۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۱۵۰۲۱۹
مدیرگروه معارف دانشگاه اقبال لاهوری:

مهمترین محور وحدت حوزه و دانشگاه یکی بودن مقصد است

خبرگزاری رسا ـ مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه اقبال لاهوری گفت: مهمترین محور وحدت حوزه و دانشگاه یکی بودن مقصد یعنی رشد و تعالی جامعه انسانی و تقرب به حق است.
وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام غلام نبی گلستانی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: تفرقه افکنی میان حوزه و دانشگاه از دوران طاغوت دنبال می شده چرا که فلسفه شکل گیری دانشگاه در ایران، تقابل با جریان تحصیلی و آموزشی حوزه علمیه بوده است.

 

دامن زدن به جدایی حوزه و دانشگاه، خواست دشمن است

 

وی با اشاره به تأکید امام خمینی(ره) نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: حوزه علمیه، دانش پژوهان خود را به سوی خدا و دانشگاه، به سوی اومانیسم و انسان محوری فرا می خواند اما با این وجود در انقلاب اسلامی تلاش شد تا این دو با توجه به کارکردهای خود در یک راستا که همان پیشبرد انقلاب است حرکت کنند و در کنار هم مؤثر واقع شوند.

 

حجت الاسلام گلستانی ابراز داشت: دامن زدن به جدایی حوزه و دانشگاه و این که یکی را اُمُّل و دیگری را بی دین بخوانیم، همان خواست دشمن است.

 

مدیرگروه معارف دانشگاه اقبال لاهوری ادامه داد: گرچه بسیاری اوقات این وحدت، شکل نمایشی به خود گرفته و از جایگاه عملی خود فاصله داشته است اما هر زمان حوزه ودانشگاه در کنار هم بوده اند موفقیت های بالایی حاصل شده است.

 

مهمترین محور وحدت حوزه و دانشگاه یکی بودن مقصد است

 

وی در خصوص محورهای وحدت حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در این خصوص دیدگاه های مختلفی مطرح است؛ عده ای وحدت را در حوزه معرفتی و شناختی می دانند، گروهی آن را در اشتراک دین و مسائل اعتقادی، برخی در اشتراک مسائل اخلاقی و رفتاری و گروهی دیگر در مدیریت جامعه و برطرف کردن نیارهای اجتماع و برخی در روش تحصیل ممکن می دانند اما بنده وحدت را در یکی بودن مقصد حوزه و دانشگاه می دانم.

 

استاد حوزه و دانشگاه مشهد مهمترین محور وحدت را، رشد و تعالی جامعه انسانی و تقرب به حق، عینیت بخشی به عدالت، کمال و آزادی در جامعه عنوان کرد و گفت: در این راستا هر عملی صورت گیرد در مسیر اتحاد این دو مرکز علمی محسوب می شود.

 

وی با اشاره به این سخن آیت الله جوادی آملی که « علم، دینی است و ما اصولا علم سکولار نداریم بلکه عالم سکولار داریم»، یادآور شد: فقیهی که از علوم انسانی و با استفاده از ادله عقلی و عرفانی علم را دنبال می کند و دانشجویی که با استفاده از روش تجربی و شناخت جهان هر دو یک هدف دارند و هر یک به طریقی می خواهند انسان ها را به خدا متوجه کنند اما با دو روش بنابراین تا زمانی که نتیجه کارشان یکی، یعنی تقرب به خدا باشد، اختلاف معنا ندارد.

 

راهکارهای تقویت وحدت

 

حجت الاسلام گلستانی در تشریح راهکارهای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه، افزود: بدین منظور، بایستی باور و اعتماد مبتنی بر شناخت صحیح نسبت به یکدیگر، شناسایی هدف مشترک و راه های تقویت آن و بصیرت مندی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیرگروه معارف دانشگاه اقبال لاهوری تصریح کرد: پیش از انقلاب، شور و فریاد بیشتر لازم بود اما پس از آن بیشتر شعور نیاز است؛ اگر این شور و شعور را همراه با هم در حوزه و دانشگاه افزایش دهیم می توان گام های بلندی در اتحاد هر چه بیشتر حوزه و دانشگاه برداشت./930/ت302/پ

ارسال نظرات