۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۱۴۷۷۰۰
اخلاق، گمشده عصر ارتباطات(71)؛

محرم بهترین فرصت برای تبیین سبک زندگی اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که مراسم عزاداری امام حسین(ع) بهترین فرصت برای تبیین سبک زندگی اسلامی است، از مبلغان خواست که با رفتار و عمل خود سبک زندگی اسلامی را به مردم آموزش دهند.
سبک زندگي اسلامي

حجت‌الاسلام ذبیح‌الله اسماعیلی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) به نقش عاشورا در تربیت و تهذیب افراد اشاره کرد و گفت: تمام واقعه عاشورا درس زندگی است.

وی ادامه داد: جریانات عاشورا تمام درس‌های زندگی که برای تربیت و اخلاق نیاز است را به بشر نشان می‌دهد از این‌رو باید فرصت‌های ماه محرم برای افزایش معرفت مردم نسبت به معارف اهل‌بیت(ع) استفاده شود.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی به بیان ابعاد اجتماعی و فردی واقعه عاشورا پرداخت و گفت: چگونگی رفتار و برخورد امام حسین(ع) با اصحاب به ویژه جناب حر، به شیعیان درس گذشت و بخشش را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: سیدالشهدا(ع) در واقعه کربلا با تمام اصحاب یکسان رفتار می‌کردند به گونه‌ای که وقتی اصحاب شهید می‌شدند امام(ع) بر بالای پیکر آن‌ها حاضر می‌شدند و پیشانی این بزرگواران را می‌بوسیدند که باید از این رفتار سیدالشهدا(ع) درس برابری و برادری را بگیریم.

این استاد حوزوی اظهار داشت: همچنین سیدالشهدا(ع) در راه خدا و برای رضای او همه دارای خود را در طبق اخلاص گذاشت و در برابر دشمن خم به ابرو نیاورد که این حرکت و رفتار امام اباعبدالله الحسین(ع) درس اخلاص در عمل و انجام کار برای رضای خدا نه رضای مردم را به ما نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام اسماعیلی با تأکید بر انجام عبادت و اقامه نماز اول وقت، خاطرنشان کرد: سیدالشهدا(ع) در طول واقعه عاشورا برای هیچ کاری از دشمن خود فرصت درخواست نکرد و تنها جایی که ایشان از لشگر دشمن درخواست فرصت کرد برای انجام عبادت و اقامه نماز در شب عاشورا بود.

وی افزود: در روز عاشورا سیدالشهدا(ع) در بحبوحه جنگ و جهاد وقتی که وقت نماز می‌شود جنگ را ترک می‌کنند و به اقامه نماز می‌ایستند و می‌فرمایند«من به نماز عشق می‌ورزم» که این نشان از اهمیت اقامه نماز به ویژه در اول وقت دارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، با بیان این‌که رفتار امام حسین(ع) با یاران خود در شب عاشورا اوج آزادی روحی را نشان می‌دهد، اظهار داشت: باید در مراسم عزاداری از تمام درس‌های اخلاقی را که امام(ع) داد بهره بگیریم تا یک زندگی پاکیزه داشته باشیم، به تعبیر امام خمینی(ره) «امام حسین(ع) برای شما اسوه حسنه است».

این محقق حوزوی در پاسخ به این پرسش که «چگونه می‌توان از فرصت عزاداری برای تبیین سبک زندگی اسلامی بهره برد؟» گفت: ماه محرم یک فرصت استثنایی است و مردم در این ماه به ویژه در مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) در اوج معنویت هستند از این‌رو باید از این فرصت برای تبیین سبک زندگی اسلامی بهره لازم را برد.

وی ادامه داد: گاهی احساسات بر عقل غلبه می‌کند و یک روحانی باید از این فرصت مغتنم برای بیان معارف اهل‌بیت(ع)، اخلاص، وفاداری، استقامت، خداخواهی امام حسین(ع)، آموزش خودسازی، نظم و تبیین سبک زندگی اسلامی استفاده کند.

حجت‌الاسلام اسماعیلی خاطرنشان کرد: اگر تمام دنیا بسیج شود نمی‌توانند مردم را این گونه که در مراسم عزاداری در حسینیه‌ها و مساجد شرکت می‌کنند کنار یک‌دیگر جمع کنند از این‌رو باید مبلغان در ترویج سبک زندگی اسلامی پیشگام بوده و آن را با رفتار و عمل خود به مردم آموزش دهند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که در ایام سوگواری سالار شهیدان دل مردم آماده دریافت معارف اهل‌بیت(ع) است، گفت: باید روحانیون در عمل اخلاص داشته باشند و از این بستری که مالامال سرشار از عشق است برای تبیین سیره و رفتار ائمه(ع) استفاده کنند که اگر از ذره ذره واقعه عاشورا استفاده کنیم جامعه سالم و خوب خواهیم داشت./993/ت302/ی

ارسال نظرات