رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:
نظام اسلامی، انقلابی علیه مدرنیته ایجاد کرد
خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: یکی از بزرگترین فتنهها برای دور شدن از امام(ع) ایجاد مدرنیته بر پایه دنیاپرستی بود، که انقلاب اسلامی ایران به مقابله با این فتنه برخاست و انقلابی علیه مدرنیته ایجاد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، یکشنبه در چهارمین شب مراسم عزاداری أباعبدالله الحسین(ع) که در مدرسه فیضیه برگزار شد، گفت: عدالت در زمان ظهور فراتر از عدالت در زمینه معیشت و اقتصاد است.
وی افزود: در علم اخلاق باید عدالتی در قوای انسان محقق شود و عدالتی که در زمان ظهور اتفاق میافتد از این سنخ است.
عدالت دوران ظهور عدالت شکلگرفته بر پایه قوه عاقله نیست
نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: البته این عدالت فقط در مقیاس فردی نیست، بلکه باید اخلاق جمعی، روح جمعی و جامعه بر معیار عدالت شکل بگیرد.
وی ادامه داد: در دوران ظهور پرستش اجتماعی بر محور امام شکل میگیرد، نه اینکه هر کس به طور جداگانه به پرستش خدا بپردازد.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه تعریف عدالت دوران ظهور، عدالت شکلگرفته بر پایه قوه عاقله نیست، افزود: دستیابی به اخلاق به این نیست که عقل حاکم قوای انسان شود، که باید دانست این مرتبه پایین تخلق به اخلاق است.
وی اظهار داشت: اخلاق و عدالت کامل این است که همه قوا زیر سایه توحید تعریف شود، حتی خیر و شر، عدل و ظلم در زیر سایه توحید قرار گیرند.
موحد شدن از طریق ولایت اهلبیت ممکن است
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: رسیدن به عدالت اخلاقی زمانی محقق میشود که انسان به تولی تام به معصوم(ع) و تبری تام از دشمن معصوم(ع) برسد، زیرا دستیابی به توحید از طریق ولایت اهلبیت(ع) ممکن است.
وی خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد به عدالت اخلاقی برسد باید تمام قوای روحی و جسمیاش بر محور امام زمان(عج) استوار شود.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری ادامه داد: وقتی انسان به مقام تحمل ولایت معصوم(ع) رسید، در این صورت شعاع و صفات معصوم در وجود او تجلی پیدا میکند و اخلاقش بر محور وجود معصوم(ع) بنا میشود.
وی اضافه کرد: اگر جامعه بر محور معصوم(ع) باشد، جامعه عادل میشود و هر کجا از معصوم(ع) سرپیچی کرد، آن جامعه دیگر عادل نیست.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در دوران ظهور در تمام شؤون زندگی بشر تحول رخ میدهد، تصریح کرد: همه این تحولات بر محور امام معصوم(ع) است.
حرکت به سمت ظهور با یک درگیری با طاغوت همراه بوده است
وی گفت: برخی میگویند عصر ظهور یک عصر بشری است، به دلیل اینکه رفته رفته عقل انسان کامل میشود که این موضوع تحریف بسیار بزرگی در ظهور است.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری ابراز داشت: تمام شؤون امام از عالم بالا است و ما باید با عالم بالا وصل شویم تا به خیر دست یابیم، امام اسم اعظم کلی الهی و سرچشمه همه تحولات است؛ در دوران ظهور شعاع روحی امام در میان ارواح مؤمنان بسط مییابد.
وی گفت: انتظار یک رویکرد است و باید جنبههای مختلف جامعه بر اساس عصر ظهور اتفاق افتد، حرکت به سمت ظهور با یک درگیری با طاغوت همراه بوده است و ما در این مجاهده اکبر باید حیات فردی و اجتماعی خود را مسخر نبیاکرم(ص) و ولایت معصوم(ع) قرار دهیم.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه جنگ با طاغوت تمامشدنی نیست، افزود: در طول تاریخ مخالفان جنگ خود، جنگافروزترین افراد بشری بودند، این جنگ تا «یوم الوقت المعلوم» شیطان ادامه مییابد.
وی بیان داشت: انسانها باید خود را برای عصر ظهور بسازند و آرام آرام جامعه انسانی را برای عصر ظهور به رشد برسانند.
