۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۴۸۹۲۵
مورخ انقلاب:

هاشمی دولت در سایه مدنظر امام را با شورای روحانیت اشتباه گرفته بود

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر با تاکید بر این که شهید مطهری از ناحیه امام مسؤول تشکیل دولت سایه بود نه فرد دیگری، گفت: آقای هاشمی رفسنجانی هم در خاطرات خود مطالبی را می گوید که نشان می دهد اصلا معنی دولت سایه را نفهمیده و آن را با شورای روحانیت اشتباه گرفته است.
حجت الاسلام سيد حميد روحاني، رئيس بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حمید روحانی مورخ انقلاب، روز پنج شنبه در جمع طلاب مرکز جامع علوم اسلامی قم، با اشاره به این که دوران اقامت امام خمینی(ره)  در نوفل لوشاتو در سرنوشت انقلاب نقش کلیدی داشته است و این که دولت سایه شورایی است که انقلابیون برای اداره امور پس از ساقط شدن رژیم حاکم تشکیل می دهند، گفت: از کارهای بسیار مهم انجام شده در نوفل لوشاتو تشکیل دولت سایه توسط شهید مطهری با درخواست امام از ایشان بود.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره)  از شهید مطهری خواسته بودند که فقط افرادی را پیشنهاد کنید تا من آنها را تایید کنم و هچ کس هم از انتخاب شدن دیگری نباید مطلع باشد؛ شهید مطهری وقتی به ایران برگشت شروع به مطالعه و شناسایی افراد برای تشکیل دولت سایه کرد.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به این که برخی دروغ هایی را به عنوان تاریخ به خورد جامعه می دهند، افزود: ابراهیم یزدی از کسانی است که ادعا می کند امام خمینی(ره) یک چنین درخواستی را هم از او کرد، البته یزدی در کتاب (آخرین تلاش ها در آخرین روزها) اعتراف می کند که محور چنین امری شهید مطهری بود.

این مورخ انقلاب ادامه داد: آقای هاشمی رفسنجانی هم در خاطرات خود مطالبی را می گوید که نشان می دهد اصلا معنی دولت سایه را نفهمیده و آن را با شورای روحانیت اشتباه گرفته است؛ البته اگر آقای رفسنجانی پیام امام را در تشکیل شورای روحانیت توجه می کردند متوجه اشتباه خود می شدند.

وی با بیان این مطلب که از جمله برنامه های دیگری که در نوفل لوشاتو از ناحیه امام(ره) پیگیری شد بحث اعتصابات گسترده در کشور بود که رژیم شاه را خفه کرد، اظهار داشت: امام در این زمینه پیام هایی در 15 شهریور و اول مهر ماه برای مردم ایران دادند که در پیام اول شروع اعتصابات و در پیام دوم ادامه اعتصابات را خواستار شدند.

حجت الاسلام روحانی افزود: البته یک اعلامیه دیگری از ناحیه امام خمینی(ره) داده شد برای حمایت متمکنین از اعتصاب کنندگانی که از اعتصابات ضربه خورده بودند؛ امام با این کار خود از دلهره افراد ضربه دیده کاستند.

وی خاطرنشان ساخت: از کارهای دیگر مهم امام خمینی(ره)  در خدمت به مردم تدبیر برای تأمین سوخت زمستانی مردم بود، که امام با تشکیل هیأتی برای بررسی نیاز مردم به سوخت و استخراخ که به طور محرمانه صورت می گرفت، نسبت به این کار اقدام کردند.

این مورخ انقلاب ادامه داد: غیر از ساواک و ارتش غالب ادارات دولتی به اعتصابات پیوسته بودند، که این نشان از لبیک گسترده مردم به امام خود بود.

