۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۴۸۴۵۷
حجت الاسلام بهجت پور:

برخی افراد تصور درستی از رابطه حوزه و نظام ندارند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به این که افرادی که رابطه حوزه و نظام را رابطه ای در مقابل یکدیگر تعریف می کنند تصوری درست از حوزه و نظام اسلامی ندارند، گفت: مطالبات نظام از حوزه باعث شادابی و نشاط علمی و پویایی حوزه علمیه است.
حجت الاسلام عبدالكريم بهجت پور حجت الاسلام عبدالکريم بهجت پور

حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور رییس مؤسسه التمهید در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تحلیل خود از بیانات مقام معظم رهبری درباره رابطه حوزه و نظام، با بیان این که جمهوری اسلامی مبتنی بر فهمی عمیق از اسلام برای رفع مشکلات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اخلاقی مردم است، گفت: فهم عمیق و گره گشایی نظام مبتنی بر اسلام تنها از طریق کارشناسان دینی ممکن است و نظام اسلامی نمی تواند از اندیشمندان دینی جدا باشد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به این که در راس نظام اسلامی، افزون بر ولایت امر که قدرت اسلامی از آنجا توزیع و نظارت می شود،  مجموعه ای از نظام های قدرت شکل گرفته است، گفت: اگر رابطه بین دستگاه تخصصی و معنوی دین با جریان قدرت رابطه ای معقول و تعریف شده نباشد، آسیب دیدن حوزه و نظام حتمی است.

 

وی با تاکید بر ضرورت توجه به نگاه کارشناسانه متخصصان دینی در عرصه های حکومتی، تصریح کرد: اگر افرادی در بخش هایی از جریان مدیریت کشور تحمل نگاه کارشناسانه متخصصان دینی را نداشته باشند، آسیب دیدن نظام اسلامی حتمی است.

 

رییس مؤسسه التمهید با اشاره به این که کیان حوزه علمیه نباید به حمایت های اقتصادی نظام بسته باشد، اظهار داشت: رابطه حوزه و نظام باید به گونه ای تعریف شود که هیچ گاه کارشناسان حوزوی برای حفظ کیان حوزه مجبور به سکوت نشوند.

 

وی با اشاره به این که مسائل دینی در تمام شئون زندگی وجود دارد، ابراز داشت: باید نظام به همان اندازه که به فکر تأمین نیازهای خود است به فکر تأمین نیازهای  حوزه های علمیه باشد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به این که مکانیزم حمایت های نظام از حوزه باید مشخص شود، تصریح کرد: باید حمایت ها از حوزه به گونه ای تعریف شود که با یک تصمیم مدیریتی و یک خوش آمد و تصمیم فردی حوزه تحت فشار قرار نگیرد.

 

وی ادامه داد: این مطالعه باید به گونه ای دور اندیشانه و برای همه حالات رابطه خوب و رابطه کدورت آمیز تعریف شود.

 

رییس مؤسسه التمهید با اشاره به این نکته که افرادی که رابطه حوزه و نظام را رابطه ای مقابل یکدیگر تعریف می کنند تصوری درست از حوزه و نظام اسلامی ندارند، بیان داشت: این افراد یا حوزه علمیه را خیلی کوچک و سطحی می بینند یا حکومت را در هر صورت خطرآفرین برای حوزه می دانند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با تاکید بر این که رابطه مطلوب حوزه و نظام یک فرصت استثنایی است و باید از این فرصت به خوبی بهره گرفت، اظهار داشت: مطالبات نظام از حوزه علمیه باعث شادابی و نشاط علمی و پویایی حوزه علمیه است. /929/ت302/ج

ارسال نظرات