۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۱۴۸۲۹۰

مشهد رضوی در مدار نگاهی فراملی

خبرگزاری رسا ـ مشهد به عنوان بزرگ‌ترین کلان‌شهر مذهبی دنیا و دومین کلان‌شهر کشور به واسطه وجود مضجع منور رضوی کانون توجه بسیاری در اقصی نقاط جهان قرار گرفته است، شهری که سالانه بیش از 25 میلیون زائر و گردشگر را پذیراست و در این بین نیز حدود دو میلیون زائر خارجی سالانه وارد این شهر می‌شوند که این امر باعث شکل‌گیری نگاهی فراملی به آن شده است.
حرم رضوي، امام رضا
به گزارش خبرگزاری مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، مشهد به عنوان بزرگترین کلان‌شهر مذهبی دنیا و دومین کلان‌شهر کشور به واسطه وجود مضجع منور رضوی کانون توجه بسیاری در اقصی نقاط جهان قرار گرفته است، شهری که سالانه بیش از 25 میلیون زائر و گردشگر را پذیراست و در این بین نیز حدود دو میلیون زائر خارجی سالانه وارد این شهر می‌شوند که این امر باعث شکل‌گیری نگاهی فراملی به آن شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، وجود این تعداد از زائر و مسافر که بخشی از آن خارج از کشور هستند ضرورت فعال شدن دیپلماسی شهری را ایجاب می‌کند.
شهرداری مشهد طی سال‌های گذشته و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نگاهی جدی به برقراری ارتباط و تعامل با شهرهای مختلف جهان به ویژه کلان‌شهرها داشته است و در این راستا با عضویت در نهادهای بین‌المللی موثر چون انجمن کلانشهرهای جهان(متروپلیس) و صندوق جهانی توسعه شهرها و همچنین  عقد خواهرخواندگی با تعدادی از شهرهای بزرگ در کشورهای مختلف نقش مهمی را در دیپلماسی فعال شهری ایفا کرده است.
 
انجمن کلان‌شهرهای جهان(متروپلیس) که دارای 22 عضو هیات مدیره که هریک از آنان شهردار یکی از کلان‌شهرهای جهان هستند سالی یکبار تشکیل جلسه می‌دهد، از همین رو امسال نیز نشست اعضای هیات مدیره انجمن کلان‌شهرهای جهان(متروپلیس) همزمان با برگزاری جشنواره نوآوری‌ شهری در گوانگجو برگزار شد.
براساس آخرین انتخابات متروپلیس که در دهمین کنگره جهانی متروپلیس در شهر پورتو آلگره برزیل برگزار شد از 129 شهر عضو، شهردار مشهد به اتفاق آراء به عنوان یکی از 22 عضو هیات مدیره  انجمن کلان‌شهرهای جهان انتخاب شد.
شهرداران شهرهای ملبورن استرالیا، مونترال کانادا، برلین آلمان، سئول کره جنوبی، بارسلون اسپانیا، تورنتو کانادا، بروکسل بلژیک، پورتو آلگره از برزیل، قاهره از مصر، باماکو از مالی، رباط از مراکش، استانبول از ترکیه، گوانگجو از چین، سائوپائولو از برزیل، مکزیکوسیتی از کشور مکزیک، آنتاناریو ماداگاسکار، سانیاگو از شیلی، پاریس فرانسه، مسکو روسیه، آبیجان ساحل عاج و نواکچوت موریتانی و مشهد از کشور ایران اعضای هیات مدیره متروپلیس هستند.
انتخاب مشهد به عنوان عضو هیات مدیره انجمن کلان‌شهرهای جهان(متروپلیس) و اتخاذ دیپلماسی عمومی در فضای کنونی بین‌المللی اقدامی در خور توجه از سوی شهرداری مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور است چرا که بسیارند کلان‌شهرهایی که به دنبال عضویت در این انجمن و همچنین هیات مدیره آن هستند اما توفیق این موفقیت در عرصه بین‌الملل را نداشته‌اند.
 
