۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۱۴۹۴۵۳
آیت الله صافی گلپایگانی:

صحیفه سجادیه کتاب درسی حوزه‌ و دانشگاه‌ قرار گیرد/ دکان های عوام فریبی باید بسته شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با تاکید بر این که حوزه‌های علمیّه و دانشگاه‌ها باید صحیفه سجادیه را به عنوان کتاب درسی قرار دهند، گفت: امروز حوزه مسؤولیت بزرگی دارد و باید با وسایل جدید ارتباطی، مردم را به راه راست و سعادت دنیا و آخرت هدایت کند.
آيت الله صافي گلپايگاني
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با ایّام شهادت حضرت سید الساجدین زین العابدین امام سجاد علیه‌السلام، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در درس خارج فقه خود، بیانات ارزشمندی را در وصف ابعاد عظمت‌ شخصیّتی حضرت سجاد علیه‌السلام ایراد کرد.
 
وی با بیان این که ائمه طاهرین علیهم‌السلام هر کدام در زمان خود با موقعیت‌هایی که برای آن بزرگواران فراهم بود دین اسلام و قرآن و احکام شرع را با مواضع خودشان حفظ کردند، ابراز داشت: در این میان امام زین‌العابدین علیه‌السلام در مسأله تعبّد و عبادت خدا و در مسأله تأله که از اشرف صفات انبیاء و اولیاء است امتیاز خاص داشت.
 
این مرجع تقلید اضافه کرد: ادعیه‌ای که از حضرت رسیده است هر کدام را انسان می‌بیند واقعاً معجزه است؛ صحیفه کامله از کتاب‌های عادی نیست،‌از این رو باید همیشه آن را بخوانیم و در معانی آن تأمل کنیم.
 
وی ادامه داد: مطالبی که امام زین العابدین علیه‌السلام در ضمن ادعیه بیان ‌فرمودند همه‌اش تأله، تنسّک و تعبّد است،  بالاترین مقامات یعنی ظهور حال وابستگی به خدا و پرستش و بندگی خداوند متعال در امام زین العابدین علیه‌السلام ظاهر شد.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: آن قدر این دعاها والا است که بعضی گفته‌اند اگر می‌خواهید خدا با شما حرف بزند و تکلّم بکند و مخاطب به خطاب‌های خدا باشید قرآن بخوانید و اگر هم می‌خواهید با خدا حرف بزنید و خداوند را خطاب کنید صحیفه کامله سجادیه را بخوانید، ما که نمی‌دانیم با خداوند چگونه حرف بزنیم.
 
وی افزود: اگر حضرات ائمه معصومین علیهم‌السلام نبودند و نمی‌فرمودند ما هیچ‌یک از اسماء الحسنی را نمی‌دانستیم، چرا که شاید الفاظی به کار می‌بردیم که مناسب مقام الوهیت نبود. اینها را باید آن بزرگواران که با وحی و خداوند متعال ارتباط دارند بفرماید.
 
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با تاکید بر این که کتاب «ریاض السالکین» تالیف عالم بزرگ شیعی سید علی خان از افتخارات شیعه است، اضافه کرد: ریاض السالکین را اگر انسان بخواند به واسطه این‌که هم خودِ دعا را خوانده و هم شرح دعا را خوانده به عظمت این کتاب پی می‌برد. البته شرح‌های دیگری هم مانند شرح شیخ بهائی رحمة الله علیه بر صحیفه کامله است، ولی ریاض السالکین یک امتیازات خاصی دارد.
 
وی یادآورشد: متأسفانه ما غافل شده‌ایم و راه را گم کرده‌ایم، برای خودمان دعا درست می‌کنیم و پیش دعانویسان می‌روند و از آنها تقاضای دعا می‌کنند. همان‌طور که یکی از علمای اهل سنّت می‌گوید وقتی که این بزرگواران حرف زدند و برای ما بیان کردند همه باید ساکت باشیم و گوش دهیم.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با بیان این که سیاست تبلیغ دین به وسیله دعا، سیاست بسیار بالایی بود که حضرت پیش گرفتند، یادآورشد: آن حضرت با این روش به بهترین وجه ممکن مردم را هدایت و علوم خود را در میان مردم منتشر می‌کردند و همه به آن حضرت توجه پیدا کردند به طوری که یک نفر نبود که بتواند منکر فضایل آن حضرت باشد، یعنی همه می‌گفتند امام زین‌العابدین علیه‌السلام افضل بندگان خداوند است و بالاتر از او کسی نیست.
 
این مرجع تقلید اظهار داشت: ما باید به وجود ائمه و رهبران و پیشوایان بزرگ دین افتخار و اهتمام کنیم که راه و خط آنها محفوظ بماند؛ از این رو سزاوار است حوزه‌های علمیّه ما و دانشگاه‌ها این کتاب را کتاب درسی قرار دهند و از معارف بلند آن بیشتر استفاده کنند.
 
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با بیان این که وظیفه ما است که هم خودمان با این معارف والا آشنا باشیم و هم دیگران را آشنا سازیم، خواستار اهتمام بیشتر حوزویان به صحیفه سجادیه شد و گفت: در حوزه‌ها صحیفه سجادیه را درس بدهیم که خیلی بهتر از بعضی از کتاب‌هایی است که تدریس می‌شود.
 
وی با تاکید بر این که باید دکان‌های عوام‌فریبی و عرفان‌های کاذب بسته شود،‌ نقش آفرینی رسانه ها را در این راستا خواستار شد و گفت:‌ رسانه‌ها بخصوص صدا و سیما باید معارف نورانی اهل بیت علیهم‌السلام را به جهانیان برساند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: همه باید همّت کنیم و دکان‌های عوام‌فریبی را بسته و درهای علم ائمه علیهم‌السلام را به روی مردمی که تشنه حقایق هستند باز کنیم؛ چرا با وجود صحیفه سجادیه دم از عرفان‌های کاذب می‌زنند؟
 
این مرجع تقلید وظیفه حوزه را در مقابله با عرفان های کاذب مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: امروز حوزه مسؤولیت بزرگی دارد و باید با وسایل جدید ارتباطی، مردم را به راه راست و سعادت دنیا و آخرت هدایت کند. /924/پ203/ج
ارسال نظرات