۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۱۴۸۳۹۸
آیت‌الله مصباح یزدی:

اجازه ندهیم مغرضان فرهنگ الحادی را در جامعه مطرح کنند/ شعار نه غزه نه لبنان نتیجه گرایشات ناسیونالیستی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر این که شعارهای انحرافی همچون نه غزه نه لبنان نتیجه گرایشات ناسیونالیستی است، گفت: اجازه ندهیم کسانی از روی جهل و اغراض فاسد اهداف و ارزش های اسلامی را تعطیل و فرهنگ‌های الحادی و شعار ملی‌گرایی را در جامعه اسلامی مطرح کنند.
آيت الله مصباح يزدي
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی نماینده مجلس خبرگان رهبری در یادواره شهدای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  که شنبه شب در سالن همایش‌‌های این مؤسسه برگزار شد، گفت: انسان با فطرت خود درک می‌کند که شکر منعم واجب است، ما از نعمت‌هایی بهره‌مند هستیم و باید ببینم چه کسی این نعمت‌ها را به ما داده است.
وی افزود: نعمت‌ها بسیار متفاوت هستند، گاه نعمت کوچکی است که نیاز مالی و یا کاری انسان را برآورده کرده است؛ اگر نعمتی باشد که برکات آن حد و حصر نداشته باشد و هرچه آن را بشماریم باز وجود دارد و به اصطلاح ریاضی‌دان‌ها به بی‌نهایت میل می‌کند، در چنین نعمتی شکر متناسب با نعمت، یعنی شکر بی‌حد و حصر لازم است.
وی با بیان این‌که کسانی که خدماتی برای جوامع انجام می‌دهند انسان‌های متفاوتی هستند، اظهار داشت: پزشک در برخی مواقع جان خود را برای حفظ انسان می‌دهد اما این خدمت‌ها اثر موقت دارد و تا هنگام اجل پایدار است؛ برخی نعمت‌ها هست که اثر آن نیز محدود نیست و تا بی‌نهایت ادامه دارد، آنچه که مربوط می‌شود به سعادت ابدی انسان از این نمونه است.
نعمت هدایت نامحدود است
وی گفت: گاهی کسی انسان گمراهی را به دین حق هدایت می‌کند و او را از آتش جهنم ابدی نجات می‌دهد، امتداد این نعمت نامحدود است و نهایتی ندارد، اما در نهایت یک نفر را نجات داده و به سعادت رسانده است.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: اگر کسی کاری کند که یک گروه، امت، ملتی و میلیون‌ها انسان را به سعادت برساند و عوامل شقاوت از آنان دور شود،‌ با هیچ کدام از نعمت‌ها مقایسه‌شدنی نیست.
وی با بیان این‌که نمونه آشکار این دسته ائمه(ع) و انبیاء(ع) بودند، افزود: آنان نه تنها اهل خود و کشور خود و در زمان خود را بهره‌مند کردند، بلکه تا دنیا دنیا است دیگران از هدایت‌های آنان استفاده می‌کنند.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که انبیایی بودند که برای مردم فقط احکام دین را بیان می‌کردند و حادثه مشقت‌باری برای آنان پیش نیامد،‌ بیان کرد: برخی از این انبیا زندان‌ها و شکنجه‌های فراونی متحمل شدند و در نهایت جان خود را در راه دین دادند.
وی با بیان این‌که در تاریخ کسی را مانند سیدالشهداء نداریم، ادامه داد: اباعبدالله الحسین(ع) این قدر به دین خدمت کرد و از خود مایه گذاشت، شرایط طوری بوده که نه تنها خود بلکه اطرافیان و فرزندانش و طفل شیرخواره‌اش را نیز فدا کرده است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: سیدالشهداء اسطوره نعمتی است که به دست انسانی برای همه انسان‌ها تا روز قیامت ایجاد می‌شود، این نعمتی که به دست سیدالشهدا فراهم شد به دست هیچ انسان دیگری فراهم نخواهد شد.
شهدا دنباله‌رو راه امام حسین(ع) هستند
وی ادامه داد: خداوند به سیدالشهداء نعمتی داده است و بعد از او کسانی که به او شبیه باشند در شمار کسانی هستند که این نوع خدمت را به جامعه کردند و مستحق شکر بی‌پایان هستند؛ شهدا جان و هستی خود را در همان راهی دادند که امام حسین(ع) فدا کرده بود و بزرگ‌ترین آرزویشان این بود که چشم شان به جمال سیدالشهداء بیفتد و همه هستی‌شان اجرای راه و برنامه ایشان بود.