عضویت شهردار مشهد در هیات مدیره صندوق جهانی توسعه شهرها
عضویت شهردار مشهد در هیات مدیره صندوق جهانی توسعه شهرها نیز برگ زرین دیگری در  کارنامه شهرداری پایتخت معنوی ایران است. این صندوق در سال 2010 زیر نظر انجمن کلان‌شهرهای جهان(متروپلیس) آغاز به کار کرد و مشهد که از موسسین این صندوق نیز بود به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره انتخاب شد. این صندوق در پاریس مستقر است و سه دفتر اصلی آن نیز در ایران (مشهد)، آفریقا و آمریکای لاتین می‌باشد.
صندوق جهانی توسعه شهرها یک نهاد خدماتی است که از سوی انجمن کلان‌شهرهای جهان و سازمان شهرهای متحد و دولت‌های محلی(UCLG) به وجود آمد.
سازمان شهرهای متحد و دولت‌های محلی(UCLG) از منافع شهرداری‌ها به عنوان دولت‌های محلی در سراسر دنیا دفاع می‌کند.
کار اصلی صندوق جهانی توسعه شهرها  ارائه خدمات است، چرا که برای اجرای یک پروژه شهری سه عامل منابع مالی یا سرمایه‌گذار، فن‌آوری و فعالیت‌های مشاوره‌ای و مطالعاتی و در نهایت فعالیت‌های اجرایی نیاز است و اگر پروژه‌ای از سوی صندوق جهانی توسعه انتخاب شود، این سه عامل را برای اجرای آن فراهم می‌کند.
مشهد دفتر منطقه‌ای صندوق جهانی توسعه شهرها است که چندی پیش با حضور «آلن سو» دبیر کل انجمن کلان‌شهرهای جهان(مترو پلیس) و مدیرعامل این صندوق، جمعی از میهمانان خارجی و مدیران شهری در این شهر افتتاح شد که این دفتر واسطی میان تمامی شهرهای آسیا و خاورمیانه با دفتر مرکزی صندوق در پاریس محسوب می‌شود به طوری که اگر شهرهای واقع در آسیا و خاورمیانه می‌خواهند از خدمات صندوق استفاده کنند ابتدا باید با مشهد ارتباط برقرار کرده و از طریق این دفتر کارهایشان پیگیری شود، دوره‌های آموزشی را در مباحث پروژه‌هایشان نیز بگذرانند و پس از آماده شدن پروژه مورد نظر به دفتر اصلی در پاریس فرستاده شود.
چندی پیش نشست اعضای هیات مدیره انجمن کلان‌شهرهای جهان(متروپلیس) و جشنواره نوآوری شهری در گوانگجو برگزارشد که در این گزارش پس از معرفی مختصر شهر گوانگجو، از نگاهی دیگر به این سفر پردستاورد برای تنها شهر ایرانی عضو هیات مدیره انجمن کلان‌شهرهای جهان پرداخته‌ایم.
 
گوانگجو شهر 13 میلیون نفری و بزرگترین بندر تجاری چین
شهر 13 میلیون نفری گوانگجو سومین شهر بزرگ کشور چین است که یکی از بنادر مهم تجاری و حمل و نقل ملی چین محسوب می‌شود.
این شهر مرکز اصلی تولید در مسیر رودخانه «پرل ریور» است از همین رو مهمترین منطقه تولیدی و تجاری کشور چین می‌باشد.
اولین خط مترو گوانگجو در سال 1997 افتتاح شد و در حال حاضر دارای 8 خط قطار زیرزمینی به طول 236 کیلومتر است و یک طرح طولانی مدت به منظور توسعه سیستم زیرزمینی قطارشهری گوانگجو به طول 500 کیلومتر و 15 خط تا سال  2020 در حال اجرا است.
این شهر دومین سیستم بزرگ بی‌آرتی جهان را با طول بیش از 22 کیلومتر دارا می‌‍‌‌‌باشد.
 
سخنرانی شهردار مشهد در جمع 3000 نفری مدیران و کارشناسان
سید محمد پژمان به عنوان تنها شهردار ایرانی عضو هیات مدیره انجمن کلان‌شهرهای جهان(متروپلیس) در غیاب آقای «هوشان» رییس این انجمن جهانی با سخنرانی خود به مدت 50 دقیقه و با زبان انگلیسی جشنواره  نوآوری شهری و نشست سالانه هیات مدیره را به طور رسمی افتتاح کرد.
این مراسم که در هتل دانگ فنگ گوانگجو با حضور حدود 3000 نفر برگزار شد  پذیرای 800 مهمان خارجی (شهرداران کلان‌شهرهای جهان)، تمامی سفرای کشورهایی که در چین نمایندگی دارند و شهرداران شهرهای کشور چین بود توسط 10 شبکه تلویزیونی چین به صورت زنده پخش شد.
در این هتل ماکتی از شهر گوانگجو جانمایی شده که در یک نگاه می‌توان تمام شهر را دید که با توجه به زمان کم، شهردار مشهد به بازدید از این ماکت برای آشنایی با شهر گوانگجو پرداخت.
 
