۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۱۴۷۲۱۵

احیای موقوفات از دغدغه های مسؤولان قضایی است

خبرگزاری رسا ـ رییس کل دادگاههای عمومی و انقلاب ارومیه با بیان این که احیای موقوفات از دغدغه های مسؤولان قضایی است، گفت: در این راستا شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های اوقافی در استان تشکیل شده است که به جد در راستای احقاق حق اوقاف تلاش می کند.
وقف

بیژن قصابی، رییس کل دادگاههای عمومی و انقلاب ارومیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با تاکید بر جایگاه وقف در قانون اساسی کشورمان افزود: چندین ماده قانون مدنی کشورمان با تاسی از دین و مذهب اسلام به صراحت در رابطه با وقف توضیح داده است.

 
وی تاکید کرد: قانون مدنی کشورمان برای روشن کردن ابعاد مختلف وقف و شرایط و ویژگی های آن حتی از رساله های عملیه مجتهدان نیز غافل نشده است.
قصابی گفت: اهمیت وقف و اعتقاد گسترده به آن در نظام جمهوری اسلامی ایران منجر به تاسیس سازمان اوقاف شده است که وظیفه بررسی و رسیدگی به امورات وقفی را عهده دار است.
رییس کل دادگاههای عمومی و انقلاب ارومیه اظهار کرد: در زمان رژیم طاغوت پهلوی بسیاری از اموال و املاک موقوفه واگذار شده بود که خوشبختانه در قانون جمهوری اسلامی ایران مفادی تدوین شد که همه واگذاری های دوران شاهنشاهی را باطل اعلام کرد.
وی با بیان این که احیای موقوفات از دغدغه های مسؤولان قضایی است، خاطرنشان کرد: امروزه نیز به منظور جلوگیری از سودجویی های برخی افراد و ارگانها از موقوفات، شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های اوقافی تشکیل شده است.
قصابی گفت: هدف از ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های موقوفات؛ احقاق حق، احیاء موقوفات و همچنین کمک به اجرای اصل نیت واقفین است.
وی با تقدیر از اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: این اداره کل با انتخاب وکلاء و کارشناسان قضایی به جد در پی احیاء موقوفات استان است.
این مسؤول در ادامه از عدم تبلیغات گسترده در خصوص پیامدهای وقف و ترغیب مردم به انجام این سنت حسنه انتقاد کرد و افزود: باید با به کارگیری روش های مختلف تبلیغی عموم را ازاثرات دنیوی و اخروی این کار خیر آگاه ساخت تا مردم برای وقف اموال خود راغب شوند.
قصابی با بیان این که وقف مظلوم واقع شده است، بیان داشت: وقف به عنوان احکام دین و سنت حسنه ائمه معصومین باید تبیین شود تا مردم همانند زکات، خمس به آن توجه کرده و در اجرایی کردن آن اهتمام ورزند./936/ت302/ب
ارسال نظرات