۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۱۴۹۲۴۵
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ائمه جماعات نقش ویژه ای در گسترش فعالیت‎های قرآنی دارند

خبرگزاری رسا ـ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش مساجد در پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری و تحقق انتظارات ایشان در حوزه حفظ و قرائت قرآن ابراز داشت: مساجد بهترین پایگاه برای گسترش فعالیت های قرآن در رشته های مختلف آن از جمله قرائت و حفظ است.
حجت الاسلام ارباب سليماني، مشاور وزير ارشاد

حجت الاسلام حمید رضا ارباب سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به نقش مساجد در ترویج فرهنگ قرآنی، اظهار داشت: مسجد در طول حیات پر افتخار خود، همواره پایگاه تبلیغ، بیداری و پایداری بوده و با بهره گیری از آموزه های قرآنی توانسته انسان های بزرگی را در دامن خود تربیت کند.

وی با بیان این که پیوند قرآن با مسجد، پیوند ریشه دار و عمیقی است، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی مبنی بر «انما نصیبت المساجد للقرآن» می فرماید که مساجد برای پریایی قرآن تأسیس شدند تا به عنوان پایگاه ترویج فرهنگ قرآنی مسیر تربیت اسلامی را نشان دهد.

حجت الاسلام ارباب سلیمانی با اشاره به این که اهتمام و عمل به این سفارش ما را به سطح مسجد اسلامی نزدیک می کند، ادامه داد: مسجدی که مدرس تفسیر، حدیث و تبیین کننده معارف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و کانون موعظه باشد مسجد اسلامی است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که مسجد بهترین مدرسه و دانشگاه برای ترویج فرهنگ قرآنی است، تأکید کرد: مسجد جامعه، جوانان و خانواده را از هرگونه تهدیدی مصون می دارد.

وی با اشاره به برگزاری هشتمین مسابقات کشوری قرآن مدهامتان در خوزستان بیان داشت: فعالان قرآن در سراسر کشور با بهره گیری از ظرفیت های مساجد برنامه های متنوع قرآنی را به اجرا در می آورند و مسابقات قرآنی مدهامتان فرصت ارزشمند برای شناسایی چهره های برجسته و معرفی آن ها به جامعه خواهد بود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که مسابقات مدهامتان نقطه تلاقی و ارزش گذاری فعالیت های قرآنی مسجد محور است خاطرنشان کرد: این مسابقات هر ساله با حضور جوانان از رونق و شکوه خاصی برخوردار می شوند.

حجت الاسلام ارباب سلیمانی تأکید کرد: تردید نداریم اگر خداوند تبارک و تعالی اراده فرماید این گام های کوچک و خالصانه آثار گسترده ای در فضای جامعه به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به نقش مساجد در پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری و تحقق انتظارات ایشان در حوزه حفظ و قرائت قرآن ابراز داشت: مساجد بهترین پایگاه برای گسترش فعالیت های قرآن در رشته های مختلف آن از جمله قرائت و حفظ هستند.

حجت الاسلام ارباب سلیمانی به نقش ائمه جماعات مساجد در پیگیری رهنمودهای رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: با راهنمایی و ترغیب نوجوانان و جوانان از سوی امام جماعت می توان شاهد ترویج فرهنگ حفظ قرآن در مساجد بود؛ البته دستگاه ها و نهاد های مرتبط نباید مساجد را فراموش و از حمایت مادی و معنوی خود محروم سازند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تربیت میلیون ها حافظ قرآن افزون بر برنامه ریزی صحیح و هدفمند به عزم و جزم جمعی نیاز دارد.

مساجد گنجینه تمام نشدنی انسان سازی هستند

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به این که برگزاری مسابقات و جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری تا چه میزان می تواتند در رشد و شکوفایی استعدادهای جوانان مساجد مؤثر باشد، خاطرنشان ساخت: مساجد گنجینه تمام نشدنی انسان سازی و از زیباترین و پر مغزترین ابتکارات اسلام محسوب می شود.

حجت الاسلام ارباب سلیمانی ابراز داشت: مسجد جایگاه عبادت و پایگاه سیاست است و در چنین مکانی باید تربیت دینی جوانان و نوجوانان پایه ریزی شود.

وی با بیان این که یکی از راه های رسیدن به اهداف تربیت اسلامی در مساجد بررسی و شناخت استعداد مخاطبان به ویژه نسل جوان است، اظهار داشت: جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری بستری برای شناسایی علاقه مندان و نخبگان این عرصه در سال های اخیر از طریق جشنواره هفت گانه کانون های مساجد صدها نوجوان و جوان در رشته های مختلف استعدادیابی شده اند و با برنامه های گوناگون ارتقا یافته اند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بی تردید چنین نیروهای تربیت یافته می توانند در آینده بار سنگین فرهنگ و هنر اسلامی را بر دوش کشند و در نبرد نابرابر با استکبار جهانی سرود فتح و پیروزی سر دهند.

حجت الاسلام ارباب سلیمانی با اشاره به عمده ترین دغدغه کانون های فرهنگی هنری مساجد بیان داشت: دغدغه کانون های فرهنگی هنری مساجد احیای نقش واقعی این مکان مقدس، تقویت جبهه انقلاب اسلامی و یاس دشمنان است که تحقق این اهداف به نگاه مسؤولان و مردم بستگی دارد.

وی با ارائه پرسش هایی مبنی بر «آیا جایگاه رفیع مسجد را شناخته ایم؟ آیا به استعداد ها و انرژی های متراکم در مساجد پی برده ایم؟ آیا در برنامه ریزی های اساسی و پروژه های مهم کشور به پیوست فرهنگی و نقش مسجد توجه لازم را داشته ایم؟ آیا برای تحقق رهنمودها و مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص مساجد اقدام جدی و عملی داشته ایم؟» اظهار داشت: این سؤالات و نظایر آن فهرست بلندی است که خواب را از چشم دلسوزان اسلام و پیروان ولایت می رباید و در فکر فرو می برد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: تا فرصت از دست نرفته با همدلی، همفکری و همکاری بتوانیم طرحی نو در اجرا و از برکات عظیم مسجد طراز اسلامی جامعه امروز و فردا را بهره مند و بیمه سازیم.

حجت الاسلام ارباب سلیمانی در سخن پایانی خود ابراز داشت: وظیفه داریم از تلاش توأم با اخلاص دست اندرکاران این مسابقات در سراسر کشور به ویژه مسؤولان و همکاران در خوزستان تقدیر و تشکر می کنیم و امیدواریم این حرکت اصیل آرام آرام به یک جریان فرهنگی ماندگار تبدیل و مایه بهروزی و سعادت همه در دنیا و آخرت باشد./9458/ت302/ب

ارسال نظرات