بدون رهایی از تعلقات در خدمت امام بودن امکان ندارد
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری ادامه داد: تفکری درباره ظهور وجود دارد و آن این است که میگویند اگر قلبهای شیعیان اضطرار خود به امام را میفهمیدند و یک تحول اجتماعی در قلوب در مطالبه امام رخ میداد، ظهور واقع میشد.
وی گفت: این تفکر صحیح است و جامعه موحد برای ظهور به این درماندگی میرسند، باید توجه به امام زمان(عج) را زنده کرد، اما سؤال این است که آیا این رشد و فهم و این درماندگی به سادگی رخ میدهد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه انتظار شرایطی دارد، خاطرنشان کرد: از شرایط اصلی انتظار شناخت امام زمان(عج)، شناخت آرمانهای ایشان و دل بستن به آن آرمانها محسوب میشود.
وی گفت: شیعیان پیش از ظهور گرفتار میشوند تا از تعلقات دنیوی رها شوند، بدون این آزادی و رهاشدن در خدمت امام بودن امکان ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری بیان داشت: گاه بلای سنگینی میآید و این سنگینی بلا سبب رشد جامعه شیعی میشود، در ظاهر مشکلاتی که هم اکنون وجود دارد نیز این حکمت دیده میشود؛ البته این امر نباید ضعفها و نقصها را توجیه کند.
وی ادامه داد: امام زمان(عج) میخواهد ما را از این معیشت و سبک زندگی که با توسعه دنیا همراه است، نجات دهد، جامعه منتظر جامعهای است که خواستههایش فراتر از بشر تکنولوژیزده است و تحقق این امر کار آسانی نیست.
شهادت ائمه برای اجتماع قلوب بر محور امام بود
نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: در طول مدت انقلاب اسلامی شهدا و جانبازان بسیاری تقدیم انقلاب شد، که این خود نیز همان تلاش برای اجتماع بر محور امام معصوم(ع) است.
وی با بیان اینکه عاشورا نیز سبب افزایش رشد جامعه شد، گفت: در عاشورا مطالبات انسان فراتر از خواستههای مادی میشود، امام حسین(ع) به دنبال حکومت بودند اما این عمل امام حسین(ع) معطوف به عصر ظهور بود.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) به دنبال شکست ساختار حکومت وقت نبودند، امکان آن وجود نداشت، حرکت أباعبدالله الحسین(ع) با چشمانداز ظهور بود، بلکه میخواستند قلوب را حول محور امام جمع کنند و سطح خواستهها را بالا ببرند.
وی اضافه کرد: تحول در قلوب با حرف و حدیث درست نمیشود، اگر با سخن و جلسات این کار سامان مییافت نیاز به شهادت ائمه(ع) نبود.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شیعه در طول تاریخ برای دستیافتن به اجتماع قلوب بر محور امام(ع) از فتنههای گوناگونی گذشته است، ابراز داشت: یکی از بزرگترین فتنهها برای دور شدن از امام(ع) ایجاد مدرنیته بر پایه دنیاپرستی بود، که انقلاب اسلامی ایران به مقابله با این فتنه برخاست و انقلابی علیه مدرنیته است.
دستگاه فقاهت وظیفه انتقال فرهنگ اهلبیت به جامعه را دارد
وی افزود: برخی گمان میکنند با برپایی گفتوگو، حلقات ذکر و توجه به امام زمان(عج) عالم را به سمت ظهور پیش میبرند، دعا و ذکر خوب است و اثر دارد اما مقیاس دارد.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری ابراز داشت: نتیجه اجتماع بر محور معصوم(ع) دستیابی به توحید است؛ همه انبیا و اولیا برای این کار آمدند که بداند همه به غیر از خدا هیچ هستند و چیزی جز خدا وجود ندارد، فقط با حلقات ذکر درست نمیشود، هم باید اقدام عملی کرد؛ در برابر کفار مبارزه کرد.
وی تأکید کرد: حلقه اتصال جامعه و عصر ظهور فرهنگ اهلبیت(ع) است که دستگاه فقاهت وظیفه انتقال این فرهنگ را به جامعه دارد؛ رابطه دستگاه تفقه با جامعه فقط رابطه علمی و کارشناسی نیست، بلکه یک رابطه از طرف امام زمان(عج) است.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: دستگاه فقاهت در حال رشد بوده است، هم اکنون نیز کاستیهایی دارد و برای آمادگی برای ظهور باید در آن تحولات جدی اتفاق افتد اما این به معنای حذفپذیر بودن دستگاه فقاهت نیست./914/پ201/پ
ارسال نظرات