۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۴۸۵۹۷

گذری بر اخبار فرهنگی، مذهبی چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری رسا ـ برگزاری سوگواره تعزیه در فارسان، برگزاری کارگاه آموزشی ادبیات و فیلم عاشورایی، نمایش پوسترهای عاشورایی در پنج نگارخانه چهارمحال و بختیاری و انجام 1900 نفر روز تبلیغ دینی در شهرستان لردگان از مهم ترین اخبار فرهنگی و دینی استان چهارمحال و بختیاری است.
اخبار کوتاه

فرزاد صفدری، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارسان با اشاره به برگزاری سوگواره تعزیه در فارسان اظهار داشت: با مشارکت 23 گروه تعزیه فعال شهرستان و به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش بیش از 160 تعزیه در سطح شهرستان فارسان اجرا شد

وی گفت: یازده مجلس تعزیه خوانی با عناوین شهادت طفلان حضرت مسلم ابن عقیل (ع)، شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، شهادت حر بن یزید ریاحی، شهادت حضرت علی اکبر (ع)، شهادت حضرت امام حسین (ع)، مقتل خاص حضرت ابوالفضل (ع)، خرابه شام و وفات حضرت رقیه (س) از سوی هنرمندان این خطه برای عاشقان خاندان اهل بیت (ع) برگزار می شود.

 رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارسان خاطرنشان کرد: همچنین مجلس حضرت زینب (س) و مراسم پرده خوانی و خیمه سوزی به روی صحنه می رود.

وی بیان داشت: آیین تعزیه خوانی با مشارکت گروه تعزیه سید الشهدا(ع) روستای ده چشمه به مناسبت شام غریبان اهل بیت امام حسین(ع) و یاران با وفایش با اجرای تعزیه شام غریبان اسرای دشت نینوا برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی ادبیات و فیلم عاشورایی 

فرزاد صفدری، رییس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارسان بیان داشت: به منظور تولید آثار هنری و ادبی کارگاه ادبیات و فیلم عاشورایی با معرفی ادبیات و فیلم عاشورایی برگزار شد.

وی به انواع ادبیات عاشورایی اشاره کرد و گفت:گونه های ادبیات عاشورایی شامل ادبیات عقلانیت محور، ادبیات عاطفه محور، مدیحه و منقبت می باشد که در این کارگاه بیان خصوصیات ادبیات عاشورایی، آسیب شناسی ادبیات عاشورایی و معرفی شاعران برجسته در این حوزه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

صفدری ترویج و اشاعه فرهنگ عاشورا و احیا فریضه امر به معروف و نهی از منکر با اجرای برنامه های هنری در جامعه را وظیفه هنرمندان دانست.

نمایش پوسترهای عاشورایی در پنج نگارخانه چهارمحال و بختیاری     

کارشناس واحد تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از برگزاری نمایشگاه پوسترهای عاشورایی در پنج نگارخانه استان خبر داد.

احمد رضا جعفر پور، کارشناس واحد تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: نمایشگاه آثار منتخب دانشجویان مراکز آموزش عالی در سوگواره پوسترهای عاشورایی در نگارخانه شهید شهرانی مجتمع فرهنگی هنری غدیر به نمایش در آمد.

وی گفت: نمایش آثار منتخب دانشجویان رشته گرافیک مراکز آموزش عالی استان از 29 آبان تا 18 دی ماه در نگارخانه های شهرهای شهرکرد، بروجن، بلداجی، لردگان، اردل و فارسان برگزار می گردد.

جعفر پور افزود: هم‌زمان با فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهدای کربلا، حضرت ابا عبدالحسین(ع) و یاران فداکارش، نمایشگاه پوسترهای عاشورایی با حضور50 نفر از هنرمندان استان برگزار می شود که 56 اثر از هنرمندان در نمایشگاهی با موضوع حماسه عاشورا به نمایش درآمده است.

انجام 1900 نفر روز تبلیغ دینی در شهرستان لردگان

حجت الاسلام سعید نصیری، سرپرست تبلیغات اسلامی لردگان ابراز داشت: در دهه نخست محرم امسال 164 مبلغ و مبلغه به منظور تبلیغ آموزه های دینی و تعالیم قرآنی در مناطق مختلف شهرستان لردگان فعالیت تبلیغی داشتند.

وی با بیان این که مبلغان ویژه محرم از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اصفهان، طرح هجرت بلند مدت و کوتاه مدت و سازمان اوقاف و امور خیریه به لردگان اعزام شدند، تصریح کرد: در این مدت چهار روحانی مستقر که یک روحانی در شهرستان استقرار داشت و باقی به عنوان روحانی مسجد محوری فعالیت های تبلیغی را در این شهرستان انجام دادند.

حجت الاسلام نصیری، اقامه نماز جماعت، برگزاری دوره های آموزشی احکام، روخوانی، روانخوانی و تفسیر قرآن کریم، برپایی جلسات جزء خوانی قرآن کریم، تبلیغ چهره به چهره و تبیین وقایع و فلسفه قیام اباعبدالله الحسین(ع) را از جمله فعالیت های مبلغان در دهه نخست محرم برشمرد./9461/د101/ب

ارسال نظرات