۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۱۴۹۰۱۵
استاد دانشگاه:

هویت بخشی از مهم ترین شاخصه‌های عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه هاروارد آمریکا مهم ترین گرفتاری ها در جهان کنونی را عدم ارتباط با معنویت دانست و گفت: سبک زندگی عاشورایی، یک سبک زندگی با هویت است وقتی هویت ضعیف باشد، انسان باوجود این که کاری را دوست ندارد تحت فشار گروه های بی هویت آن را انجام می دهد.
  

 سبک زندگي ديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیدمحسن فاطمی، استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد عصر روز گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سلسله جلسات سبک زندگی دینی با بیان این که تعالی انسان ها رابطه مستقیمی با اختیار دارد، گفت: اگر در لحظاتی که کبر، نخوت، حسد و غرور کاذب ما را در بر می گیرد، آن را مهار کنیم، در واقع سبک زندگی حسینی را رعایت کرده ایم.

 

وی تصریح کرد: سبک زندگی انسان حسینی با سبک نگاه خاصی همراه خواهد بود و در این نوع نگاه مادی گرایی جایی ندارد بدین صورت که دنیا را تنها برای خوشی و لذت نمی خواهند.

 

سبک زندگی حسینی احیای هویت را در پی دارد

 

 فاطمی، مهم ترین گرفتاری ها در جهان کنونی را عدم ارتباط با معنویت دانست و اظهار داشت: سبک زندگی عاشورایی، یک سبک زندگی با هویت است و هویت وقتی ضعیف باشد، انسان باوجود این که کاری را دوست ندارد تحت فشار گروه های بی هویت آن را انجام می دهد.

 

استاد روانشناس دانشگاه هاروارد با بیان این که سبک زندگی حسینی احیای هویت را در پی دارد، تصریح کرد: انسان حسینی در سراب ها، سختی ها و وهم های برخواسته از فضاهای مجازی احساس توانمندی حقیقی می کند، زیرا به رحمت الهی متصل شده است.

 

عاشورا مدرسه بزرگ اختیار و رشد انسان ها است

 

استاد دانشگاه هاروارد آمریکا، عاشورا را مدرسه بزرگ اختیار و رشد انسان ها دانست و یادآور شد: به هر میزان از جهت درونی احیا شویم از رشد بالاتری در زندگی برخوردار می شویم.

 

وی ادامه داد: اختیار با رشد رابطه مستقیمی دارد و به همین جهت امام حسین(ع) با آگاهی و اختیار حرکت خود را انجام می دهد.

 

 فاطمی، از خودگذشتگی را یکی از شاخصه های مهم عاشورا دانست و بیان کرد: زیباترین صحنه های از خود گذشتگی در کربلا متجلی است و انسان هر چه از خودگذشتگی بیشتری داشته باشد، از رشد بیشتری برخوردار خواهد شد.

 

پژمردگی و خمودگی ثمره زندگی غیر حسینی است

 

فاطمی پژمردگی و خمودگی را ثمره زندگی غیر حسینی عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین نقاط تجلی انسان نماز است که با آن افق های تعالی و پیشرفت پیش روی انسان گشوده می شود.

 

وی ادامه داد: انسان های اسیر سایه ها طراوت در وجودشان جایی ندارد و وقتی نماز به عنوان یک عامل در زندگی بشر مطرح شود دیگر پژمردگی در آن جایی ندارد.

 

استاد دانشگاه هاروارد آمریکا در ادامه اضافه کرد: نگاه حسینی و عاشورایی تنها شناخت و رفتار را عوض نمی کند بلکه وجود انسان را تبدیل به کیمیا می کند و عمق بخشی به نگاه انسان را در پی دارد./930/پ202/پ 

ارسال نظرات