۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۱۵۰۲۹۹
آیت‌الله ایمانی:

برخی افراد با مقاصد سیاسی در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه سنگ اندازی می کنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان این‌که نظام اسلامی به دنبال برطرف کردن آسیب‌‌های وحدت حوزه و دانشگاه است، گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب راه فراوانی در پیش داریم؛ حوزه باید بتواند تمام معارف معنوی، عقلانی و نظری را به جهان ارائه کند.
آيت‌الله اسدالله ايماني،امام جمعه شيراز آيت الله اسدالله ايماني
آیت‌الله اسد‌الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با گرامی داشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله مفتح، گفت: شهید مفتح چهره‌ای علمی بود و در حوزه علمیه شاگردان فراوانی داشت، وی پس از شهادت شهید مطهری راه آن شهید بزرگوار را در پاسخگویی به شبهات و هدایت جوانان دنبال کرد.
وی با بیان این‌که شهید مفتح در معارف و علوم عقلی صاحب فکر و اندیشه بود، ابراز کرد:‌ شهید مفتح از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی و پلی میان حوزه و دانشگاه بود.
آیت‌الله ایمانی خاطرنشان کرد: چهره بارز آیت‌الله شهید مفتح در نماز عید فطر تجلی پیدا کرد؛ نمازی که در آن بیش از 1 میلیون نفر حضور داشتند و بعد از آن حکومت نظامی اعلام شد، خطبه‌های آن شهید بزرگوار و حضور انبوه مردم، دشمنان را متوجه شخصیت والای وی کرد که می‌تواند در آینده انقلاب اسلامی نقش کارسازی داشته باشد، از این رو گروهک فرقان وی را در دانشکده الهیات تهران ترور کرد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان داشت: شهید آیت‌الله مفتح چهره‌ای‌ بود که مورد توجه و عنایت دانشگاهیان و حوزویان قرار داشت از این رو  سالروز شهادت وی به روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شد.
امام جمعه شیراز در ادامه با بیان این‌که وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در هدف است، اظهار کرد: دانشگاه و حوزه هر دو به عنوان یک کانون علمی در عرصه حفظ معنویت، معیشت و زندگی مادی مردم به عنوان دو بال می‌توانند کشور را به سوی کمال و ترقی سوق دهند.
وی ادامه داد: حوزه در مفاهیم فلسفی، عقلی، نظری و معنوی و دانشگاه هم در عرصه علوم تجربی باید تجربیات خود را به جامعه منتقل کنند و در این صورت است که کشور به کمال و سعادت می‌رسد.
آیت‌الله ایمانی با اشاره به نام‌گذاری روز 27 آذرماه به روز وحدت حوزه و دانشگاه از سوی امام خمینی(ره)، ابراز کرد: پیام امام خمینی(ره) که به مناسبت بسیج حوزه و دانشگاه صادر شد همان نماد وحدتی است که در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی اعلام شد و روز 27 آذر نیز به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شد تا بسیج هم به عنوان یک ابزار به تحقق این هدف کمک کند.
نماینده ولی فقیه در فارس در ادامه با اشاره به عوامل تهدید کننده وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: آسیب‌های فراوانی این وحدت را تهدید می‌کند و سبب شده که تاکنون آن وحدت در هدفی که مد نظر است حاصل نشود.
امام جمعه شیراز ادامه داد: در اوائل پیروزی انقلاب که مسأله وحدت مطرح بود به بیراهه رفتیم و فکر کردیم حوزه باید دانشگاه شود و دانشگاه باید حوزه شود، بعد نظر این بود که معارف اسلامی در دانشگاه از سوی روحانیان تدریس شود و از این طریق وحدت را عملی کنیم و این هم راهی برای رسیدن به وحدت نبود.
وی با اشاره به این‌که در ادامه و با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب وحدت در مسیر خود قرار گرفت، ابراز کرد: امروز یک سری تبادلات علمی میان حوزه و دانشگاه مطرح شده که باید دنبال شود و ارتباط اساتید حوزه و دانشگاه نیز بهتر از گذشته است.
آیت‌الله ایمانی وظیفه حوزه را عرضه و تبیین مسائل بلند اسلام در غالب نیازهای روز به جامعه بشری عنوان کرد و گفت: حوزه در این مورد آرام حرکت کرده در حالی که از این فرصتی که نظام در اختیارش قرار داده باید بهره برداری می‌کرد؛ حوزه باید معارف بلند اسلام را به زبان روز و قابل درک برای دانشگاهیان در داخل و خارج از کشور ارائه کند.
امام جمعه شیراز ادامه داد: البته در این زمینه اقداماتی صورت گرفته اما آنچه که مد نظر است حاصل نشده، دانشگاه هم طبیعتاً رسوباتی از گذشته دارد؛ دانشگاهی که برای وابسته کردن کشور به وجود آمد و  مؤسسان آن به دنبال رشد و بالندگی علمی نبودند بلکه هدفشان دنبال کردن مقاصد سیاسی بود و امروز نیز همان افراد از وحدت حوزه و دانشگاه ممانعت می‌کنند.
وی با بیان این‌که نظام اسلامی به دنبال برطرف کردن آسیب‌‌های وحدت حوزه و دانشگاه است، افزود: برای رسیدن به آن نقطه مطلوب راه فراوانی در پیش داریم؛ حوزه باید بتواند تمام معارف معنوی، عقلانی و نظری دنیای بشریت را به جهان ارائه کند./927/ت302/ج
ارسال نظرات