وی گفت: در طول تاریخ 1400 ساله اسلام در مواردی به طور معدود این اتفاق افتاده است، یعنی زمینه‌ای فراهم شده که کسانی برای ادامه راه سیدالشهداء جان خود را داده‌اند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: شهادت فضل الهی است که به هرکس بخواهد عطا می‌کند، بندگان خاصی را برای این انتخاب می‌کند و لیاقت‌هایی می‌خواهد که فرد چنین خدماتی را انجام دهد.
وی با اشاره به این‌که کسانی که به فوز شهادت نائل می‌شوند برجستگی خاص دارند، اظهار داشت: شهدا الگوهایی مثال‌زدنی و اسطوره‌هایی فکرکردنی هستند، نمی‌توان کنه کار آنان و فداکاری آنان را تشخیص داد، چه برسد به این که حقشان را بتوان ادا کرد.
باید برای تحقق اهداف شهدا تلاش کنیم
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: کاری که امثال من می‌تواند بکند این است که در مناسبت‌هایی در برابرم مقام ایشان سر تعظیم فروبیاوریم و اظهار ارادت بکنیم؛کاری که از دست ما بر می‌آید اظهار ارادت است، زیرا نه لیافت رسیدن به مقام آنان را داریم و نه می‌توانیم طمعی به آن داشته باشیم.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: احترام به بستگان شهدا و احترام به نام شهدا از این نوع اظهار ارادت است و این مجلس برای احترام به چنین شهیدانی برپا شده است.
وی با بیان این‌که در برابر شهدا وظایفی نیز بر دوش ما است که آن شکر عملی این خدمت‌ها است، تأکید کرد: آنان همه هستی خود را برای هدفی دادند و دوست دارند که آن هدف تحقق یابد و هر کس برای تحقق آن هدف کمک کند در واقع شکر آنان را به جا آورده و این بهترین شکر است.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: باید این فرصت‌ها را مغتنم بشماریم و با دقت بیشتری به اهداف شهدا نزدیک شویم و با تمام وجود برای تحقق این اهداف تلاش کنیم.
جنگ‌های مختلف و با انگیزه‌های مختلفی درگرفته است
وی ابراز داشت: اهدافی که برای شرکت آنان در جنگ‌ها و آفریدن حماسه‌ها تصور می‌شود بسیار متفاوت است، شرکت در جنگ‌ها با ظن به این‌که انسان کشته می‌شود انحصار به جامعه ما و جنگ هشت ساله ندارد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در هر کشوری بین هر گروهی نزاعی در می‌گیرد که شرکت در آن نزاع احتمال خطر برای جامعه به وجود می‌آید و کسانی برای پذیرش این خطر اقدام کردند.
وی با بیان این‌که آدمی در زندگی انگیزه‌ای بالاتر از ادامه حیات ندارد، ادامه داد: همه تلاش‌ها برای این است که عمر بیشتری،‌عزت و احترام بیشتری و طول عمری بیشتری بخواهد اما چه انگیزه‌ای باعث می‌شود تا انسان در وسط معرکه جان خود را به خطر بیندازد؟
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی که دیگران عرضه کردند تا کسانی را به پای فداکاری بکشانند مسأله وطن‌دوستی است.
وی با بیان این‌که این مسأله در همه جا دیده می‌شود، تصریح کرد: آن قدر برای افراد از وطن و آب و خاک و میهن گفته می‌شود که سرتاپای آنان را موضوع وطن دربرمی‌گیرد و می‌پندارند که ارزشی بالاتر از وطن‌دوستی وجود ندارد.
کشته شدن برای وطن و کشته شدن در راه خدا بی‌نهایت متفاوت هستند
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: در عالم میلیاردها انسان برای حفظ وطن و آب ‌و خاک جان دادند، این ارزش انسانی است، یعنی ارزشی که انسان بدون استفاده از وحی به آن دست می‌یابد.
وی ادامه داد: به برکت اسلام ارزشی مطرح شده که در برابر حفظ وطن مانند نور و ظلمت محسوب می‌شود، اسلام در برابر عامل حفظ وطن موضوعی را مطرح کرد که ارزش آن بی‌نهایت است.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که کسانی هستند که برای دست‌یابی به رضایت الهی و خواستن وجه او فداکاری می‌کنند، ابراز داشت:  همه چیز فدای خدا و فدای خشنودی خدا شدن با وطن‌دوستی با یکدیگر مقایسه‌شدنی نیست.
وی افزود: میان فرهنگ اسلام و فرهنگ انسانی جهانی تفاوت‌های بسیاری است و اسلام مردم را رشد داد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حفظ وطن تنها مخصوص انسان‌ها نیست، بلکه حیوانات برای حفظ وطن خود نیز دیده شده که جنگ می‌کنند، به عنوان مثال کلاغ‌ها برای حفظ لانه خود جنگ می‌کنند؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که حفظ وطن ارزشی انسانی نیست.