جشنواره‌ای برای تقویت نوآوری در شهرها
در نخستین جشنواره بین المللی نوآوری شهری گوانگجو که همزمان با نشست هیات مدیره انجمن کلان‌شهرهای جهان و با هدف تقویت مباحث نوآوری در شهرها و ایجاد رقابت بین آنها برای انجام امور نوآورانه برگزار می‌شد، 1000 طرح به دبیرخانه رسید که بر اساس آیین‌نامه حدود 270 طرح قابلیت داوری داشت. که در مرحله اول از این 270 طرح 50 طرح برگزیده شد، در مرحله دوم 35 طرح، در مرحله سوم 15 طرح و در مرحله نهایی 5 طرح برگزیده شد.
 
بلندترین برج دنیا زیر پای  شهردار مشهد (CANTON TOWER)
جالب است بدانیم که بلندترین  برج دنیا CANTON TOWER)) که ارتفاع آن حدود 500 متر است در شهر گوانگجو چین قرار دارد که شهردار مشهد در سفر خود از آن بازدید کرد.
 
تحسین بازرگانان گوانگجو از تحولات مثبت رخ داده در مشهد
شهردار مشهد در سفر خود نشستی با تجار و بازرگانان گوانگجو داشت که سالاریان  سرپرست کنسولگری جمهوری اسلامی ایران نیز در آن حضور یافت.
در این دیدار سید محمد پژمان  از ظرفیت‌های بالای مدیریت شهری در بحث ارتباطات بازرگانی یاد کرد و پیرامون مشارکت بازرگانان چین در خصوص سرمایه‌گذاری در مشهد نیز مذاکرات خوبی داشت.
همچنین بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری در شهر مشهد در این جلسه ارائه شد و شهردار مشهد نیز اعلام آمادگی کرد که در بحث حمل و نقل بازرگانان می‌توانند در مشهد فعالیت داشته باشند. در مقابل بازرگانان این شهر از ایجاد تحول در شهر مشهد ابراز خرسندی کردند و همچنین اعلام نمودند که از مشاهده پل کابلی امام حسین (ع) در مشهد شگفت‌زده شده‌اند.
این بازرگانان همچنین تحولات شهر مشهد را باعث افتخار کشور ایران یاد کرده و در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد سوالاتی را از شهردار مشهد پرسیدند که پژمان نیز به آنان پاسخ‌های لازم را ارائه کرد.
 
بررسی همکاری‌های حوزه آی‌تی بین دو شهر
نشست ابوالفضل انتظاری معاون اداری و مالی شهرداری مشهد با شریم لی رییس سازمان فناوری اطلاعات استان گواندونگ که رییس گروه همکاری‌های بین‌المللی شهر گوانگجو نیز است، پیرامون همکاری‌های دوجانبه از بخش‌های دیگر این سفر بود که در این جلسه انتظاری به معرفی شهر مشهد، دستاوردها و ظرفیت‌های آن پرداخت و مذاکراتی نیز در خصوص تعاملات بیشتر انجام شد. در پایان این جلسه کتاب شهر مشهد به رسم یاد بود به شریم لی اهدا شد و مقرر شد در خصوص همکاری‌های حوزه آی‌تی بین دو شهر برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.
 
