۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۱۴۹۱۴۳
آیت الله قریشی:

مبارزه با فساد در گرو نظر حداکثری نیست

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از سوره کهف گفت: یک گروه هر چند کوچک باشد، در برابر یک اکثریت هر چند ظاهرا قوى و نیرومند باشند، نباید تسلیم و در فساد محیط حل شود.
حجت الاسلام و المسلمين قرشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، آیت الله قرشی، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، امروز در جلسه اخلاقی و قرآنی طلاب حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه به تشریح و تفسیر آیاتی از سوره کهف پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال در این سوره مبارکه با شرح داستان اصحاب کهف در نهایت بر وعده صادق الهی مبنی بر معاد و قیامت تأکید دارد.

 

وی تصریح کرد: سوره کهف اشاره به این مهم دارد که یک اقلیت و گروه هر چند کوچک باشد، در برابر یک اکثریت هر چند ظاهرا قوى و نیرومند باشند، نباید تسلیم و در فساد محیط حل شود، بلکه همچون گروه کوچک اصحاب کهف باید حساب خودشان را از محیط فاسد جدا کنند و بر ضد آن قیام کنند.

 

وی با اشاره به داستان هفت جوان مورد اشاره این سوره خاطرنشان کرد: با مطالعه این جریان باید آیاتی را بیش از گذشته مورد مطالعه و تفسیر قرار دهیم، از جمله آیه‌های11 و12 سوره کهف که آمده‌ است؛ فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِی الْکَهْفِ سِنِینَ عَدَدًا - ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ لِنَعْلَمَ أَیُّ الْحِزْبَیْنِ أَحْصَى لِمَا لَبِثُوا أَمَدًا.

 

آیت الله قریشی افزود: مقهوم این آیات آن است که آن هفت جوان جویای حق و نور الهی را سال های معدودی به خواب بردیم سپس بیدارشان کردیم که آشکار کنیم مدت در نظر آنها چقدر است. در حقیقت باید دانست که زندگی دنیوی گذرا و بسیار کوتاه است و تنها برای آخرت بایستی ره توشه فراهم کرد.

 

نماینده خبرگان رهبری افزود: خداوند در آیه 21 سوره کهف نیز می فرماید؛ وَکَذَلِکَ أَعْثَرْنَا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَیْبَ فِیهَا إِذْ یَتَنَازَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیْهِم بُنْیَانًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِدًا، یعنی مردم شهر را به جریان آنها مطلع کردیم تا بدانند وعده خدا حق است و در قیامت شکی نمی باشد.

 

این مفسر قرآن کریم همچنین با اشاره به آیه 25 این سوره گفت: آیه با مضمون وَلَبِثُوا فِی کَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَةٍ سِنِینَ وَازْدَادُوا تِسْعًا یعنی ماندن در غارشان 300 سال و بر آن 9 سال افزوده شد، اشاره به کوتاهی خواب از نظر اصحاب کهف دارد و در ادامه آیات گذشته بر توجه به وعده حق الهی تأکید دارد.

 

آیت الله قریشی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که قرائت و توجه به مفاهیم این سوره بسیار مورد سفارش پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) قرار گرفته است، گفت: این سوره با حمد و ستایش خداوند آغاز مى‏شود و با توحید و ایمان و عمل صالح پایان مى‏یابد. محتواى این سوره همچون سایر سوره‏هاى مکى بیشتر بیان مبدأ، معاد، بشارت و انذار است./935/پ202/س

ارسال نظرات