۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۴۸۹۸۴
استاد دانشگاه مشهد:

حفظ پویش فرهنگی جنبش دانشجویی در تداوم آرمان‌های انقلاب اسلامی اثرگذار است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه معارف دانشگاه اقبال لاهوری مشهد گفت: جنبش دانشجویی از ابتدای شکل‌گیری یک پویش فرهنگی بوده است؛ بنابراین اکنون که در دوران حاکمیت انقلاب اسلامی قرار داریم، انتظار می رود این جنبش همچون گذشته در راستای اهداف فرهنگی، اجتماعی سیاسی خود گام بردارد.
تجمع دانشجويان

حجت الاسلام غلام نبی گلستانی، مدیر گروه معارف دانشگاه اقبال لاهوری مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به حادثه 16 آذر اظهار داشت: این حادثه در پی یک سلسله رخدادهای سیاسی اتفاق افتاد. در شرایطی که تحت رهبری آیت الله کاشانی و دکتر مصدق، نهضت ملی شدن صنعت نفت پیروز شده و دست انگلیس از نفت ایران قطع شده بود، آمریکا به عنوان یک نیروی تازه نفس و بر خلاف سیاست های پیشین خود که بیشتر درون گرا بود، درصدد نفوذ در کشورهای برخوردار از منابع طبیعی از جمله ایران برآمد به همین منظور دست به کودتا زد.

 

حجت الاسلام گلستانی ادامه داد: دو سال پس از کودتا معاون رییس جمهور وقت آمریکا برای انعقاد برخی قراردادها و بهبود روابط ایران و انگلیس وارد ایران شد. این در حالی بود که انگلیس پس از ملی شدن نفت ایران، مدعی بود دچار خسارت بسیار شده و ایران باید این خسارت را بپردازد.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در چنین شرایطی بود که دانشجویان و استادان و دانشگاهیان این ذلت را تاب نیاورده و دست به اعتراض زدند که با برخورد ددمنشانه حکومت وقت رو به رو و منجر به شهادت سه تن از دانشجویان مبارز شد.

 

دانشجویان همواره در خط مقدم جبهه مبارزه با استعمار و استبداد بوده اند

وی با اشاره به ویژگی های دانشجو از دیدگاه امام خمینی(ره)، گفت: به فرموده ایشان طلبه و دانشجو دو بال پرواز و پیشرفت جامعه هستند؛ اما اصولا دانشجویی با تحلیل و واکنش های سیاسی عجین شده و اگر دانشجویی با سیاست بیگانه باشد جای تعجب دارد.

 

مدیر گروه معارف دانشگاه اقبال، تحرک، پویایی و احساس مسؤولیت را از شاخصه های دانشجو عنوان و خاطرنشان کرد: دانشجویان همیشه در خط مقدم جبهه مبارزه با استعمار و استبداد بوده اند.

 

حجت الاسلام گلستانی حرکت اعتراض آمیز دانشجویان در 16 آذر 1334را ناشی از بصیرت و بینش سیاسی آنان دانست و گفت: امروز نیز دانشجویان با تجهیز به سلاح بصیرت و ولایت مداری می توانند خود را از گرفتاری در دام جریان‌های منحرف حفظ کنند.

 

ماهیت جنبش دانشجویی ضداستبدادی است

این مؤلف و پژوهشگر حوزوی با اشاره به تلاش برخی جریان‌های سیاسی برای استفاده ابزاری از دانشجویان، ابراز داشت: از مسائلی که اکنون تحت عنوان آسیب شناسی جنبش دانشجویی مطرح می شود این است که جنبش دانشجویی اصولا یک حرکت ضداستبدادی است و با این وجود نباید در کنار جریان‌های استعماری قرار گیرد.

 

وی مبارزه با استبداد را حرکتی فرهنگی سیاسی خواند و گفت: جنبش دانشجویی از ابتدای شکل‌گیری یک پویش فرهنگی بوده است؛ بنابراین اکنون که در دوران حاکمیت انقلاب اسلامی قرار داریم، انتظار می رود این جنبش همچون گذشته در راستای اهداف فرهنگی، اجتماعی سیاسی خود گام بردارد./930/ت302/س

ارسال نظرات