۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۱۴۷۳۳۴
مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی:

عزاداری‌ها موجب غفلت از واجبات نشود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام انتظاری گفت: باید مراقب بود مستحباتی چون عزاداری ماه محرم، موجب قضای نماز واجب نشود، حضرت اباعبدالله برای احیای واجبات و مقابله با منکرات قیام کرد، مبادا عزاداری‌ها ما را از واجبات غافل کند.
حجت‌الاسلام علي انتظاري، امام جمعه جلفا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی انتظاری، مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی امروز در همایش آسیب شناسی عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی که با حضور هیات امنای هیأت های عزاداری جلفا همراه بود، بر لزوم حفظ شأن عزاداری‌های ماه محرم تأکید کرد.

 

حجت الاسلام انتظاری خاطرنشان کرد: واقعه عاشورا به جهت نیت الهی امام حسین (ع) برای حفظ قرآن و اسلام در نهایت منجر به مظلوم‌ترین شهادت های بشری شد که لازم است مداحان و عزاداران برای تبیین صحیح این واقعه غم بار از اشعار، منابع و اسناد معتبر استفاده کنند.

 

امام جمعه جلفا ادامه داد: استفاده از ابزار و آلات موسیقی از جمله طبل و سنج در دستجات عزاداری و مجالس سوگواری ماه محرم هیچگونه سندیت تاریخی ندارند، افزون بر این‌که این‌گونه آلات موسیقی اغلب از سوی دشمنان آن حضرت برای جلوگیری از راه کاروان کربلا استفاده شده است.

 

وی با بیان این‌که دشمنان با رواج عقاید التقاطی و ضاله به دنبال انحراف در حقیقت و فلسفه واقعه عاشورا هستند، افزود: مداحان و ذاکران اهل بیت توجه کنند که استفاده از اشعار و مرثیه های نامعتبر و مغایر با واقعه عاشورا زمینه گسترش فضای سوء تبلیغی دشمنان اسلام را فراهم خواهد کرد.

 

حجت الاسلام انتظاری با تأکید بر این‌که امام حسین(ع) در راه اسلام، قرآن و نماز به شهادت رسید، افزود: باید مراقب بود مستحباتی چون عزاداری ماه محرم، موجب قضای نماز واجب نشود، حضرت اباعبدالله برای احیای واجبات و مقابله با منکرات قیام کرد، مبادا عزاداری‌ها ما را از واجبات غافل کند.

 

همچنین عادل نجف زاده، معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در سخنانی از اجتماع بزرگ عاشورائیان در فلکه معلم جلفا خبر داد و اظهار داشت: پنجشنبه هفته جاری مصادف با هفتم محرم و دوم آذر این همایش با هدف اتحاد بیشتر هیئات عزاداری برگزار می شود.

 

وی گفت: برگزاری برنامه های باشکوه عزاداری ماه محرم در نقطه مرزی شمال غرب کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این راستا همایش عزاداری دانش آموزی از مدارس تا مسجد جامع جلفا، اجتماع بزرگ عاشورائیان از سوی هیئات مذهبی شهرستان، مسابقه نقاشی با موضوع محرم، مراسم شیرخوارگان حسینی، قرائت زیارت عاشورا و عزاداری شب شهادت حضرت رقیه از جمله ویژه برنامه های تدوین شده برای ماه محرم و صفر است./935/پ202/ب

ارسال نظرات