انتزاعی کردن سخنان رهبری مانع تحقق سبک زندگی اسلامی میشود
حجت الاسلام عبدالکریم بهجتپور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در بیان تعریف سبک زندگی اسلامی، گفت: سبک زندگی نتیجه یک فرایند است، یعنی فرایندی اتفاق میافتد و ارزشهایی در جامعه حاکم میشود، این ارزشها پشتوانه ارزشگذاری میشوند و این ارزشگذاریها نیز پشتوانه یک رفتار در زندگی میشوند که به آن سبک زندگی میگویند.
وی افزود: اگر سبک زندگی را نهایی و تثبیت شدن رفتارهایی در جامعه بدانیم باید بگوییم سبک زندگی نتیجه این فرایند است، یعنی وقتی رفتارهایی در جامعه تثبیت میشود؛ این تثبیت شدن همان سبک زندگی است.
سبک تفسیر قرآن به ترتیب نزول حاصل یک فرایند است
رییس مؤسسه التمهید ادامه داد: به عنوان مثال سبک تفسیر قرآن به شکل تنزیلی و به ترتیب نزول، یا سبک تفسیر موضوعی حاصل یک فرایند است، یعنی این که سلسلهای از مقدمات را به گونهای بچینیم که شکل خاصی از زندگی نهادینه شود.
وی خاطرنشان کرد: مطرح کردن بینشهایی که منجر به وجود آمدن ارزشها، و ارزشهای که منجر به رفتار و رفتارهایی که در جامعه نهادینه شوند؛ زمینهساز ایجاد سبک زندگی اسلامی است.
حجتالاسلام بهجتپور بیان کرد: کارهایی در این زمینه انجام شده اما ماندگاری نداشتیم و برنامهریزی نکردیم، اگر در این مسیر قدم برداریم به قطع میتوانیم سبک زندگی اسلامی را تولید کنیم.
وی با اشاره به اینکه کارهای انجام شده در زمینه سبک زندگی دینی، گسسته و پراکنده است، ادامه داد: برخی مواقع ما به صورت بریده بریده پارهای از خواستهای نظام از مردم را مطرح میکنیم، اما این فرایند را مهندسی نکردیم، و هنوز نمیدانیم قرار است ایجاد سبک زندگی دینی از کجا شروع و در کجا ختم شود.
اسلام فرایند حکمیانهای برای زدودن فرهنگهای غلط در جامعه دارد
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در اسلام فرایند هوشیارانه و حکیمانهای برای اینکه برخی سبکهای غلط را از جامعه بزداییم و سبکهای صحیح زندگی را جایگزین کنیم، طراحی شده است.
وی با اشاره به دلیل مقاومت نکردن برابر سبک زندگی غربی، ادامه داد: در برابر فرهنگ غرب آنجایی که باید به آن هجمه میشد، نشد، آنجایی که باید این هجمه تداوم پیدا میکرد، تداوم نیافت و به خوبی صورت نگرفت؛ ما سبک اسلامی را مهندسانه در میان مردم ترویج نکردیم.
حجتالاسلام بهجتپور افزود: قطعات سبک زندگی را همه میدانند؛ اما قطعات سبک زندگی ما مانند یک ماشین است، ما این قطعات را جدای از هم قرار دادیم، و با این قطعات ماشین تولید نمیشود.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری توجه به این نکته را داشتند که جامعه علمی و فرهیختگان را مسؤول کردند تا به این مسأله پاسخ دهند، علما و دانشمندان و ترکیبی از دانشمنان باید بنشینند تا هر کدام از نهادهای کشور بدانند چه بخشی از کار را بر عهده بگیرند.
انتزاعی کردن فرمودههای رهبری آسیب سبک زندگی دینی است
رییس مؤسسه التمهید با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی و شورای انقلاب فرهنگی برای ایجاد سبک زندگی دینی برنامهریزی کنند، خاطرنشان کرد: این مهندسی نباید به صورت ذهنی و انتزاعی باشد، بلکه باید بر اساس وقایع خارجی برنامهریزی کنند، یکی از مصیبتها و آسیبهایی که در فرمودههای رهبری وجود دارد، انتزاعی کردن فرمودههای ایشان است.
