۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۱۴۷۲۹۱
حجت الاسلام انجوی نژاد:

یکی از مشکلات جامعه ایرانی نداشتن تفریحات سالم است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام انجوی نژاد با بیان خصوصیات تفریحات سالم، نداشتن تفریحات سالم را از مشکلات جامعه ایرانی دانست.
حجت الاسلام انجوي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام انجوی نژاد شامگاه یکشنبه 28 آبان‌ماه در مجلس عزاداری محرم حسینیه سیدالشهدا(ع) شیراز گفت: در اسلام اوقات فراغت ایام بیکاری به این معنا که چون بیکارم تفریح و استراحت می‌کنم نیست.

حجت الاسلام انجوی نژاد با بیان این که اسلام همان‌گونه که برای هرچیزی برنامه ریزی کرده برای ایام فراغت نیز برنامه دارد گفت: تفریح در اسلام به معنای  رد شدن از مرزهای اخلاقی و مادی نیست بلکه عملی هدفمند است و توجیه عقلانی دارد.

وی در ادامه با طرح این پرسش که چه نوع تفریحی داشته باشیم؟ خاطرنشان کرد: تفریح باید متناسب با فرهنگ، سن، خانواده و... باشد.

حجت الاسلام انجوی نژاد « برطرف کردن خستگی کار» « بالابردن بازدهی کار» «جلوگیری از افسردگی های روحی» «جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی» «پیشگیری از آسیب‌های اخلاقی» و «رفع خستگی‌های عبادی» را از خصوصیات تفریح سالم در اسلام عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات جامعه ایرانی نداشتن تفریحات سالم است.

وی با اشاره به آیات «سیروا فی الارض» «کلوا واشربوا ولا تسرفوا» اظهار داشت: گویا مصادیق اوقات فراغت در اسلام واجب است مانند این که باید مسافرت کرد و باید خورد و نوشید اما اسراف نکرد یعنی استفاده از لذت‌های دنیا بدون به بطالت گذراندن زندگی.

حجت الاسلام انجوی نژاد تاکید کرد: از مشکلات بشر این است که غم و اندوه و فاجعه را برای خودش چند برابر می‌کند.

وی با اشاره به روایتی از امام علی (ع) مبنی بر این که گذشته برای مومن همانند عدم است گفت: چیزی که باعث یادآوری غم می‌شود نباید صورت گیرد به عنوان مثال مشاهده می‌شود فردی 80 ساله شده هنوز در حال خوردن غصه شکست عشقی است که در 21 سالگی خورده است.

این پژوهشگر حوزوی با بیان روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر این که یکی از مشکلات بشر تمدید زمان های غم است اظهار داشت:نباید غم و غصه را تمدید کرد و باید از چیزی که انسان را به یاد غصه و خاطرات بد می‌اندازد دوری کرد.

وی با بیان روایتی از امام علی(ع) مبنی بر این که وقتی که شادی در اختیار تو قرار گرفت آن را زائل نکن چرا که وقتی اندوه تو را فرا گرفت تو را رها نخواهد کرد گفت: یعنی غم و اندوه آنقدر قدرت دارد که وقتی اندوهگین می شوی یاد خاطرات خوش تو را خوشحال نمی کند و باید قدردان اوقات غم و اوقات شادی باشیم و آنها را از بین نبریم.

حجت الاسلام انجوی نژاد با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر این که کسی که از نافرمانی خدا لذت ببرد، خداوند او را ذلیل می کند اظهار داشت: تفریح و شادی نباید با نافرمانی خداوند عجین باشد همچون شخصی که تفریحش می‌شود ذلت و از بین بردن زندگی او.

وی تاکید کرد: در واقع ذلت برای مومن زنگ خطر است و نشان دهنده این مطلب که تفریحش ناسالم است و در حال نافرمانی کردن می باشد.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که ذلت هیچ وقت نمی‌تواند ابتلا و آزمایش باشد گفت: مومن نباید ذلت را بپذیرد در حالی که آزمایش را باید گرفت و سربلند بیرون آمد.

گفتنی است سخنرانی حجت الاسلام انجوی نژاد در دهه اول محرم سال جاری با موضوع سبک زندگی هرشب از ساعت 19 در حسینیه سیدالشهدا واقع در شیراز، بلوار زرهی، خیابان شهید آقایی برگزار می‌شود./9594/پ202/ص

ارسال نظرات