وی با اشاره به این که ارتش در آن زمان یک دستگاه کاملا وابسته و منفور بین انقلابیون بود و پیام (ره) به ارتش از دیگر کارهایی بود که بسیار در پیشبرد انقلاب نقش داشت، ابراز داشت: من دو ویژگی مهم در امام(ره) دیدم که واقعا علم لدنی محسوب می شد، نخست احاطه امام به تاریخ بود و دیگری دید جامعه شناختی ایشان از تمام اقشار جامعه بود.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به این که امام(ره) با پیغام های خود ارتش را به لرزه در می آورد، ابراز داشت: آن شناختی که من از امام خمینی(ره) دارم این بود که امام هر چیزی را که به آن اعتقاد داشت بر زبان جاری می کرد و قطعا به همراه نبودن بدنه ارتش با رژیم شاه اعتقاد داشت و به این مطلب در اعلامیه خود اذعان کردند، البته این مساله در اوایل برای ما قابل حل نبود.

وی ابراز داشت: وقتی تعدادی از آخوندهای درباری به قم آمده بودند امام خمینی(ره) خطاب به آنها گفته بود به شاه بگویید من با این نیش قلمم استخوان ارتش را به لرزه در می آورم.

این مورخ انقلاب با اشاره به این که امام(ره) با پیغام های خود به ارتش هم احساسات ارتشی ها را بر علیه رژیم شاه برانگیخت و هم خصومت مردم نسبت به ارتش را از بین می برد، اظهار داشت: امام خمینی(ره) با پیام های مکرر خود ارتش را به بدنه انقلاب بازگرداند و اجازه نداد که ارتش در مقابل مردم بایستد و احساس کند که اگر شاه برود حساب ارتش را خواهند رسید.

وی با اشاره به رفتار های دوستانه مردم با ارتشی ها و هدیه دادن گل به آنها که با هدایت امام خمینی(ره) صورت می گرفت، گفت: وقتی تعدادی از ارتشی ها آتش به سوی مردم گشودند مردم شعار می دادند که ما به شما گل دادیم شما به ما گلوله؛ تعدادی از تظاهرکنندگان می گفتند ما می دیدیم ارتشیانی را که رو برمی گرداندند و اشک می ریختند.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به عکس العمل دولت فرانسه به فرار سربازان و درجه داران از پادگان ها، ابراز داشت: در پی اعلامیه های امام خطاب به ارتشی ها و فرار آنها از ارتش؛ یکی از افراد وزارت خارجه فرانسه به دیدار امام(ره) آمد و بعد از کلی احترام که نشان از دریافتن آنها به چیره شدن امام بر اوضاع بود، می گوید سه موضوع در بیانیه شما وجود دارد که با آزادی بیان نمی سازد؛ نخست دعوت به اعتصاب، دوم دعوت به فرار از سربازخانه ها و سوم دعوت به شورش؛ امام به او گفته بودند این ضد شورش است نه شورش و اگر نمی خواهید، ما از کشور فرانسه برویم و در جای دیگری مستقر بشویم.

وی با اشاره به این که با سر کار آمدن نصیری یک رژیم فاشیستی و پلیسی و قلع و قم کننده در ایران حاکم شد و همه گروه های سیاسی به گوشه ای رانده شدند، گفت: تنها حوزه های علمیه و مخصوصا حوزه علمیه قم بود که با استفاده از فرصت ها از جمله برگزاری سالگرد 15خرداد، سالگرد حمله به فیضیه و تبعید امام خمینی(ره)  در دو تاریخ های شمسی و قمری و همچنین استفاده از ایام زائر خیز بودن شهر قم که زائران راهپیمایی طلاب قم را برای دیار خود به یادگار می بردند، تا آخر پای حرکت های انقلابی خود ایستادند.

حجت الاسلام روحانی در ادامه با بیان این که با قاطعیت می توان گفت تنها طلاب حوزه علمیه بودند که تا روز آخر پای انقلاب ایستادند، تاکید کرد: یک نگاه اجمالی به سال های 43 تا سال 57 نشان می دهد که هیچ گروه سیاسی در این سالها فعالیتی بر علیه رژیم شاه نداشت، همه با فعالیت فاشیستی رژیم به حاشیه رانده شده بودند و تنها طلاب علوم اسلامی و پیروان امام حسین(ع) و مکتب امام صادق(ع) بودند که به حمایت از انقلاب و امام خمینی(ره) پرداخت و تا روز آخر انقلاب پای انقلاب ایستادند./929/پ202/ج

ارسال نظرات