۲۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۱۴۹۸۹۰
30 آذر در قم؛

بیست و سومین سالگرد آیت الله مرعشی نجفی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مراسم گرامیداشت بیست و سومین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله مرعشی نجفی، پنج شنبه 30 آذرماه در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی برگزار می شود.
بيستمين سالگرد ارتحال آيت الله مرعشي نجفي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت و گرامیداشت بیست و سومین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله مرعشی نجفی از مراجع تقلید، پنج شنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا، در حسینیه مرحوم آیت الله مرعشی با حضور علما، اساتید، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، روحانیون، طلاب، مسؤولان استانی و دیگر اقشار مردمی برگزار می شود.
بر اساس این گزارش، در مراسم بیست و سومین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله مرعشی نجفی، یکی از استادان حوزه علمیه قم سخنرانی خواهد کرد.
شایان ذکر است، این مراسم به همت بیت این عالم ربانی پنج شنبه، 30 آذر ماه بعد از نماز مغرب و عشا در حسینه حضرت آیت الله مرعشی نجفی در خیابان ارم برگزار می شود.
گفتنی است آیت اللّه سیّد شهاب الدین مرعشی نجفی در سال 1276 ش در نجف اشرف، شهر علم و ولایت، و در خاندان علم و تقوا و فقاهت پا به دایره هستی نهاد. وی مهم ترین گام های اخلاق و معنویت را در دامان تربیت پدر و مادری متقّی برداشت؛ خانواده ای که عشق به خداوند و اهل بیت اطهار علیه السلام در اعمال و رفتارشان هویدا بود؛ مادری که هیچ گاه او را بدون وضو شیر نداد و پدری که مواظب بود تا لقمه ای حرام و حتّی مشتَبَه در جان او ریخته نشود. با چنین پایه های استوارِ عشق و ایمان پای به دایره دانش نهاد و شهابی فروزان در عرصه شریعت شد.
آیت اللّه مرعشی نجفی با توجّه به محیط خانواده اش که از دیرباز به عنوان خانه علم و فقاهت معروف بود، قسمتی از تحصیلات مقدّماتی حوزه را نزد خاندان خویش فرا گرفت و پس از آن وارد مدارس جدید غیر حوزوی شد و علوم ریاضی و هندسه و جغرافی و دیگر علوم رایج را با نمرات بسیار عالی به پایان رساند. پس از آن نزد دانشمندان بزرگ در رشته های ریاضیات و هیأت و طب به صورت خصوصی دانش اندوخت و روز به روز به اشتیاقش به فراگیری علوم مختلف بیشتر می شد و با چنین شور و شعفی پای به عرصه عظیم علم دیانت نهاد.
آیت اللّه مرعشی نجفی پس از آن که توشه فراوانی از علوم مقدّماتی و پایه برگرفته بود، قدم به تحصیلات دوره سطح فقه و اصول نهاد. نخستین استاد وی در این زمینه پدر بزرگوارش بود. وی علاوه بر تحصیل در علوم فقه و اصول در حلقه های درسی دیگر علوم رایج حوزوی مانند حدیث درایه، رجال و تراجم نیز شرکت می نمود. پس از اتمام تحصیلات سطح و بهره گیری از علوم مختلف قدم به مرحله نهایی تحصیلات حوزوی نهاد و از محضر فقها و مراجع عالی قدر بسیاری سود جست تا جرعه ای از چشمه بی کران علوم الهی در جانش ریخته شود و او را شهابی فروزنده در آسمان علم و فقاهت گرداند.
کوشش های عظیم علمی آیه الله مرعشی چنان گسترده بود که تمام بزرگان زبان به ستایش او گشوده اند. عالمان وارسته ای چون شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان، علاّمه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان، مرحوم میرزای نائینی، حاج آقا بزرگ تهرانی و بسیاری دیگر او را با القاب سیّد علمای اعلام، فاضل، متّقی و دارای کمالات معنوی خطاب کرده اند./917/پ203/پ
ارسال نظرات