۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۴۹۹۷۰
استاد اخلاق حوزه:

حب دنیا انسان را از لذایذ معنوی باز می دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت السالام مؤمنی گفت: حب دنیا انسان را از لذایذ معنوی باز می دارد، دنیا هدف نیست بلکه وسیله است برای رسیدن به سعادت اخروی.
حجت الاسلام محمدعلي مؤمني، استاد اخلاق حوزه علميه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام محمدعلی مؤمنی، استاد اخلاق حوزه علمیه ارومیه امروز در جمع طلاب و روحانیان این شهر با بیان این‌که انسان از دو بعد عقل تفکر، وجدان و اخلاقی همچنین غرایز نفسانی و حیوانی خلق شده است، اظهار داشت: حضرت علی(ع) می فرماید؛ تمایلات را باید مرکبی برای رسیدن به معنویت انسانی قرار دهیم.

 

وی با اشاره به نگرش اندیشمندان غربی نسبت به انسان تصریح کرد: فِروید که نظریاتش درست بر خلاف آیین مقدس اسلام بوده، معتقد است که غرایز حیوانی را اعم از حب دنیا و جاه طلبی و شهوت حیوانی برای رسیدن به سعادت باید به نحو کامل اشباع کرد، که قطعا چنین نظری برخلاف آموزه های الهی اسلام است.

 

حجت الاسلام مؤمنی افزود: یکی از دانشمندان آلمانی آن قدر شراب می خورد که از حال بی حال می شد و بر این عقیده بود که این غریزه را که خداوند بر انسان داده است، باید کاملا اشباع شود ولی اسلام بر این عقیده نیست و این را قبول ندارد و می گوید چنین آدمی از حیوان چهار پا هم پست تر است، علما بحث کرده اند که عقل به تنهایی نمی تواند این غریزه را کنترل کند و نیاز به عوامل بیرونی دارد تا عقل را یاری کند.

 

این استاد اخلاق ادامه داد: عده‌ای یکی از این عوامل را علم دانسته اند، یعنی علمی که برای خدا باشد، عده ای دیگر وجدان را از این عوامل می دانند که مدام به انسان تذکر می دهد و انسان را هدایت می کند و وجدان باید توسط انسان پرورش یابد، یکی از راه های پرورش وجدان روزه گرفتن است. البته عده ای هم نظارت عمومی و امر به معروف و قانون را جزء این عوامل می دانند.

 

حجت الاسلام مؤمنی خاطرنشان کرد: این عوامل 2 حالت دارند؛ یک حالت عادی که با یکی از این عوامل و عقل قابل کنترل است ولی اگر این غریزه در حالت طغیان و طوفانی خود باشد، کنترل آن سخت خواهد بود، لو کان لِابن آدم و ادیان من ذهبٍ اگر بر انسانی که غریزه وی در حالت طوفانی است اگر دو بیابان پر از طلا هم باشد باز هم سیراب نخواهد شد.

 

وی افزود: اگر یکی از این غریزه ها از حالت عادی خود خارج شود و تمام عوامل دست به دست هم دهند، شاید نتوانند این غریزه را کنترل کنند. قرآن قوی ترین عامل را اعتقاد قلبی به قیامت می داند؛ این که گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن، این است که انسان باید خود آتش را ببیند تا به حرارت و سوزان بودن آن ایمان بیاورد و از آن بترسد و دیدن آتش قیامت با چشم بصری ممکن نیست بلکه باید با چشم قلب این آتش را دید.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه ارومیه خواستار توجه به حقیقت معاد و حسابرسی در قیامت شد و گفت: اگر انسان کمی از علایق مادی کم کند،  هم چشم و هم گوش قلبش باز می شود و هم می تواند عده ای از واقعیات را درک کند، آنچه که مقابل چشم قلب را گرفته حب دنیاست(حب الدنیا رأس کل خطئةٍ) کسی که شراب می نوشد مدت معینی در حال مستی خواهد بود ولی کسی که شراب حب دنیا را بنوشد تا ابد در حال مستی خواهد بود.

 

وی ادامه داد: دومین لذت، لذت معنوی است؛ مثل آن کسی که در نماز شب از لذت عبادت می گوید شخصی به حضرت موسی(ع) گفت: ای موسی من که این قدر به دنیا علاقه دارم پس چرا خدا مرا مجازات نمی کند؛ وحی آمد که ای موسی به آن بنده بگو من بهترین موقعیت و لذیذ ترین عبادت را از او گرفته ام ولی او هنوز مست دنیا است. حب دنیا انسان را از لذایذ معنوی باز می دارد، دنیا هدف نیست بلکه وسیله است برای رسیدن به سعادت اخروی، بعضی کارها که برای مردم عادی مباح است، شاید بر طلبه حرام باشد، طلبه باید به عرفیات آگاه باشد./935/پ202/ب

ارسال نظرات