۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۴۹۹۶۸
مدیر حوزه علمیه ارومیه:

وحدت حوزه و دانشگاه عامل تعالی نظام است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام خان‌بابایی گفت: اگر طلبه در حوزه و دانشجو در دانشگاه با تفکر اسلامی و با کمک هم برای پیشرفت کشور تلاش کنند، قطعا نتیجه‌ای مطلوب حاصل خواهد شد.
حجت الاسلام خان بابايي، مدير حوزه علميه امام خميني(ره) اروميه

حجت الاسلام خان‌بابایی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه که در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه ترتیب یافت، اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی که قابلیت و کارایی سیاست‌گذاری و اجرایی دارد، متشکل از اندیشمندان دو نهاد حوزه و دانشگاه است.

 

وی خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه موجب پیشرفت و تعالی علوم و فناوری در کشور خواهد شد، در حقیقت موتور علمی کشور با دستان طلاب و دانشجویان روشن خواهد کرد، دانشگاه از لحاظ ساختاری با مِتُد روز ساخته شده است و با این روش می تواند در جامعه مؤثر باشد، حوزه نیز در عرصه‌های فکری، عقیدتی و عرصه علوم انسانی تأثیرگذار است.

 

مدیر حوزه علمیه ارومیه تصریح کرد: فاصله گرفتن این دو نهاد علمی و بی بهره شدن دانشگاه از علوم اسلامی و نگرش غلط حوزه نسبت به دانشگاهیان موجب سلب اعتماد مردم نسبت به این دو قشر خواهد بود و در نهایت حوزه و دانشگاه نمی توانند از علوم و تجربیات یکدیگر برای تعالی و رشد استفاده کنند.

 

حجت الاسلام خان‌بابایی افزود: دانشگاه می تواند با استفاده از روحانیان خوش فکر و صاحب اندیشه که در حوزه‌های علمیه از لحاظ علمی و اخلاقی صاحب سبک و نظر هستند، بهره مند شود و علوم دانشگاه را از لحاظ اسلامی و فرهنگ دینی پیش ببرد و ذهنیت منفی میان حوزه و دانشگاه را از بین ببرد.

 

وی در ادامه به وضعیت دانشگاه های کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب در دانشگاه غالباً افرادی انسان محور، امانیستی و غرب گرا پرورش می یافتند که بعد از انقلاب اسلامی و با رهنمودهای امام خمین(ره) و با فعالیت افرادی چون شهید مطهری، شهید مفتح و... دانشگاه به یک محیط اسلامی برای تبادل اندیشه و کسب معرفت الهی تبدیل شده است.

 

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه وحدت حوزه و دانشگاه را نیازمند تغییر نگرش نسبت به این مسأله دانست و گفت: اگر حوزوی در حوزه و دانشگاهی در دانشگاه با تفکر اسلامی و با کمک هم برای پیشرفت کشور تلاش کنند و با استفاده از نقاط قوت یکدیگر بر نقاط ضعف پوشش دهند، قطعا نتیجه‌ای مطلوب حاصل خواهد شد.

 

وی خواستار گسترش مباحث نظری، مباحثه و مناظره علمی در فضای دانشگاهی کشور شد و گفت: حوزه می تواند سنت حسنه مباحثه و مناظره را در دانشگاه رایج کند، دانشگاه نیز می تواند با بهره‌مندی از معارف انسان‌ساز اسلام نسبت به کشف حقایق و دستیابی به فناوری‌های نوین و تولید علم در جهت تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی گام بردارد./935/ت302/ب

ارسال نظرات