۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۱۴۷۳۸۳
عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی:

فیلم 313 تلنگری به جامعه هنری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر دغدغه های مقام معظم رهبری در ارائه آثار هنری در قالب فیلم برای تبیین پیام‌های دین پیامبر اکرم(ص) و این که هنوز فیلم‌های تأثیرگذار در باره امام زمان(عج) ساخته نشده است، اظهار داشت: فیلم 313 در واقع تلنگری برای جامعه هنری در عرصه معرفی حقایق ظهور است.
حجت الاسلام علي عباسي

حجت الاسلام علی عباسی، معاون پیشین آموزشی حوزه های علمیه، در گفت‎و‎گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با تأکید بر دغدغه های مقام معظم رهبری در ارائه آثار هنری در قالب فیلم برای تبیین پیام های دین پیامبر  اکرم(ص) و این که هنوز فیلم‌های تأثیرگذار در باره امام زمان‌(عج) ساخته نشده است، اظهار داشت: داستان فیلم 313  با کمک یک خانواده انگلیسی شیعه با درآمد و منابع مالی خودشان در مورد امام زمان واعتقاد به ظهور ساخته شده است.

 وی با بیان این که در این فیلم به ظهور حضرت مهدی(عج) و وظیفه ما در قبال ایشان پرداخته شده است، تصریح کرد: از آنجا که این فیلم در یک کشور غربی ساخته شده است و آنان به بسیاری از منابع ما مثل علما و کتاب های شیعه دسترسی نداشته اند و از سویی زندگی در اروپا بعضی مسائل را خفیف می‌کند، نسبت به بعضی از وقایع و نمایش آن به صورت عمومی غفلت شده است.

عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: متأسفانه با توجه به این که فیلم شکل اسلامی دارد؛ اما به کار‌بردن موسیقی حرام نیز از دیگر نکاتی است که باید به عنوان یکی از نقاط ضعف فیلم بدان اشاره کرد که البته فضای زندگی غربی و نبودن کارشناس مذهبی در کنار سازندگان این فیلم از دلایل این امر محسوب می شود.   

حجت الاسلام عباسی در ادامه به بررسی نقادانه نقش شیخ که به علی در شناخت امام زمان‌(عج) کمک می کند، پرداخت و اظهار داشت: او که درخانه ای بدون وسیله ارتباطی زندگی می کند و حتی تلویزیون هم ندارد گاه این برداشت را به ذهن مخاطب القا می سازد که یاور و معتقد به امام زمان فردی به دور از زمانه است.

وی افزود: گوشه گیری شیخ که در واقع روحانی نیست و شغل اصلی او وکالت است؛ اما با عنوان شیخ نامیده شده است چرا که مبانی اسلام و پیام های آن آشنایی دارد نیز از دیگر نکاتی است که باید به عنوان نقد به آن پرداخته شود و بهترآن بود که شخصیت شیخ در فیلم در قالب فردی شاداب‌تر و بانشاط‌تر جلوه می‌کرد تا مخاطب را بیشتر به خود جذب می‌کرد.

 استاد حوزه علمیه با بیان این که در این فیلم به نگاه فرد به مسأله ظهور پرداخته شده است، تصریح کرد: بسیاری از مسائل و مباحث مهدویت در سطح گسترده آن در جامعه و به صورت جهانی در این فیلم پردازش نشده است بدین معنا که هر فردی هم از دیدگاه خودش می تواند به حقیقت وجودی امام زمان(عج) دست یابد.

 نگاه غیر جهانی به مهدویت در فیلم 313 از مهم ترین موارد نقد

 وی افزود: در فیلم به نگاه جامعه نسبت به مهدویت اشاره ای نشده است و بهترآن بود که وضعیت مسلمانان نیز نمایش داده می شدبه طور مثال شرایط این 313 یاور خاص امام به چه شکلی می تواند باشد و یا این که چرا نوابان آن حضرت نماندند؟ نائبان عام آن حضرت در فیلم نمایش داده می شد و از طرفی به مهم ترین هدف انقلاب حضرت مهدی(عج) که  همان تشکیل حکومت اسلامی و جریان مرجعیت است هیچ گونه اشاره ای نشده است.

 استاد حوزه علمیه با بیان این که خیلی کم نسبت به وظیفه و تاثیر ما در ظهور دراین فیلم اشاره شده است، تصریح کرد: از دیگر موارد نقد براین فیلم این است که فکرکردن پیامبر اکرم(ص) به شکل تمرکز یوگا نمایش داده می شد که این جریان انحرافی و غربی است و در اسلام اشاره ای به آن نیست و از سویی ذکر گفتن علی و شیخ با دیدن مخلوقات خداوند مثلا ستاره های آسمان صورت می گیرد و این در حالی است که ذکر خداوند در همه حال میسر است.

وی در ادامه به تبیین وضعیت فیلمسازی و نبود آثار تأثیرگذار اسلامی در این عرصه پرداخت و اظهار داشت: توجه اقتصادی به فیلمسازی یکی ازعوامل ضعف و نبود این گونه فیلم ها درکشور ما است این درحالی است که فیلم های تاریخی در ایران با هزینه های بسیار ساخت دکور و نیروی فراوان ساخته می شود در حالی که فیلم 313 که فیلم روز هم است بدون این هزینه ها ساخته شده است  و از آنجا که همه دنیا بحثشان بحث ظهور و جنگ های قرن جدید است جای این گونه فیلم ها در سینمای ما خالی است.

فیلم 313 قصه پسری نوجوانی بنام علی است که علی رغم این که دانش آموز باهوشی است در درس مطالعات اسلامی و بخش مربوط به حضرت مهدی(عج) نمره مورد قبول را نمی آورد و گاه به صراحت ظهور و اعتقاد به برقراری عدالت را در آن زمان ایشان رد می کند تا این که به خاطر مشکلی که برایش در یک دعوای بچگانه با یکی از همکلاسی هایش ایجاد می شود از سوی مدیر مجبور به انجام پروژه و تحقیقی در مورد امام زمان(عج) می شود و دراین راه با کمک فردی بنام شیخ، به اسلام از زاویه ای دیگر آشنا می شود و اعتقاد او به امام عصر تا بدانجا پیش می رود که آخرین جمله تحقیقش با این ادبیات تمام می شود" در واقع ما منتظر امام زمان (عج) نیستیم، اوست که به انتظار فراهم سازی و مقدمه های ظهورش ازسوی ما نشسته است"  و این اعتقاد به ظهور در تغییر رفتار و آداب فردی و اجتماعی اونمایان می شود./934/ت301/س  

ارسال نظرات