وی ادامه داد: زمانی که رهبر معظم انقلاب سخنی در فضای جامعه مطرح میکنند، این رهنمود به سرعت در ذهن متولیان فرهنگی و کسانی که مهندسی فرهنگ را بر عهده دارند، تبدیل به مباحث انتزاعی و مفهومی میشود.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی بیان کرد: این مباحث انتزاعی و مفهومی آن قدر ادامه پیدا میکند تا کار از کار بگذرد و موضوع به حاشیه رانده شود.
وی تصریح کرد: اگر بنا است اتفاقی بیفتد باید مباحث انتزاعی را کنار بگذاریم و بیواسطه بر روی متن قرآن کار کنیم و بر اساس راهی که مطابق فطرت است و آن سبکی مورد نظر قرآن را پیگیر شویم.
شهید بهشتی نوعی از سبک زندگی دینی را ارائه کرد
حجتالاسلام بهجتپور با اشاره به نمونهای از تلاشهای موفق در زمینه ایجاد سبک زندگی اسلامی، خاطرنشان کرد: مرحوم شهید بهشتی در کتاب توحید از نگاه قرآن سعی کرد، به نوعی سبک زندگی اسلامی دست یابد، ایشان سعی کرد توحیدی را که در قرآن مطرح شده است، نشان دهد که این توحید متفاوت از توحیدی است که از سوی علما متکلمان و فلاسفه مطرح میشود.
وی بیان کرد: شهید بهشتی در این کتاب توحید قرآنی را استوار بر مدار توحید ربوبی و عبودی میدانندن، و تأکید میکند این بر خلاف مسیر عرفا فلاسفه و متکلمان است.
این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه قرآن در سبک زندگی اسلامی جایگاه والایی دارد، افزود: تفسیر قرآن به ترتیب نزولی، که یکی از فعالیتهای من است، نوعی بازگشت به قرآن دیده میشود، شما ببیند پیامبر(ص) در فضایی وارد شد که فرهنگ آن بدوی بود و مردم از نظر اجتماعی و فردی، در بینشها، ارزشها، و رفتار، گرفتار بدترین نوع زندگی بودند.
وی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) به کمک قرآن و بر اساس ترتیبی که آیات و سورهها نازل میشد؛ برای تغییر و تحول مردم برنامهریزی میکرد، مفاهیمی را در آغاز مطرح میکرد و بر اساس آن مفاهیم را ارزشگذاری کرده و بر اساس آن ارزشها رفتارهایی را در جامعه نهادینه کرد.
اجرای سبک زندگی اسلامی پیچیده نیست
حجتالاسلام بهجتپور خاطرنشان کرد: ما اگر بنا داریم با محوریت قرآن سبک زندگی مردم را تغییر دهیم و فرهنگ مردم را فرهنگ اسلامی دینی کنیم، چارهای جز محور قرار دادن قرآن و بر اساس آن سنت را در ذیل قرآن قرار دادن نداریم.
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در اردوگاه شرک خیمهاش را زده و زمانی که برای تغییر اقدام کرد، پایهای ترین مسأله یعنی توحید ربوبی را مطرح کرد، و در مقابل برخی با مقاومت، تهدید، و توهین کردند؛ در برابر این مقاومتها آیاتی نازل میشد و تهدید آنان را میشکاند.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: گروهی این آیات را میپذیرفتند، پیامبر(ص) از آنان که میپذیرفتند، استقبال و آنان را وارد خیمه اسلام میکرد، و سپس ارزشهای جدید را به آنان عرضه میکرد و این گامها ادامه مییافت تا اردوگاه شرک تبدیل به اسلام شدند.
وی در پایان گفت: هیچ راهی برای کنار زدن فرهنگ غرب وجود ندارد جز تمسک به قرآن، وقتی از مسیر صحیح برویم، خود به خود فرهنگ غرب کنار میرود و فرهنگ اسلام به وجود خواهد آمد، در این صورت ایجاد سبک زندگی اسلامی بحث پیچیدهای نیست./914/ت301/ن