۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۱۵۰۱۶۷
نماینده مجلس:

مرکز پژوهش‌های مجلس پلی میان مجلس و علما باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که در امر قانون گذاری نیازمند تحقیقات و مطالعات دقیق هستیم، گفت: مرکز پژوهش‌ها باید پلی میان عالمان، متخصصان و نخبگان با مجلس باشد.
مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدالهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون گذاری که در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است با بیان این که 80 درصد قوانین ما در دوره های قبل از جنس اصلاحیه و استفساریه است گفت: به لحاظ کیفیت قوانین در جهان و منطقه کشور ما رطبه پایینی دارد.

عبدالهی افزود: تخلفاتی که نسبت به اجرای قوانین صورت می گیرد در برخی موارد نشان دهنده این است که در قانون گذاری قابلیت اجرا لحاظ نشده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که تصویب قوانین ما پر هزینه و وقت گیر است گفت: باید به سمت قوانین روزآمد، گره گشا و کارگشا برویم.

عبدالهی با تاکید بر این که تعداد قانون های تصویب شده مهم نیست گفت: مردم انتظار دارند در پایان دوره نمایندگی ما نسبت به آغاز دوره در زندگی آنها بهبود حاصل شده باشد.

وی افزود: ما باید در امر قانون گذاری صراط مستقیم را پیدا کنیم و به درست راه رفتن در راه درست برسیم، به عنوان مثال ما در کشور پول کم نداریم اما در مقاسیه با کشورهای همسایه در نحوه خرج کردن و بوجه بندی مشکل داریم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «سعی کنید در کمیسیون ها مرتب و مفید حضور داشته باشید» اظهار داشت: بنده شهادت می دهم حضور در کمسیون ها مرتب نیست و متخصص بودن اعضای کمیسیون مانع مفید بودن آن است.

عبدالهی با تاکید بر این که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی باید در رابطه با هر قانونی افراد متخصص را پیدا کرده و نظر آنها را جویا شود گفت: در حال حاضر فرآیند قانون گذاری به شکلی است که بحث های علمی و فنی را به رای می گذاریم و این روش کاملا باید تغییر پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی باید تمامی طرح ها و لایحه های مهم و مفسر را نزد افراد عالم و آگاه ببرد و هنر نمایندگان و مجلس از طریق مرکز پژوهش ها باید این روش باشد نه این که خودشان طبابت کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که وظیفه نمایندگان تصمیم گیری است و باید تصمیم سازی را به متخصصان سپرند گفت: هزینه های مجلس بالا است و باید در آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تغییر ایجاد کرد و هر طرح و آیین نامه مفصلی که آمد در آن رابطه مرکز پژوهش های مجلس از متخصصان داخلی و خارجی مشاوره بگیرد.

عبدالهی با بیان این که دولت هم باید از متخصصان و عالمان مشورت بگیرد گفت: مهم کیفیت و قیمت صبح را به شب رساندن است و کشورهایی که به علم، دانش و تحقیقات بها داده اند کیفیت مطلوب و هزینه مقبول دارند.

وی با تاکید بر این که مرکز پژوهش های مجلس باید راهی را پیدا کند که کیفیت قوانین درست شود گفت: باید سعی کنیم در رابطه با تصویب و اجرای قوانین راه علمی پیدا کنیم و در انتخاب عالمان و حکیمان وسواس داشته باشیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اصلاحیه ها نشان می دهد قوانین پخته نیست اظهارداشت: باید قوانین مهم و مادر را به مناقصه بگذاریم و بهترین نظر را جویا شویم.

عبدالهی با تاکید بر این که در امر قانون گذاری نیازمند تحقیقات و مطالعات هستیم گفت: مرکز پژوهش ها باید پلی میان عالمان، متخصصان و نخبگان با مجلس باشد./959/پ202/پ

ارسال نظرات