بخشی از  سخنرانی شهردار مشهد در جشنواره بین‌المللی نوآوری شهری
سید محمد پژمان در سخنرانی خود جشنواره نوآوری گوانگجو را نتیجه هم‌افزایی و همکاری میان شهرها و دولت‌های محلی دانست و اظهار کرد: حقیقتا مسایل امروز با محدود و ایزوله کردن خودمان قابل حل نیست.
وی گفت: از اینکه شرکت‌کننده در این جشنواره هستم احساس غرور می‌کنم.
شهردار مشهد با تعریف واژه نوآوری بیان کرد: نوآوری فقط خلق فکر و ایده جدید نیست. نوآوری داشتن یک اقتصاد بزرگ و امکانات فراوان نیست در حقیقت صورت واقعی نوآوری، انسان‌های مهربان و بخشنده‌ای هستند که با همکاری و تلاش خویش به این مفاهیم زندگی و روح  می‌بخشند.
به گفته پژمان هریک از شهروندان از این ظرفیت برخوردارند که به محلات و اجتماع خود که ممکن است خشک و مرده باشد روح بخشیده و آن را زنده کنند البته اگر به آنها فرصت و امکان ارائه خلاقیت‌هایشان داده شود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به استفاده از پتانسیل جوانان و زنان در امور شهر تاکید کرد و گفت: از آنان می‌توان به عنوان طراحان فعال حوز ه شهری بهره گرفت.
وی به تشکیل گروه مشاوران جوان در هر منطقه، سازمان و معاونت شهرداری اشاره کرد و ایجاد آن را در راستای کسب تجربه و هم‌افزایی دانست.
پژمان ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم نیازهای شهروندان خود را به طور موفقیت‌آمیزی پاسخ دهیم می بایست خلاقیت و نوآوری به عنوان یک نیاز مبرم در شهرهای مدرن مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی در پایان همکاری میان شهرداری‌ها و سازمان‌های بین‌المللی شهری را مفید دانست و ابراز کرد: این همکاری و تعامل می‌تواند آینده بهتری را برای شهر و شهروندان رقم بزند.
 
دیدار مهندس پژمان با «آمارا اورگی»
شهردار مشهد در حاشیه نشست انجمن کلان‌شهرهای جهان(متروپلیس) با آمارا اورگی رییس دفتر منطقه‌ای آموزش متروپلیس در کانادا نیز دیدار کرد.
دو طرف در این دیدار بر همکاری‌های موثر و مجدانه تاکید کردند و تندیسی نیز از سوی پژمان به آمارا اورگی در راستای همکاری‌های فی مابین اهدا شد.
 
دستاوردهای شهرداری مشهد از سفر گوانگجو
- انتخاب یکی از پروژه‌های شهر مشهد در زمینه زنان و حمل و نقل عمومی از بین 270 پروژه دریافتی به دبیرخانه به عنوان 50 پروژه قابل قدردانی
( از مشهد 15 پروژه ارسال شده بود مانند طرح استقبال از بهار، بهسازی پیاده‌روها، شوراهای محلات، برنامه‌های فرهنگی، طرح حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی و ...)
- درخواست از شهردار مشهد برای افتتاح جشنواره بین‌المللی نوآوری شهری گوانگجو و نشست سالانه هیات مدیره متروپلیس و نشست هیات مدیره صندوق جهانی توسعه شهرها در غیاب رییس متروپلیس آقای هوشان
- اهمیت جایگاه شهرداری مشهد در این نهادهای بین‌المللی برای کسب عنوان نماینده رییس برای افتتاح چنین مراسم با اهمیتی که با حضور بیش از 800 شهردار و مقام خارجی و شهرداران خواهر خوانده شهر گوانگجو برگزار گردید.
-   مذاکره رسمی با مقامات شهر گوانگجو پیرامون پروژه‌های شهری و تامین منابع مالی آنها
- نشست با جمعی از ایرانیان مقیم گوانگجو با هماهنگی کنسولگری تازه تاسیس ایران در این شهر و ارائه گزارشی از ظرفیت‌های مشهد در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی
- ارائه گزارش مرکز آموزش متروپلیس در مشهد در نشست دفاتر منطقه‌ای انجمن کلان شهرهای جهان (5 دفتر منطقه‌ای ملبورن، بارسلون، مونترال، سائوپئلو، آبیجان)
-    ارائه گزارش فعالیت‌های شهرداری مشهد در حوزه زنان در نشست دفاتر منطقه‌ای شبکه زنان متروپلیس
- دریافت لوح افتخار شهر مشهد به خاطر فعالیت‌هایش در عرصه نوآوری شهری
- کاشت درختی به نام شهر مشهد با شماره 135 به رسم یادبود در شهر گوانگجو
- مذاکره با مسوولین فن‌آوری اطلاعات و IT شهر گواندونگ و اعلام آمادگی آنها برای همکاری
- مذاکره با نماینده و مشاور متروپلیس در کشور هند و درخواست آنها از مرکز آموزش متروپلیس نسبت به برگزاری دوره‌های آموزش مشترک
- انتخاب دفتر صندوق جهانی توسعه شهرها در مشهد به عنوان رییس کمپین جهانی تدوین راهبردهای نوین تامین منابع مالی برای توسعه شهرها
- مذاکره با شهردار برلین در حاشیه نشست و اعلام آمادگی همکاری دو شهر./931/د102/س
ارسال نظرات