۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۴۹۵۹۷

دوشرط آزادی بیان از دیدگاه امام خمینی

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مراعات منافع مردم و پرهیز از انتقام جویی و توطئه دو شرط آزادی بیان از دیدگاه امام خمینی(ره) است.
نشست تخصصي آزادي سياسي در انديشه امام خميني - مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام منصور میراحمدی، مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی ، 21 آذر در نخستین جلسه از سلسله جلسات «آزادی سیاسی در اندیشه امام خمینی(ره)» در دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: آزادی سیاسی همچون اصل آزادی در برگیرنده سه مولفه اساسی است که از آن‌ها به فاعل، مانع و هدف تعبیر می شود.

 

وی افزود: منظور از فاعل،«فرد»، مانع، «دولت» و هدف، «انجام یک عمل و یا برخورداری از یک حق» است.

 

حجت الاسلام میراحمدی با اشاره به آزادی سیاسی در اسلام اظهار داشت: تبیین آزادی سیاسی در اسلام با رویکرد درون دینی، نیازمند مراجعه به منابع و متون دینی است که بر این اساس، آزادی سیاسی به معنای رهایی فرد از دخالت دولت برای انجام دادن یک عمل سیاسی و یا برخوردار بودن از یک حق اساسی تعریف می شود.

 

مهم‌ترین هدف آزادی سیاسی انسان ها از نظر قرآن، توحید و خداباوری است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی، قرآن کریم را نخستین متن و مصدر اندیشه اسلامی دانست و افزود: از نظر قرآن کریم موانع آزادی سیاسی به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم می شود که مهم ترین موانع بیرونی، «ارباب»، «مستکبران» و «طاغوت ها» هستند.

 

وی یادآور شد: در سطح کلان مهم‌ترین هدف آزادی سیاسی انسان ها از نظر قرآن، توحید و خداباوری معرفی شده است، در سطح میانی تحقق عدالت و در نهایت در سطح خرد می توان آزادی سیاسی را برخورداری از حقوق اساسی دانست.

 

حجت الاسلام میراحمدی در ادامه به تبیین آزادی سیاسی در اندیشه امام خمینی پرداخت و گفت: حق انتخاب و رأی، حق نظارت و بیان و حق تشکیل اجتماعات از مصادیق آزادی سیاسی در اندیشه امام خمینی(ره) است.  

 

مدیر گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی افزود: در بحث حق انتخاب و رأی، دو موضوع انتخاب حاکم و حکومت و مشارکت در تصمیم گیری ها(حق تعیین سرنوشت) برای مردم در اندیشه امام خمینی(ره) مطرح است که بر این اساس مشروعیت الهی ولی فقیه و نقش تعیین کننده مردم در ساختارسازی حکومت و مجوز دهی آنان به ولی فقیه در تشکیل حکومت به رسمیت شناخته شده است.

 

مراعات منافع مردم و پرهیز از انتقام جویی و توطئه؛ دوشرط آزادی بیان از دیدگاه امام

 وی در خصوص حق تعیین سرنوشت مردم در اندیشه امام خمینی(ره) نیز اضافه کرد: مشارکت سیاسی مردم از دیدگاه امام خمینی، از طریق رأی دادن با توجه به سه نکته، همگانی بودن این حق، آزادی مردم در رأی دادن و ضرورت رأی براساس بینش صحیح تأمین می شود.

 

حجت الاسلام میراحمدی تصریح کرد: بحث نظارت و بیان، یکی از مهم ترین مباحث آزادی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) است که نخستین شرط آزادی بیان، مراعات منافع مردم و دومین شرط آن پرهیز از انتقام جویی و توطئه است.

 

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به بحث حق تشکیل اجتماعات از دیدگاه امام خمینی(ره) اشاره و خاطرنشان کرد: پس از موضوع نظارت و بیان، بحث حق عزل توسط مردم نیز از سوی امام(ره) به رسمیت شناخته شد و در این مرحله امام(ره) هدف انقلاب اسلامی را امکان تشکیل اجتماعات را برای مردم مطرح کرده اند.

 

حجت الاسلام میراحمدی افزود: در مرحله حق عزل، این آزادی تا حدی مطرح شده که مردم می توانند فعالیت‌های جمعی داشته باشند و حتی برای کسب قدرت وارد شوند اما مرز این مشارکت نباید به مرز توطئه علیه نظام و براندازی برسد./930/پ202/س

ارسال نظرات