جان انسان با وطن قابل مقایسه نیست
وی با طرح این سؤال که «آیا جان آدمیزاد بیشتر ارزش دارد یا خاک»،‌ گفت: جان انسانی با خاک مقایسه‌شدنی نیست و بر فرض که حفظ وطن ارزشمند باشد اما به هر حال ارزش محدودی است و آنچه مربوط به خدا است بی‌نهایت است: «ما عندکم ینفد و ما عند الله باق».
آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: تفاوت میان این دو ارزش تفاومت میان متناهی و نامتناهی است، اسلام آمد انسان‌هایی را که تنها شرافت شان این بود که برای حفظ خانه‌اشان می‌جنگند به جایی رساند که برای چیزی که ارزشش آن سنجیدنی نیست، بجنگند.
وی افزود: چه قدر تفاوت است میان کسانی که ارزش‌های اسلامی را ترویج می‌کنند با کسانی که ملی‌گرایی و عشق به آب ‌و خاک را تبلیغ می‌کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر وطن ارزش داشته باشد، حد و حدود آن کجاست؟ چه کسی آن را تعیین می‌کند؟ زمانی مرز ایران از دروازه‌های چین بود تا دروازه‌های اروپا و حدود 20 کشور امروزی مانند عراق جزو ایران محسوب می‌شد.
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی بیان کرد: وطن یک چیز قراردادی است، امروز اسمی بر آن می‌نهند و فردا نام آن را تغییر می‌دهند، این چه ارزشی دارد که جان خود را برای آن بدهیم، این را مقایسه کنید با خداوندی که حقیقة الحقایق است و انسان‌های که جان برای او بدهند.
انسان چقدر باید تنزل کند که به جای خدا، مروج ملی گرایی شود
وی خاطرنشان کرد: انسان باید چقدر تنزل کند که به جای خدا، ملیت و ملی‌گرایی را ترویج کند؛ اسلام می‌گوید حق و باطل و نمی‌گوید عرب و عجم و فارس و ترک؛ این گرایش‌های ناسیونالیستی نتیجه‌اش شعار «نه غزه و نه لبنان» می‌شود. ما اگر ارزش‌ها را بر اساس اسلام پی‌ریزی کردیم آن‌گاه خداوند به ما توفیق می‌دهد که برکات بسیاری کسب کنیم و روز به روز بر عزت ما افزوده شود.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از طرح شعارهای ملی‌گرایی در جامعه اسلامی گفت: اختلاط فرهنگ‌ها در جامعه اسلامی به جایی رسیده که در درون ایران شعارهای ایرانی گفته می‌شود و این امر خیانت به خون شهدا محسوب می‌شود.
وی با بیان این‌که در وصیت‌نامه هیچ شهیدی نیامده است که من برای وطن و شعارهای ایران شهید شدم، ادامه داد: آنان برای ادامه راه امام حسین(ع) و زنده نگاه داشتن اسلام شهید شدند.
شکر عملی شناختن اهداف شهدا و تلاش برای آن است
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: نباید برگردیم به آب‌وخاک و شعارهای ملی، مجموعه کره زمین به اندازه یک انسان مؤمن ارزش ندارد، ارزش مؤمن مانند ارزش کعبه است، ‌آنچه ارزش دارد ایمان و ارتباط با خدا است.
وی گفت: قرآن وقتی مقام شهید را بیان می‌کند می‌گوید به او نگویید مرده زیرا آنان «عند ربهم یرزقون» اند؛ نمی‌گوید آنان برای اقتصاد و برای شما جانشان را دادند و نباید ما این را فراموش کنیم و سراغ اندیشه‌ها جاهلی برویم.
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر ملاک وطن است همه می‌تواننند برای وطن خود شهید شوند و فرقی میان وطن‌ها نیست، اما فرق آن این است که این وطن اسلامی است و مردم آن با خدا ارتباط دارند و دین خدا را می‌خواهند رواج دهند و جان خود را فدای او می‌کنند.
وی اظهار داشت: وطن بالتبع ارزش دارد نه بالاصاله، وطن چون میهن اسلامی است ارزش می‌یابد، اگر ما فرهنگی که هدف شهدا بود را دنبال کنیم، خوشحال می‌شوند اما اگر اهداف آنان را زیر و رو کنیم و به جای اسلام ملیت و آب ‌و خاک بگذاریم دچار نفرین می‌شویم.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: شکر عملی ما این است که اهداف شهدا را بشناسیم و در راه ترویج آن اهداف تلاش کنیم و اجازه ندهیم کسانی از روی جهل و اغراض فاسد این اهداف را تعطیل کنند و فرهنگ‌های الحادی را در جامعه اسلامی مطرح کنند./914/پ201/ج
ارسال نظرات