۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۱۴۸۲۷۴
رییس سابق مؤسسه تمدن اسلامی لبنان:

مقاومت لبنان جرقه‌ای از مقاومت انقلاب اسلامی ایران است/قرضاوی راه سلسله اموی را دنبال می‌کند

خبرگزاری رسا ـ رییس سابق مؤسسه تمدن اسلامی لبنان گفت: مسافت میان ظهور تا عاشورا انقلاب اسلامی ایران است، مقاومت در لبنان تأسیس نشد، مقاومت لبنان جرقه‌ای از مقاومت انقلاب اسلامی ایران است.
حجت‌الاسلام نجفعلي ميرزايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام نجفعلی میرزایی،‌ رییس سابق مؤسسه تمدن اسلامی لبنان، جمعه شب در دفتر امت واحده در قم گفت: مسافت میان ظهور تا عاشورا انقلاب اسلامی ایران است.
وی گفت: عاشورا فقط نمی‌خواست نابود کند، بلکه هدف عاشورا ساختن نیز بود.
باید نگاه دوباره‌ای به فلسفه و مقاصد عاشورا کرد
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی گفت: باید نگاه دوباره‌ای به فلسفه و مقاصد عاشورا کرد، با نگاه سنتی فلسفه عاشورا و مصیبتی عاشورا مقاومت بوجود نمی‌آید.
وی بیان کرد: برای این‌که حادثه‌ای الهام‌بخش مقاومت بشود نیاز به منطق پیروزی هم دارد و در عاشورا این موارد وجود دارد.
حجت‌الاسلام میرزایی بیان کرد: در جهان عرب کسانی که قمه‌زنی انجام می‌دهند، معمولا کسانی هستند که این قمه‌هایشان بر سر دشمنان فرود نمی‌آید.
وی با بیان این‌که حادثه امام حسین(ع) بسیار دلخراش است و باید در آن گریه کرد، گفت: در عزاداری نباید به خود آسیب رساند؛ فردی که با نگاه دیگری به عاشورا بنگرد برای عاشورا می‌گرید اما خود را نیز برای مقابله با دشمن مهیا می‌سازد.
هدف اباعبدالله جنگیدن با منطق طغیان است
کارشناس شبکه ماهواره‌ای کوثر بیان داشت: هدف اباعبدالله(ع) جنگیدن با منطق طغیان است و این حرکت همان جنگ اراده موسایی در برابر فرعون بوده است.
وی با بیان این‌که جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» بر اساس نگاه مقاومتی شکل گرفته است، گفت: ما نیز باید خود را در این معرکه بسنجیم، ما چقدر حاضر هستیم برای انقلاب اسلامی خرج کنیم.
حجت‌الاسلام میرزایی گفت: هیچ حادثه‌ای در تاریخ اسلام به اندازه نهضت اباعبدالله به انسان قدرت مقاومت نمی‌دهد، چیزی که باعث می‌شود انسان همه سختی‌ها را برای خود بخرد، ‌فقط عاشورا است.
وی با اشاره به این‌که امام حسین(ع) برای اسلام عظیم‌ترین کارها را انجام می‌دهد، گفت: این سبب می‌شود که تمام مجاهدت‌ها و تلاش‌های ما در برابر کار ایشان چیزی به حساب نیاید.
خطرناک‌ترین کار، حذف گریه از عاشورا است
رییس سابق مؤسسه تمدن اسلامی لبنان خاطرنشان کرد: نگاه مقاومتی به عاشورا همان موضوعی است که با انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرد و امام زمان(عج) نیز این راه را دنبال خواهد کرد.
وی گفت: در مراسمی که برای عزاداری اباعبدالله برگزار می‌شود خلاءی برای گریه کردن وجود ندارد، نقش گریه هم در این عاشورا کم نیست، اما حرف در این نیست چرا حادثه عاشورا تا قبل از امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی منجر به حرکتی نمی‌شود.
حجت‌الاسلام میرزایی به اهمیت گریه و بعد عاطفی عاشورا اشاره کرد و گفت: خطرناک‌ترین حرف درباره عاشورا این است که طلبه‌ای بگوید عقلانی باشید و نباید بر عاشورا گریه کرد، گریه بر عاشورا گریه شخصی نیست.
وی ادامه داد: روح جهان اسلام با حرکت عاطفی گریه بر عاشورا تبدیل به یک روح می‌شود اما باید کاری کرد که عاشورا برون‌دادی مانند انقلاب اسلامی ایران و حزب‌الله داشته باشد.
عاشورا سلاحی علیه دشمن شود
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی بیان کرد: منکر بعد عاطفی نیستیم اما عاشورا باید در سیاست جهانی تأثیر داشته باشد.
وی ادامه داد: عاشورا به فرد انرژی و نیرو می‌بخشد و اگر فرد مقاصد و فلسفه عاشورا را به خوبی دریافت کند،‌ آن آتشفشان درون انسان را به سلاحی در برابر دشمن تبدیل می‌کند.
حجت‌الاسلام میرزایی با بیان این‌که در زمان حاضر هنوز قدر امام خمینی(ره) شناخته نشده است، ادامه داد: حضرت امام(ره) پس از گریه بر عاشورا برای استقرار عدل الهی بر روی زمین قدرت‌مند‌تر است.
وی ابراز کرد: ارتباط معنوی با امام حسین(ع) اثر خود را دارد، علت ناقصه است اما علت تامه برای تحقق اهداف اباعبدالله محسوب نمی‌شود.
انقلاب اسلامی نقش اساسی در احیای نگرش به عاشورا داشت
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: آیین‌های خودساخته و رسم‌سازی برای عاشورا اگر کنترل نشود، به جای توجه دادن به اهداف عاشورا، سبب غفلت از هدف امام حسین(ع) می‌شود.
وی با بیان این‌که شعائر در اسلام ناظر به مقصد اصلی هستند، اضافه کرد: رمی جمره، پرتاب سنگ برای دفع شیطان است، طواف یعنی حرکت کردن حول محور توحید است.
حجت‌الاسلام میرزایی خاطرنشان کرد: نباید صفا و شفافیت مقاصد عاشورا از میان رود و این بحث‌ها باید همواره کانون احیای عاشورا شود.
وی بیان کرد: قرائت و تفسیر امام خمینی از عاشورا با دیگران فرق دارد، نقش انقلاب اسلامی نقش اساسی در احیای نگرش تازه‌ای به عاشورا است.
عزت جهان اسلام در مقاومت است
رییس سابق مؤسسه تمدن اسلامی لبنان بیان کرد: امروز عزت جهان اسلام در مقاومت است و بزرگ‌ترین مقاومت جهانی انقلاب اسلامی ایران است.
وی گفت: مقاومت در لبنان تأسیس نشد، مقاومت لبنان جرقه‌ای از مقاومت انقلاب اسلامی ایران است و تجربه‌ ایران تجسم‌بخشیدن به مقاومت در منظق عاشورا است.
حجت‌الاسلام میرزایی با بیان این‌که در طول این سال‌ها افراد زیادی تلاش کردند که عاشورا را از کارکرد مقاومتی ‌اش خارج کنند، ادامه داد: عباسی‌ها و اموی‌ها از کسانی بودند که برای نابودی مکتب عاشورا قدم برداشتند.
وی ادامه داد: سلسله سیاسی اموی‌ها از میان رفته‌است اما منطق آنان حفظ شده است که کسی مانند قرضاوی کار آنان را دنبال می‌کند./914/پ201/پ
ارسال نظرات