۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۱۴۷۳۷۴
آیت‌الله خاتمی:

هیچ کس حق ندارد ثبات و آرامش کشور را بهم بزند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری گفت: سخن مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه و جانشین عام امام زمان(ع) باید فصل‌الخطاب در منازعات باشد، ایران کشوری ولایتمدار است و مردم اجازه آن که شخصی به اندازه سر سوزنی زاویه دار شود را نخواهند داد.
آيت الله سيد احمد خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شب گذشته، 29 آبان در مراسم عزاداری امام حسین(ع) حسینیه ناظر مشهد که با حضور آیت‌الله واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در خراسان برگزار شد، به ادامه بحث شب‌های گذشته در خصوص شیوه زندگی دینی از نگاه قرآن و عترت و 10 اصل سازنده پرداخت.

 

وی در ادامه بحث رعایت انصاف در خصومت‌ها، گفت: در اختلافات باید محورهای مشترک را مد نظر قرار داد، چنان که خدواند متعال در آیه 64 سوره آل عمران به آن تأکید می‌کند؛ مسأله تقریب بین شعه و سنی مساله‌ای نیست که بعد از انقلاب اسلامی به وجود آمده باشد، بلکه آرمانی است که ائمه(ع) نیز خواستار آن بوده‌اند.

 

تقریب مذاهب در کلام معصومین

وی افزود: معنای تقریب این نیست که از تشیع دست بکشیم، بلکه معنای درست آن این است که شیعه و سنی هر دو با استدلال سخن بگویند و با لحاظ مبانی مشترک خود در مقابل دشمن واحد بایستند، اصول کافی از امام صادق(ع) بیان می‌کند که فرمودند:«به عیادت مریضان اهل سنت بروید، به تشییع جنازه آنها بروید و در مساجد آنها نماز بخوانید»

 

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: در عرصه کنونی جهان، ملموس است که آنچه دشمنان مد نظر دارند از بین بردن اسلام است، مسأله شیعه و سنی در بین نیست و این کاملا از رفتارهای غرب نمایان است، کشیدن کاریکاتور پیامبر(ص)، آتش زدن قرآن توسط کشیش مسیحی و کارهای دیگر شاهد بر این ماجرا است.

 

وی با تأکید بر این‌که در این شرایط مقام معظم رهبری تقاضای تقریب مذاهب را دارند، گفت: این واقعیت است که اختلاف سلیقه در کشور از ابتدا و از زمان امام خمینی(ره) وجود داشته، اما باید از این اختلاف سلیقه‌ها استفاده و اسلام را یاری کرد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: کسی نیست که نداند عزت امروز ایران به خاطر استقامت‌های ولی فقیه در گذشته و حال است، نظام اسلامی حاکم در جهان به خاطر نظام ایران استوار مانده و ستون فقرات نظام اسلامی ولایت فقیه و مقام معظم رهبری است.

 

وی اعلام کرد: به صراحت می‌گوییم کسانی که قانون اساسی و خط امام(ره) را قبول دارند، اختلاف سلیقه آنها هیچ مشکلی ندارد و اگر فتنه‌گران آشوب نمی‌کردند، به پایگاه‌های بسیج حمله نمی‌کردند، به مساجد هجوم نمی‌آوردند و آدم نمی‌کشتند، نظام با آنها برخوردی نداشت و اگر برخود منطقی داشتند هرگز با آنها این گونه برخود نمی‌شد.

 

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: در زمان فتنه، وزیر اطلاعات بیان کرد که از یکی از ستادهای فتنه‌گران بیش از 100 بار با انگلیس ارتباط برقرار شده و این غیر قابل تحمل است، در زمان انفجار برج‌های دو قلو، بوش اربابان رسانه را جمع کرد و گفت: «هر کس با ما نباشد، وی را به اتهام تروریسم محاکمه خواهیم کرد»، در چنین شرایطی نباید برخورد غیر منطقی داشت و باید با استدلال برخورد کرد.

 

سخن ولی فقیه به عنوان نائب امام زمان فصل‌الخطاب است

وی نکته بعد را پذیرش فصل‌الخطاب در دعوا دانست و گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید به ریسمان خداوند چنگ بزنید که این همان فصل‌الخطاب است، ریسمان خداوند همان امیر مؤمنان(ع) و ائمه اطهار(ع) هستند و اگر بخواهیم اختلاف سلایق به ما آسیب نرساند، باید به ائمه(ع) تمسک بجوییم.

 

وی افزود: خداوند در آیه 59 سوره نساء می‌فرماید: «اگر نزاعی به وجود آمد به پیامبر(ص) و اولوالامر مراجع نمایید»، امروز که امام معصوم(ع) در غیبت هستند در منازعات باید به جانشین ایشان مراجعه کرد و سخن مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه و جانشین عام امام زمان(ع) باید فصل‌الخطاب در منازعات باشد، ایران کشوری ولایتمدار است و مردم اجازه این‌که شخصی به اندازه سر سوزنی زاویه‌دار شود را نخواهند داد. 

 

 رعایت مصالح مهم‌تر برای رعایت انصاف در خصومت‌ها

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که نکته بعدی رعایت مصالح مهم‌تر است، گفت: مقام معظم رهبری تحریک احساسات مردم در جهت اختلافات را خیانت دانستند، این نشان دهنده آن است که در عصر حاضر کشور مهم‌تر است، حضور باشکوه مردم در فضای امن و آرام مهم است و کسی حق ندارد این فضا را از بین ببرد که در رأس این تذکرها قوای سه‌گانه هستند و باید مراقب سخنان و رفتارهای خود باشند.

 

وی متذکر شد:‌ در عرصه بین‌المللی دنیا می‌داند ایران یک نظام تأثیرگذار است، مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر فرمودند: «ما با رژیم اسرائیل مخالف هستیم و هر کسی که با آنها مخالفت کند به او کمک خواهیم کرد»، امروز سیدحسن نصرالله رسماً بیان می‌کند، پهباد ایرانی در جنگ با اسرائیل مورد استفاده قرار گرفته است، همچنین موشک‌هایی که مقاومت فلسطین علیه اسرائیل به کار می‌برد، موشک‌های والفجر ایران هستند، این هشداری برای اسرائیل است که موشک‌های ما می‌توانند این رژیم را محو نمایند.

 

فشار اقتصادی آخرین ترکش دشمن 

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: در عرصه مقابله با انقلاب اسلامی، آخرین ترکش تیر دشمن فشار اقتصادی است، یازدهم تیر تحریم شروع شد و اوباما گفت که ایران بار دیگر دست نیاز به سمت آمریکا دراز خواهد کرد، اما نه تنها این طور نشد بلکه ملت ما در روز قدس با مشت‌های گره کرده شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا سر داد، آمریکا اکنون خود با مشکل نظامی برخود کرده و 15 درصد از بودجه نظامی خود را کاهش داده است.

 

وی در پایان گفت: امید آمریکا اسرائیل بوده که مقاومت فلسطین این رژیم را ذلیل کرده است، اسرائیل عرضه ندارد در مقابل یک گروه مقاومت بایستید، چه رسد به این‌که بخواهد در مقابل ایران بایستد، اقتدار نظام اسلامی ایران است که هم اکنون مردم چهار نظام آمریکایی در جهان با الگوپذیری از ایران، نظام شان را ساقط کرده‌اند، به زودی به کمک خداوند دشمن عقب نشینی خواهد کرد و پیروزی دیگری برای ما رقم خواهد خورد./932/پ201/ج

ارسال نظرات