۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۱۴۹۳۹۰
آیت الله حسینی بوشهری:

وحدت حوزه و دانشگاه در اعتلای علوم اسلامی و انسانی ضروری است

خبرگزاری رسا - مدیر حوزه های علمیه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه و ذوب شدن این دو عنصر در یکدیگر در تبیین و اعتلای علوم اسلامی و انسانی ضروری است.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در هفتمین جشنواره پژوهشی تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی، کاربردی و بین المللی در دانشگاه پردیس قم تاکید کرد: در جهت تحول و اعتلای علوم انسانی و اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه ضروری است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حضور مؤثر حوزه و دانشگاه در این عرصه افزود: بهره گیری از صاحب نظران حوزه و دانشگاه برای ارزیابی درست علوم انسانی با رویکرد اسلامی حائز اهمیت است زیرا علوم انسانی غربی با نگاه مادی گرایانه خود نمیتواند پاسخگوی نیازهای بشری باشد.

وی با اشاره به وابستگی علوم انسانی و فرهنگ گفت: انقلاب اسلامی ما انقلابی فرهنگی بود که در جهت احیای اسلام و ارزش های اخلاقی و دینی تبلور یافت از این رو علوم انسانی و فرهنگ دو مقوله مرتبط با یکدیگر هستند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان سخنی از آیت الله مصباح یزدی در خصوص اسلامی سازی علوم انسانی، افزود: علوم انسانی به تنهایی نمی تواند نیازهای بشر امروز را با نگاه غربی خود جامع عمل بپوشاند از این رو در جهت کاربردی سازی علوم انسانی باید ابتدا آن را اسلامی سازی کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا راهکارهای مهمی وجود دارد که باید با نگاه کارشناسانه حوزه های علمیه و روشنفکران دانشگاه تبیین شود که در ابتدا جهان بینی فلسفی باید به جهان بینی دینی تغییر حرکت دهد.

وی گفت: پس از شناخت کامل علوم انسانی باید با شیوه های عقلانی مبتی بر روش های دینی و وحیانی به کاربرد سازی این علوم بپردازیم و در نهایت تمدن اسلامی خود را به جهانیان عرضه نماییم.

گفتنی است، در پایان این همایش از جمعی از پژوهشگران برتر تجلیل به عمل آمد./926/پ202/پ

ارسال نظرات