۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۴۹۶۴۳
مدیر مؤسسه راهبردی علوم و معارف اسلامی مشهد:

نهادینه‌سازی بندگی در سبک زندگی هدف اصلی انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه راهبردی علوم و معارف اسلامی مشهد گفت: انقلاب اسلامی ایران تداوم انقلاب انبیا و اولیا است و فلسفه دینی که انبیای الهی آوردند، تغییر سبک زندگی مردم به سوی عبودیت خدا است.
حجت الاسلام سيد محسن دعايي مدير مؤسسه راهبردي علوم و معارف اسلامي مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سیدمحسن دعایی، مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی واحد مشهد، شب گذشته در چهارمین نشست حلقه علمی بلاغ برادران اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که با موضوع سبک زندگی اسلامی‌ایرانی در محل این دفتر برگزار شد، گفت: نقش رهبر در اندیشه دینی این اقتضا را دارد که امامت امت را به سمت آرمان‌های بنیادین عهده‌دار باشد که رهبر انقلاب اسلامی نیز با این نگاه، شأن منحصر به فرد خود را دارند.

 

وی با اشاره به این‌که باید نسبت به سبک زندگی باوری در سطح نخبگان در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها صورت پذیرد تا مثل بحث‌های دیگر در برهه زمانی کوتاهی مورد بحث نباشد، گفت: فلسفه انقلاب اسلامی تغییر سبک زندگی بر اساس دیدگاه اسلام است و هدف میانی انقلاب اسلامی را می‌توان استقرار سبک زندگی دینی در کشور معرفی کرد.

 

وی توضیح داد: انقلاب اسلامی ایران تداوم انقلاب انبیاء و اولیا است و فلسفه دینی که انبیای الهی و در رأسشان پیامبر اسلام آوردند، تغییر زندگی مردم به سوی عبودیت خدا است و عبودیت یعنی زندگی کردن بر اساس دستور خداوند، به استناد آیات زیادی از قرآن کریم که عبارت «اعبدوا الله» را در بر دارند.

 

حجت‌الاسلام دعایی تصریح کرد: زندگی سری فعالیت‌هایی به سمت یک هدف است که در منطق نبوت و وحی به معنی بندگی خدا به سمت رسیدن به خدا است که هدف نهایی دین است، همچنین هدف ابتدای دین، بسط عبودیت الهی و هدف میانی آن نیز اقامه تمدن دینی است که بر اساس آن، فلسفه مهدویت نیز تحقق سبک زندگی اسلامی است.

 

وی با استناد به آیه « وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ، نور/55»، گفت: آیه شریفه در انتها نتیجه می‌گیرد که غایت سبک زندگی، نهادینه شدن عبودیت در مقیاس کلان است که این تفاوت حکومت مهدوی با سایر حکومت‌ها است.

 

وی تأکید کرد: فلسفه دین، بعثت و مهدویت، تغییر سبک زندگی بر اساس وحی الهی است و مهم‌ترین فلسفه انقلاب اسلامی نیز که تداوم بعثت انبیا و پیامبر اسلام است، تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه است؛ اما این هدف به سادگی محقق نمی‌شود و مقدماتی لازم دارد.

 

مدیر مؤسسه راهبردی علوم و معارف اسلامی مشهد با اشاره به این مقدمات گفت: اول تغییر سیستم سیاسی جامعه است، در آیه یادشده آمده که «وعده کردیم به مؤمنین صالح که آنها را خلیفه قرار دهیم» یعنی سیستم سیاسی را در اختیار آنان قرار خواهیم داد؛ هر پیامبری که توانست نظام سیاسی خود را در کنار عوامل مهم دیگر راه‌اندازی کند، توانست تغییر سبک زندگی را نیز در جامعه خود به وجود بیاورد.

 

وی افزود: پیامبر اسلام نیز هنگامی که در مدینه حاکمیت سیاسی خود را تثبیت کردند، توانستند فروعات و دستورات خود را نیز بیان کنند، فروعات فقهی که نرم‌افزاری سبک زندگی است در مکه نازل نشد و هنگامی که حاکمیت سیاسی در مدینه صالح ‌شد در دستور ابلاغ قرار گرفت.

 

وی اولین گام طرح شده در قرآن قرآن در تئوری مهدویت را رساندن نیکان به حاکمیت سیاسی در مقیاس جهانی عنوان کرد و گفت: خداوند بعد از استقرار سیاسی، دو قدم دیگر را نیز جزء ضرورت‌های این مسأله بیان کرده است، گام دوم این است که باید امنیت کامل محقق شود و بعد باید فرهنگ درست شود، اگر امنیت نباشد حاکمیت نمی‌تواند کار کند و امنیت لازمه استقرار سبک زندگی وحیانی است.

 

حجت‌الاسلام دعایی در توضیح گام فرهنگی گفت: نرم‌افزاری سبک زندگی وحیانی در گام سوم، این است که دین مورد رضای خداوند باید مورد عمل قرار گیرد و دست حاکمیت برای اجرای این دین باز شود، غرض نهایی نیز عبادت خداوند و گسترش عبودیت در مقیاس جهانی است که به معنای همان سبک زندگی اسلامی است.

 

وی با تأکید بر این‌که نگاه کنونی در تجزیه و تحلیل آیات باید از سطح نگاه‌های مرسوم و سنتی به سطح تحلیل‌های راهبردی تغییر کند، گفت: کلمه نظام و سیستم در این آیه بسیار مهم است، یعنی زمانی که انسان بندگی خداوند را در مقیاس اجتماعی در دستور کار خود قرار می‌دهد و همه رفتارهای جامعه را دین مدیریت کرده و به استناد آیات، روایات و سنت است./932/پ202/س

 

ارسال نظرات