۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۴۹۶۹۱
ولایتی:

هنر آخرین حلقه پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ دکتر ولایتی با بیان این که هنرغربی در انتها به پوچی می رسد اما در نگرش اسلامی و فرهنگ اهل بیت هیچ چیز پوچ نیست، گفت: هنر آخرین حلقه پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی است.
پژوهش در هنرهاي ايراني - اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل روز چهارشنبه در همایش ملی پژوهش در هنرهای ایرانی و اسلامی که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به بررسی هنرهای ایرانی اسلامی در دوران صفویه پرداخت و اظهار داشت: در واقع احیای ایران اسلامی در دوره صفویه صورت گرفت.
وی با بیان این که بعد از اسلام هیچ گاه حکومتی به نام ایران تشکیل نشد، تصریح کرد: اما اسماعیل صفوی اولین حکومت را به نام ایران تشکیل داد و این یکی ازمهمترین اقدامات مثبت این سلسله است و به جرات گفت که یکپارچگی ایران و همکاری علما و حکومت میراث صفویه است. 
ولایتی در مورد اختلافات ناشی شده از التقاط دین و سیاست در دوره صفوی، تصریح کرد: کسانی که در مشروطه دنبال اختلاف بودند به دنبال ریشه همین مساله التقاط دین و سیاست بودند و حتی کار به جایی رسید که این افراد شیعه را به دو قسمت صفوی و علوی تقسیم کردند. 
وی در ادامه با بررسی نکات مثبت حکومت صفویه در ایران، خاطرنشان کرد: اوج هنرایران اسلامی نیز در عهد صفویه اتفاق افتاد که می توان در این مورد به بنای تاریخی تاج محل و مسجد سلطان احمد که از آثار معماران ایرانی است، اشاره کرد. 
این استاد دانشگاه با تاکید بر برتری معماری ایرانی در جهان، اظهار داشت: تاج محل توسط 15 معمار از کشورهای مختلف ساخته شده اما طراح اصلی این بنا یک ایرانی بوده است و از سویی نیز شهرسازی اصفهان در زمان شاه عباس صفوی صورت گرفت و ساخت بناهای میدان نقش جهان، عمارت هشت بهشت، چهل ستون و پل خواجو نیز به همان دوره برمی گردد.
رشد هنر در گرو پیشرفت علوم تجربی،عقلانی و انسانی 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در بخش دیگری از سخنان خود به چگونگی رشد هنر در گرو پیشرفت علوم تجربی،عقلانی و انسانی پرداخت و تصریح کرد: رمز کمال یابی هنر در گرو پیشرفت این علوم است بدین معنا که تا زمانی که در حوزه ریاضی پیشرفت صورت نگیرد، معماری معنا پیدا نخواهد کرد و همچنین پیشرفت علم شیمی موجب می‌شود کاشی‌هایی با رنگ‌های مختلف و دائمی ساخته شود.
وی با بیان این که هنرغربی در انتها به نوعی به پوچی می رسد اما در نگرش اسلامی و فرهنگ اهل بیت(ع) هیچ چیز پوچ نیست، گفت: هنر آخرین حلقه پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی است.  
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به پیشرفت درحوزه اخلاقی و عرفانی، تصریح کرد: تا هنگامی که عرفان عملی و نظری پیش نرود امکان این که یک طراحی عارفانه خطی ایجاد شود وجود ندارد و این همه نشان می دهد باید در همه حوزه ها به پیشرفت رسید تا هنر نیز به اوج کمال برسد.
معماری اسلامی شکل کمال یافته و جامع ترین کار هنری 
ولایتی با تاکید بر این مطلب که معماری اسلامی شکل کمال‌یافته و جامع‌ترین کارهنری است که انواع هنرها در آن به کار رفته است، تصریح کرد: تاج محل، نقش جهان، مسجد سلطان احمد و کاخ‌الحمراء چهار بنای مهم در جهان اسلام به شمار می‌روند.
 ولایتی در بیان دیگر مزایای حکومت صفوی در ایران اظهار داشت: رعایت جامعه سازی، احیای ملت ایران، بازسازی جامعه ایرانی، احیای تشیع و زنده نگه داشتن هویت ایرانی، اسلامی و فرهنگ اهل بیت از اقدامات و کارهای بزرگ این حکومت است و در عرصه هنر نیز می توان گفت که هنرعهد صفوی در خدمت بازسازی هویت ایران اسلامی و فرهنگ اهل بیت قرار گرفت.
گفتنی است، آتوسا رسولی، دانشجوی رشته هنر به موضوع پدیدارشناسی به منزله روش پژوهش کیفی در پژوهش‌های هنر ایرانی، اسلامی و مهناز شایسته‌فر در موضوع اشعار و ادعیه در مدح امامان در دو حرم مطهر رضوی و حضرت معصومه(س) در دوره قاجار به ارائه مقاله پرداختند.
همچنین کتاب «کتیبه‌های مسجد گوهرشاد» توسط مهدی صحراگرد، استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی و مهدی قیومی بیدهندی، استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفت./934/پ202/ج
ارسال نظرات