۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۱۴۹۸۲۹
صبح امروز؛

نشست هم اندیشی بررسی وضعیت جمعیتی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ صبح امروز نشست هم اندیشی بررسی وضعیت جمعیتی و تبیین سیاست‌های جمعیتی ایران بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.
نشست هم انديشي بررسي وضعيت جمعيتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه هم اندیشی بررسی وضعیت جمعیتی و تبیین سیاست‌های جمعیتی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری، صبح امروز در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم، محمد رضا مخبر دزفولی، محمد اسحاقی و محمد جواد محمودی، دبیران شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌السلام محمد رضا ضمیری، دبیر علمی این هم‌اندیشی حضور داشتند.

حجت‌الاسلام احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم با بیان اهمیت دو مسأله رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگ سازی در بحث افزایش جمعیت گفت: مسأله فرهنگ سازی در افزایش رشد جمعیت مهم‌ترین مسأله در این بحث است که مربوط به روحانیان و حوزویان می‌شود.

وی به هدف از برگزاری این هم‌اندیشی اشاره کرد و افزود: این جلسه با حضور اساتید و اعضای هیأت علمی تشکیل شد تا طرح بحث شود و اقدامات اولیه و لازم در حوزه ترویج فرهنگ افزایش جمعیت صورت بگیرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم تصریح کرد: نظام زیبا شناختی حاکم بر جامعه ما با ارزش‌های اسلامی فاصله گرفته و فرهنگ غرب در زمینه‌هایی خودش را بر ما به ویژه به اقشار و زوج‌های جوان ما تحمیل کرده است و باعث شد که این حالت فردگرایی و تغییر نگاه به فرزند به وجود آمده است.

محمد جواد محمودی، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا ـ اقیانوسیه در این نشست، پاداش یا مساعده هنگام تولد فرزند، اجازه مرخصی به مادران و حتی پدران و کمک هزینه مراقبت از فرزند را از سیاست‌های تشویقی دولت‌ها برای افزایش باروری دانست و افزود: این سیاست‌ها در هر کشوری متناسب با اقتضائات آن کشور اجرا می‌شود.

وی در ادامه افزود: کاهش باروری و پیش رفتن جمعیت به سمت سالخوردگی از عوامل کاهش جمعیت است، ازدواج مشکل کشور ما است اما مشکل اصلی عدم تمایل زوج‌های جوان برای باروری است.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا ـ اقیانوسیه ادامه داد: باید با فراهم آوردن شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بر مسأله کاهش سن ازدواج و افزایش باروری در جامعه تلاش کنیم.

محمد اسحاقی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری در بیاناتی فرمودند نظریه افزایش جمعیت نظریه‌ای درست و لازم است؛ یکی از عوامل اقتدار کشورها این است که بتوانند جمعیت را به درستی مدیریت کنند؛ عضویت چین در سازمان ملل دلیلی جز جمعیت یک میلیاردی آن نداشت.

وی با اشاره به این‌که میزان باروری در سال 67، 2/6 فرزند به ازای هر خانواده بود تصریح کرد: این رقم در سال 71 به چهار رسید که هدف ما بود، در سال 79 به 1/2 که حد قرمز فرزندآوری است رسید، اما در سال 85 به 8/1 و در سال 90 به رقمی معادل 7/1 و 6/1 فرزند رسیده است./997/پ202/ن

ارسال نظرات