۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۱۴۸۴۰۶
یک جامعه شناس اسلامی:

باید در مورد جمهوری اسلامی کارهای تئوری اساسی کرد

خبرگزاری رسا ـ فیاض با بیان این‌که دشمن در جنگ نرم از هر ابزاری برای غلبه استفاده می‌کند گفت: جمهوری اسلامی واژه‌ای است که هنوز به خوبی از آن استفاده نشده است و باید در مورد آن کارهای تئوری اساسی انجام شود و این برعهده حوزه و دانشگاه است.
ابراهيم فياض

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر ابراهیم فیاض، جامعه شناس و روانشناس اسلامی، شامگاه شنبه یازدهم آذرماه در مراسم عزاداری دهه دوم محرم حسینه هنر اظهار کرد: هرچه به جلو پیش می‌رویم فصل‌های تاریخی بیشتر و اندیشه‌ها برجسته‌تر می‌شود  به همین علت در آخر الزمان فتنه‌ها، تفرقه افکنی و نفاق زیاد خواهد شد.

وی  افزود : آنچه در عصر حاضر مهم است این است که از داشته‌های خام خود مانند نهضت عاشورا و حدیث‌های مربوط به آخر الزمان که از معصومین(ع) رسیده به خوبی استفاده کنیم همان‌گونه که مسیحیت با اندک داشته‌های خود تبلیغاتی به این گستردگی می‌کند.

این استاد دانش آموخته حوزه و دانشگاه تاکید کرد: باید اندیشه‌های اسلامی خود را برجسته کنیم و جهان اسلام و علوم انسانی را تقویت نماییم زیرا اسلامی شدن جامعه در گرو تحول در علوم انسانی و نظری است.

وی یاد آور شد: تدوین علوم انسانی اسلامی واقعیت‌های اجتماع را شکل می‌دهد همان‌گونه که شهید مطهری با تعریف علوم انسانی و بیان نظریه‌های اسلامی توانست تحولی عظیم در آن ایجاد کند.

فیاض با اشاره به اوضاع کنونی در فلسطین اشغالی گفت: هر چه در موفقیت‌های خود پیش می‌رویم و از نظر موازنه با امریکا در یک سطح قرار می‌گیریم به صلح نزدیک‌تر می‌شویم بنابراین باید به این روند رو به رشد ادامه دهیم تا دشمنان فرصتی برای ضربه زدن به ما به دست نیاورند.

وی خاطر نشان کرد: اگر تئوری‌های رو به جلو داشته باشیم پیروزی در اهداف بیداری اسلامی و نبردهای سخت و نرم از آن ما خواهد بود.

این استاد دانش آموخته حوزه و دانشگاه اذعان داشت: منطقه خاورمیانه به سرعت در حال تحول است و نباید فرصت‌ها را از دست داد زیرا آمریکا قوی‌ترین رژیمی است که از وضع موجود به خوبی استفاده می‌کند.

وی با بیان این‌که دشمن در جنگ نرم از هر ابزاری برای غلبه استفاده می‌کند گفت: جمهوری اسلامی واژه‌ای است که هنوز به خوبی از آن استفاده نشده است و باید در مورد آن کارهای تئوری اساسی انجام شود و این برعهده حوزه و دانشگاه است.

فیاض با ابراز تاسف افزود : متاسفانه تئوری امامت در شیعه مغفول مانده است و بحثی نشده است، به طور مثال هیچ حرفی از روش‌های تئوریک حکومت‌داری امیرالمومنین(ع) به میان نمانده در حالی‌که تمام افعال معصومین(ع) باید به صورت فقه تئوریک در جامعه مطرح باشد.

وی تصریح کرد: قیام عاشورا نبرد خلافت در مقابل امامت است و امروز نیز در بحث ولایت فقیه و فتنه‌ها با چنین بحثی مواجه هستیم، همان‌طور که از ابتدای انقلاب با آن روبهرو بوده‌ایم.

این استاد دانش آموخته حوزه و دانشگاه افزود: شیعه باید در مواجهه با اهل سنت در بعد تئوریک بیشتر کار کند زیرا افرادی قصد دارند عرفان و فرد محوری را وارد جامعه کنند و دینی احساسی و غیر اجتماعی را بر افراد تحمیل نمایند./9591/پ202/ص

ارسال نظرات