۰۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۴۸۱۴۳
امام جمعه شبستر:

شهید مدرس تابع جریان‌ها و مصلحت‌های فرمایشی نبود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده گفت: درس های زندگی آیت الله مدرس، فراوان و همه گیر است و تمامی نمایندگان اعم از معمم و غیر معمم را شامل می شود.
شهيد مدرس

حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه روز مجلس و سالروز شهادت آیت الله مدرس ترتیب یافت، اظهار داشت: نامگذاری روز مجلس، همزمان با این روز نشانگر جایگاه این بزرگمرد تاریخ فقه و سیاست ایران است.

 

وی با اشاره به این‌که جایگاه آیت الله مدرس برخواسته از هویت دینی و حوزوی این عالم وارسته بوده است، افزود: شناخت ما از آیت الله مدرس، معمولا با عنوان یک روحانی سیاسی است، در حالی که وی از فقها و بزرگان حوزوی زمان خود بود است، در حقیقت مرحوم مدرس در تاریخ معاصر ایران مانند سدی در برابر توطئه‌های غرب و جنایات پهلوی بوده است.

 

حجت الاسلام محمدزاده گفت: به طور قطع اگر شهید مدرس نبود، انقلاب اسلامی ایران در کمتر از نیم قرن بعد به پیروزی نمی رسید، چراکه نظام جمهوری مورد نظر رضاخان در حقیقت همچون ماده افیونگری در مسیر مبارزات ضد شاهنشاهی ملت ایران عمل می کرد و امکان برقراری حکومت اسلامی به بهانه وجود دموکراسی عملا غیر ممکن بود.

 

وی به نقش روحانیت در ادوار مختلف مجلس اشاره کرد و گفت: روحانیت چه در مجلس شورای ملی و چه در مجلس شورای اسلامی، نقشی ویژه بر عهده داشته و نقطه جالب توجه در این میان آن است که نمایندگان معمم در اکثر دوره ها با رای قاطع در مجلس حضور یافته اند.

 

امام جمعه شبستر افزود: در حقیقت اعتماد مردم به نمایندگان روحانی بیش از سایر نمایندگان مجلس بوده است و مردم در اعمال عقاید و نظرات خود اعتماد بیشتری به آنان داشته اند که این اعتماد و حسن ظن علاوه بر ذهنیت مثبت جامعه از روحانیت، به عملکرد روحانیان مجلس نیز مربوط می شود و شهید مدرس در این میان نقشی خاص دارد.

 

وی شهید آیت الله مدرس را نماد نماینده آزاده و مبارز و حامی اقشار محروم جامعه دانست و تصریح کرد: آن شهید بزرگوار هیچگاه تابع جریان ها و مصلحت های فرمایشی نبود، درس های آیت الله مدرس به نمایندگان مجلس، فراوان و همه گیر است و تمامی نمایندگان اعم از معمم و غیر معمم را شامل می شود.

 

حجت الاسلام محمدزاده افزود: شهید مدرس افزون بر مقام اجتهاد در شجاعت بی نظیر بود و در مواجهه با فردی چون رضاخان باشجاعتی کامل حاضر شد، افزون بر این‌که استقلال خواهی، با مردم بودن، مرعوب و آلوده نشدن در رانت خواری از دیگر ویژگی های شهید مدرس بوده است.

 

امام جمعه شبستر با اشاره به سابقه حضور روحانیت شیعه در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی گفت: این حضور همواره در نقش آگاهی بخشی به مردم بود، اما استعمار پیر با مشاهده نقش مراجع شیعی در شکست توطئه های خود و آشکار شدن دست پلید ایشان به واسطه روحانیت برنامه بلند مدتی برای تخریب روحانیت شیعی آغاز کرد.

 

وی در پایان با اشاره یه اوج گیری نقش آفرینی روحانیت در سال های اخیر گفت: بی‌تردید یکی از آغازگران این نقش آفرینی شهید مدرس بوده است که در سیاه ترین نکته تاریخ ایران حرکاتی ماندگار انجام داد، در سال‌هایی که مجلس شورای ملی به محل بازی های سیاسی مبدل گشته بود، شهید مدرس هویتی دینی و روحانی به مجلس بخشید./935/302/س

 

ارسال نظرات