۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۱۴۹۵۶۴
آیت الله کعبی:

سیاست‌ گذاری‌ های شورای عالی انقلاب فرهنگی در مرحله عمل مغفول مانده است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با گلایه از گوناگونی متولیان در عرصه فرهنگ و وجود اختلاف و نبود هماهنگی در بین آنها، نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی را در زمینه هماهنگی بین مسؤولان بسیار تأثیرگذار دانست.
آيت الله کعبي

آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گسترش و بسط تفکر انقلاب در شؤون مختلف جامعه و نفی مظاهر غرب زدگی را از مهم ترین اهداف مورد نظر امام راحل در تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد و با اشاره به موفقیت این شورا در راستای رسیدن به این اهداف، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده بان و هادی فرهنگی بوده و نظارت کلان فرهنگی را به عهده دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که این شورا در دوره‌های متفاوت مأموریت‌های مختلفی را برای خود تعریف کرده و در حال حاضر نیز اقدام به توسعه ‌تشکیلاتی و ساختاری کرده است، اظهار داشت: مراکز، مؤسسات و کمیته‌های وابسته به این شورا نیز به اقتضای شرایط ایجاد شده‌اند.

وی افزود: باید از کارهای زیربنایی مفید این شورا همچون تدوین نقشه حزبی و مهندسی فرهنگی کشور، تدوین سند ملی تحول در آموزش و پروزش و دیگر کارهای زیربنایی مانند تشیکل شورای تخصصی حوزه‌ و ایجاد هماهنگی در همکاری بین حوزه و این شورا نیز به نیکی یاد کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، دیده بانی و سیاست‌گذاری کلان فرهنگی را به تنهایی برای ایجاد تحول فرهنگی ناکافی دانست و ابراز داشت: باید در تمام این‌ موارد ستاد‌ها و متولیان فرهنگی کشور اعم از وزارتخانه‌ها، سازمانها،  مجلس و همچنین نهاد‌هایی نظیر صدا و سیما و حوزه علمیه به صورت کاملا منسجم اهداف و وظایف فرهنگی را در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ پیگیر بوده و تمام ظرفیت‌ها را به کار بندند تا بین سیاست گذاری و اجرا، هماهنگی‌های لازم ایجاد شود.

وی در ادامه اقدام شورای عالی فرهنگی در زمینه فرهنگ عفاف و حجاب را مثبت ارزیابی کرد و با بیان این نهادهای مختلفی در این زمینه مسؤول پیگیری این طرح شدند، تصریح کرد: متأسفانه مشاهده شد در عمل تنها نیروی انتظامی کار خود را انجام ‌داد و به همین خاطر بحث ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مورد غفلت و کوتاهی واقع شد. 

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: نباید مسؤولیت‌ها را تنها متوجه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست زیرا سیاست‌گذاری‌های این شورا در مرحله عمل و اجرا مورد غفلت واقع شده و موارد دیگری نیز مانند قضیه حجاب و عفاف وجود دارد، بنابراین این شورا را می توان یک شورای بایسته و تاثیر گذار در حوزه فرهنگ دانست. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های مثبت و گسترده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز مطالعات این شورا، گفت: باید بحث نظارت بر فرهنگ عمومی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری با جدیت پی گرفته شود و این شورا مقوله تهاجم فرهنگی را مورد بررسی جدی قرار دهد و در مقابل به دنبال راهکار تولید قدرت نرم و متناسب با پیام‌های گوناگون باشد.

آیت الله کعبی در پایان با گلایه از گوناگونی متولیان در عرصه فرهنگ و وجود اختلاف و نبود هماهنگی در بین آنها، شورای عالی انقلاب فرهنگی را در زمینه هماهنگی بین مسؤولان بسیار تأثیرگذار دانست و اظهار داشت: باید بین تمام دستگاها و رهنمودهای کلی نظام که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ می‌‌شود با برنامه‌ریزی نهادهای مسؤول و حوزه اجرا، هماهنگی ایجاد شود./908/ت302/ج

ارسال نظرات