۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۴۸۹۳۲
استاد حوزه علمیه در پاسخ به شبهه‌ای:

انتساب به امام حسین سبب تقدس می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که هر چیزی که منتسب به امام حسین شود مقدس است، گفت: ضریح امام حسین(ع) چون منتسب به ایشان است با این‌که هنوز نصب بر حرم نشده مقدس و قابل احترام است.
ضريح امام حسين(ع)
حجت‌الاسلام محسن تاج لنگرودی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که حکم ضریح متصل نشده به حرم امام حسین(ع) حکم غذاها و هدایای نذری را دارد، گفت: غذاهای نذری با هدایا و نذورات مردم تهیه می‌شود و هیچ اتصالی به حرم امام حسین(ع) ندارد اما چون به عشق امام حسین تهیه می‌شود و منتسب به ایشان است برکت دارد.
وی افزود: این غذاها چون با هدایا و نذورات مردم برای امام حسین(ع) تهیه می شود مورد نظر و لطف خود امام واقع می‌شود و در برخی موارد، مورد شفای بیماران نیز می‌شود و ضریح هم چون با هدایا و نذورات مردم تهیه شده مورد لطف و عنایت امام حسین(ع) است و تمسک به آن هیچ اشکالی ندارد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به داستانی اظهار داشت: مرحوم آقا میرابوالفضل تهرانی در کتاب«شفاء الصدور فی شرح العاشور» نوشته است: عالمی بود که در ایام محرم در منزل خود روضه برپا می کرد و غذایی را هم تهیه کرده و به عزاداران می داد، روزی مشغول عزاداری بودند زن همسایه که زنی فاسده و بدکاره بود برای بردن آتش به منزل عالم آمد و دید که آتش زیر اجاق در حال خاموش‌شدن است و الآن است که عزاداری تمام شود و مردم بدون غذا بمانند، زن با تلاش بسیار آتش را روشن کرد و رفت، شب بعد عالم در خواب امام حسین(ع) را دید که عزاداران را نام می‌برند و فرد دیگری نام آنها را می نویسد که اسم این زن هم جزو عزاداران برده شد، این عالم اعتراض به امام کرد و گفت، چرا نام این زن فاسده و بدکاره جزو عزاداران نوشته شده است، امام حسین(ع) به آن عالم فرمود«شما و عزاداران شب گذشته غذای خود را مدیون این زن هستید چون دیشب که مشغول عزاداری بودید این زن آمد و در حالی که شعله زیر غذا خاموش شده بود با زحمت فراوان و با صورت سرخ شده از آتش، شعله را روشن کرد و رفت برای همین کار خوب جزو عزاداران من محسوب می‌شود». بعد از این داستان عالم زن را خواست و قضیه را برای او تعریف کرد و زن هم توبه کرده و جزو انسان‌های خوب شد.
استاد حوزه علمیه با بیان این‌که کوچک‌ترین زحمت و تلاش در راه امام حسین(ع) و به عشق حضرت مورد تمجید و لطف امام قرار می گیرد، ابراز داشت: غذای نذری چون از هدایای مردم و منتسب به امام حسین(ع) است ثمرات فراوانی دارد و ضریح امام حسین(ع) هم چون هدیه این مردم به حضرت سیدالشهدا(ع) است تمسک به آن خالی از لطف و ثمره نیست و پاداش دارد.
وی با اشاره به مثالی در پاسخ به شبهه تمسک به ضریحی که هنوز بر حرم و مضجع امام حسین(ع) نصب نشده است، گفت: مادر قبل از این‌که کودک او به دنیا بیاید برای او لباس و وسایل تهیه می کند و با عشق خاصی این لباس‌ها را می بوید و می بوسد در حالی که شاید این کودک به دنیا نیاید و از بین برود و این حرکت مادر به دلیل این است که این لباس منتسب به کودک است و در مورد ضریح هم همین است چون منتسب به امام حسین(ع) است، قداست و احترام خاصی دارد.
حجت الاسلام تاج لنگرودی با اشاره به این‌که علاقه و تمسک مردم نسبت به ضریح امام حسین(ع) به دلیل انتساب ضریح به حضرت سیدالشهدا(ع) است، گفت: ما به دلیل عشقی که به امام حسین(ع) داریم هر چیزی که منتسب به حضرت باشد دوست داریم و به آن عشق می‌ورزیم.
وی خاطرنشان کرد: روایات فراوانی داریم که خود اهل سنت هم در کتابهایشان آورده‌اند و مرحوم علامه امینی در کتاب«سیرتنا و سنتنا» چنین آورده که قبل از این‌که امام حسین(ع) به کربلا برود انبیا و بزرگان زیادی از آن مکان عبور کرده‌اند و همه خاک کربلا را بوییده و بر آن گریسته‌اند در حالی که هنوز هیچ اتفاقی در آن مکان رخ نداده بود.
استاد حوزه علمیه با بیان این‌که سرزمینی که هنوز هیچ اتفاقی در آن رخ نداده و انبیا و بزرگان الهی در حال عبور از آن گریه می‌کنند و خاک آن را می‌بویند نشان می دهد که این زمین انتساب به شخصیتی عظیم دارد، افزود: ما هم هر چیزی که منتسب به امام حسین(ع) است حتی اگر به حرم امام حسین(ع) نرسیده باشد مقدس شمرده و برای آن ارزش قائل هستیم./907/ت302/پ
ارسال نظرات