۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۱۴۹۸۲۳
معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

مدیریت صحیح جمعیت عامل اقتدار کشورها است

خبرگزاری رسا ـ معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری در بیاناتی گفت: نظریه افزایش جمعیت نظریه‌ای درست و لازم است؛ یکی از عوامل اقتدار کشورها این است که بتوانند جمعیت را به درستی مدیریت کنند؛ عضویت چین در سازمان ملل دلیلی جز جمعیت یک میلیاردی آن نداشت.
محمد اسحاقي، معاون برنامه ريزي و هماهنگي شوراي عالي انقلاب فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد اسحاقی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هم‌اندیشی بررسی وضعیت جمعیتی و تبیین سیاست‌های جمعیتی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری که صبح امروز در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

اسحاقی گفت: مقام معظم رهبری در بیاناتی فرمودند«نظریه افزایش جمعیت نظریه‌ای درست و لازم است»؛ یکی از عوامل اقتدار کشورها این است که بتوانند جمعیت را به درستی مدیریت کنند؛ عضویت چین در سازمان ملل دلیلی جز جمعیت یک میلیاردی آن نداشت.

وی ادامه داد: جمعیت هیبت ایجاد می‌کند؛ امروزه جمعیت ایران 75 میلیون ابهت ایجاد کرده است چرا که جمعیت عامل قدرت است و باید مدیریت شود و بتواند این جمعیت را به صورت مولد اداره کند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات خود گفتند که برجسته‌ترین زوج‌های ما که جزو نخبگان هستند، ‌کمترین فرزند را دارند و این ضرری بزرگ است چون کشور از ژن انسان‌های برتر محروم می‌شود.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ باروری ایران در تمام طبقات اجتماعی، شهری و روستایی قابل مشاهده است و حتی در سیستان و بلوچستان نیز نرخ باروری به کمتر از نصف رسیده است.

اسحاقی با اشاره به این‌که میزان باروری در سال 67، 2/6 فرزند به ازای هر خانواده بود ادامه داد: این رقم در سال 71 به چهار رسید که هدف ما بود، در سال 79 به 1/2 که حد قرمز فرزندآوری است رسید، اما در سال 85 به 8/1 و در سال 90 به رقمی معادل 7/1 و 6/1 فرزند رسیده است.

وی با بیان این‌که جمعیت کشور به سمت سالخوردگی پیش می‌رود تأکید کرد: این روند جمعیت ایران را به سوی سن‌های بالا و مسن می‌برد و به صورتی که در سال 1400 بیش از 30 درصد جمعیت ایران را افراد مسن تشکیل می‌دهند در حالی که در حال حاضر 7 درصد جمعیت ایران را افراد مسن تشکیل می‌دهند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: عواملی مانند شهرنشینی، سواد، اشتغال بانوان، تغییر نگرش ها به زندگی، فردگرایی، لذت گرایی، عدم مسؤولیت پذیری و برنامه های دولت را عوامل مستقیم در کاهش رشد جمعیت هستند.

وی ادامه داد: شاخص‌های متعدد ازدواج، نرخ کلی ازدواج، افزایش طلاق، استفاده از وسایل تنظیم خانواده، ازدواج دیر، کم فرزند آوری و نازایی بعد زایمان، از عوامل غیر مستقیم و عمده‌ در کاهش جمعیت هستند.

اسحاقی اظهار داشت: سن ازدواج دختران 4/23 و سن ازدواج مردان 16 سال است و این در حالی است که در سال 65 سن ازدواج دختران 7/19 و مردان 24 سال بوده است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه شاهد کاهش باروری در ایران هستیم باید تجدید نظری در سیاست های کلی و موضوعات تحولات جمعیتی کشور صورت بگیرد تا بتوانیم میزان باروری را به بالای حد جانشینی برسانیم.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: فرهنگ سازی برای دست یابی به جمعیت مطلوب و اصلاح بینش، نگرش مسؤولان و مردم نسبت به پیامدهای منفی کاهش باروری و تدوین برنامه‌ها، از جمله راهبردهای ملی و فرهنگی برای افزایش نرخ جمعیت است.

وی اضهار داشت: سیاست‌ها، قوانین و مقررات حمایتی و تشویقی برای دست یابی به نرخ باروری مناسب، تدوین الگوی سبک زندگی و ترویج آن با فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی و اشتغال زنان متناسب با معیارهای اسلامی از دیگر راه‌کارهای مذکور است./997/پ202/ن

ارسال نظرات