقت مشهد در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به ایستادگی 60ساله امت مسلمان ایران در برابر ابرقدرت های دنیا، اظهار داشت: مردم شیعه ایران اسلامی، با ایدئولوژی و فرهنگی غنی متکی به عقل و وحی حتی در شرایط ضعف در مقابل زورگویان ایستاده و بر مستکبران در اوج قدرت پیروز شده و امروز الگوی ملت های دنیاست.

وی در ادامه به هفت درس بزرگ نهضت عاشورا اشاره و تصریح کرد: نخستین درس این است که برای حفظ دین باید تا پای جان ایستادگی کرد و از همه چیز خود گذشت، همچنین در برابر فشارها و خواسته های ظالمانه باید مقاومت کرد؛ سوم این که نه باید به دشمن دست دوستی داد و نه فرار کرد و خانه نشین شد.

حجت الاسلام فرزانه ادامه داد: چهارمین درس عاشورا این است که در صحنه نبرد حق و باطل، همه مؤمنان اعم از کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد، امام و مأموم باید در یک صف در مقابل باطل بایستند، پنجم این که عزت و کرامتی که خداوند به انسان عنایت کرده، به حدی ارزش دارد که نباید از افراد پست تبعیت کند و ذلت بپذیرد.

دفاع از دین باید از روی بصیرت باشد

امام جمعه موقت مشهد، بصیرت مندی در دفاع از دین را از دیگر درس های عاشورا دانست و ابراز داشت: در غیر این صورت، ممکن است بدون این که متوجه شویم در جبهه باطل قرار گیریم، هفتمین درس نیز این است که جبهه باطل با همه توانایی و قدرت نمایی ظاهری اش بسیار شکست پذیر است چنان که یزید با آن همه شوکت ظاهری، از کاروان اسرا آسیب می بیند و امروز نیز شاهد شکست امریکا در مقابل انقلاب اسلامی و صهیونیسم در برابر حزب الله هستیم. 

وی ییاداور شد: دشمن هم دیروز و هم امروز شکست پذیر بوده و هست و تا زمانی که ما اتصال خود به عاشورا را حفظ کنیم بر همین روال است و همیشه پیروز خواهیم بود. 

وی بسیج را مصداق روشنی از عملی ساختن درس های عاشورایی دانست و گفت: حفظ این تشکل و ظرفیت عظیم مردمی گامی در تسریع ظهور ولی عصر(عج) است. 

حجت الاسلام فرزانه با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به غزه تأکید کرد: اسرائیل رو به زوال است؛ با اعلام خشم و انزجار خود از جنایات ددمنشانه این رژیم اشغالگر تاکید می کنیم که این جنایات روند نابودی این رژیم را تسریع می کند. 

قیام حسینی امت اسلام را از انحرافی عظیم نجات داد

امام جمعه موقت مشهد همچنین در خطبه نخست نماز جمعه، عواطف انسان را شامل دوبخش عالی و الهی و حیوانی دانست و گفت: طبق آیات و روایات، شناخت و ایمان به خدا، ترس و عشق به او، بندگی و یاد خدا، علم و معرفت، صداقت در عقیده، گفتار و کردار، یقین کامل به راه و هدف، تقوا و مراقبت روح و فکر و عمل، ایثار و دفاع از دین و وطن، خدمت رسانی به انسان ها، آزادی از اسارت تمایلات نفسانی و عقاید خرافی و سلطه پذیری، معروف گستری و منکر زدایی و طلم ستیزی از عواطف عالی انسانی محسوب می شود.

وی افزود: همچنین دوری از یاد خدا و معنویات، حرص مال و ثروت، سلطه و قدرت طلبی، تجمل گرایی، عیاشی و شهوت رانی، جهل و عدم احساس مسؤولیت از جمله عواطف حیوانی موجود در انسان است.

حجت الاسلام فرزانه با اشاره به آیه پایانی سوره فتح،خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) در در طی 23 سال با استفاده از وحی و عقل، از جامعه جاهلیت عرب، امتی واحد و برخوردار از عواطف عالی انسانی تشکیل دادند که در مقابل جبهه کفر، شکست ناپذیر و در میان خود مهربان و باشفقت بودند، جهت زندگی شان، تلاش برای قرب خدا بود و آثار تواضع در آنها آشکار.

وی ادامه داد: اما پس از رحلت نبی مکرم اسلام، امت از اصول عواطف عالیه انسانی فاصله گرفته و به حدی درگیر احساسات حیوانی خود شدند که امیرمومنان علی(ع) پس از زعامت، با سه جنگ داخلی که تبلور عینی جهل، بی عدالتی،نفاق و قدرت طلبی امت بود، مواجه شد.

امام جمعه موقت مشهد اظهار داشت: در ادامه این روند، امت چنان دچار انحرافی عظیم و از صراط مستقیم منحرف شد که چیزی نمانده بود ناظر برچیده شدن از اساس اسلام باشیم؛ امام حسین(ع) در چنین شرایطی و به انگیزه بازگرداندن امت به خط اصیل عواطف انسانی قیام کردند و می دانستند که این نهضت یا به تجدید حکومت می انجامد و یا به شهادتشان که ان هم در آینده ای نه چندان دور امت را از خواب غفلت بیدار خواهد کرد.

گفتنی است کاروان پیاده زائران کربلای معلی نیز با حضور در نماز جمعه مشهد، سفر دو ماهه خود را آغاز کردند.

همچنین پس از پایان نماز جمعه، نمازگزاران همزمان با مردم سراسر کشور در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به غزه راهپیمایی کردند./930/پ201/ج

 

ارسال نظرات