نشست علمی قبیلهگرایی از دیدگاه قرآن برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا بیست و سومین نشست علمی پژوهشی گروه علوم قرآن، صبح امروز با عنوان قبیلهگرایی از دیدگاه قرآن در سالن شهید مطهری(ره) مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد.
بر اساس این گزارش، حجج اسلام حبیبالله روحانی، محمد امین مبلغ و هادی احمدی به عنوان کارشناس در این نشست، پیشینه و سیر رشد قوم گرایی و دیدگاه قرآن نسبت به قبیلهگرایی را مورد بررسی قرار دادند.
حجتالاسلام هادی احمدی، پژوهشگر و دبیر علمی این نشست، با بیان معنی قبیلهگرایی و الفاظ مترادف با آن گفت: قبیله کوچکترین عنوان این بحث بوده و لفظ قبیله به معنی گروهی از چند طائفه است که در کنار هم جمع شده باشند.
وی در ادامه افزود: قوم دومین عنوانی است که در بحث قبیلهگرایی مطرح بوده و تعبیری فراتر از قبیله را به خود اختصاص میدهد چرا که قوم مفهومی فرهنگی است که افراد آن در زبان، سرزمین، تاریخ و فرهنگ و رسوم اشتراک دارند.
این پژوهشگر و محقق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ملت افرادی هستند که در یک سرزمین زندگی میکنند، خود را به سبب وجود خصوصیات مشترک متعلق به یکدیگر میدانند و برای حفظ این ارزشها خواهان تشکیل حکومتی هستند که برای آنها باشد.
وی نژاد را یکی دیگر از عنوانهای بحث قبیلهگرایی دانست و تصریح کرد: جامعه شناسان نژاد انسانها را به سه گروه سفید پوست، سیاه پوست و زرد پوست تقسیم کردهاند که تفاوتهای فیزکی و خصوصیات ظاهری متفاوتی دارند.
حجتالاسلام احمدی اضافه کرد: واژه ناسیونالیسم یا قومگرایی از دیگر عنوانهای این مبحث بوده و به معنی گروهی از مردم است که در یک سرزمین متولد شده و رشد یافتهاند.
وی اظهار داشت: امروزه ناسیونالیسم به ملت باوری و آگاهی ملی نسبت به یک ملت خاص تعبیر میشود که با ویژگیهای خود از ملتهای دیگر متمایز شده و مستلزم احساس علاقه پرشور افراد به مفهوم انتزاعی ملت و عناصر خاصی مانند نژاد، زبان، سنت و ارزشهای اجتماعی است.
این پژوهشگر و محقق حوزه علمیه ادامه داد: یکی از لوازم ناسیونالیسم، اعتقاد به برتری یک ملت نسبت به بقیه ملتها و نژادها است که این مفهوم در دوران مدرنیته در اروپا پرورش یافته است.
وی در پایان با اشاره به سخنی از آیتالله سبحانی گفت: ناسیونالیسم به معنی جمع شدن یک گروه خاص است که خود را نسبت به سایر مردم برتر ببینند و سایرین را با دیدی تحقیرآمیز بنگرند./997/پ202/پ