۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۵۰۴۳۴
آیت الله شبستری:

فراهم کردن مقدمات تحصیل طلاب اقدامی ارزشمند است

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری اظهار داشت: در شرایطی که تربیت طلبه خواهر و برادر کاری بسیار ارزشمند است فراهم کردن مقدمات تحصیل طلاب اقدامی ارزشمندتر است.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در اجلاسیه هیأت امنای مدارس علمیه خوهران استان، اظهار داشت: اصلی‌ترین مسؤولیت هیأت امنای مدارس علمیه تأمین هزینه‌های جاری حوزه با جلب مشارکت خیرین و معتمدین مردم است.

 

وی با اشاره به این‌که حوزه های علمیه همواره با مشکل تأمین اعتبار برای فعالیت‌های عمرانی، آموزشی و تبلیغی مواجه بوده‌اند، خاطرنشان کرد: برخی از حوزه های علمیه دارای موقوفه نیستند و اگر هم موقوفه ای دارند یا تصرف شده و یا تنها اسم موقوفه دارند که کل درآمد سالانه آنها هزینه یک ماه حوزه را تأمین نمی کند.

 

نماینده خبرگان رهبری خواستار توجه و رسیدگی جدی قوه قضائیه با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه برای احیای موقوفات حوزه های علمیه کشور شد و گفت: بایستی مسؤولان امر، موقوفات را از دست متصرفان نجات دهند، اگر موقوفات کشور احیا شده و یا اجاره بهای آنان به روز شوند، بسیاری از مشکلات مربوط به کمبود اعتبار در مسائل فرهنگی و تبلیغی برطرف خواهد شد.

 

وی با اشاره به این‌که احداث مدارس علمیه خواهران در شهرستان ها بایستی با اصول و ضوابط خود باشد، گفت: هیأت امنایی که اصرار بر تاسیس و فعالیت حوزه علمیه در شهر خود دارند، بایستی به فکر تأمین هزینه‌های جاری مدرسه علمیه نیز باشند، باید افرادی هیأت امنا شوند که بتوانند نواقص مدارس علمیه استان را تامین کنند.

 

آیت الله شبستری تأکید کرد: سیاست توسعه مدارس علمیه در تمامی شهرها فی نفسه مطلوب است، اما باید از معتمدین نیز مشورت هایی صورت گیرد که آیا مردم منطقه آمادگی پذیرش و تامین هزینه ها را دارند، در شرایطی که تهاجم فرهنگی تربیت طلبه خواهر و برادر کاری بسیار ارزشمند است فراهم کردن مقدمات تحصیل طلاب اقدامی ارزشمندتر است.

 

وی افزود: خیرین مدرسه‌ساز در سراسر کشور بسیار فعال هستند، ولی وقتی صحبت از ساخت حوزه های علمیه می شود، اما و اگرهایی در میان است، در حقیقت این قبیل موارد بانی کم دارند، هم چنانکه در زلزله اخیر ارسباران خیرین بسیاری به همراه دولت برای ساخت خانه‌های مردم اعلام آمادگی کردند، اما کمتر کسی عهده‌دار ساخت مسجد در این مناطق شد.

 

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که باید در گزینش اعضای هیأت امنای مدارس علمیه خواهران دقت نظر و حساسیت‌های لازم صورت گیرد، گفت: انتظار داریم حوزه های علمیه خواهران در تربیت طلبه و مبلغ دین بیش از پیش فعالیت داشته باشند، تا خودمان مهذب نباشیم آیا می توانیم دیگران را هدایت کنیم، ابتدا خود را اصلاح کنیم بعد به فکر اصلاح دیگران باشیم.

 

وی با اشاره به این‌که خواهران طلبه باید از نظر سواد فقهی، تهذیب نفس، آشنایی با شبهات و علوم روز در سطح بالایی باشند، گفت: لازمه حضور در مدارس، مراکز و دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی نیز همین است، امروز درخواست مبلغ خواهر از سوی آموزش و پرورش بسیار است، در چنین شرایطی نیازمند مبلغانی شایسته، وارسته و باسواد هستیم.

 

آیت الله شبستری کمبود خواهران مبلغ و طلاب خواهر در استان را عامل جولان عده‌ای کم‌سواد و خرافه‌پرست در مجالس مذهبی بانوان دانست و گفت: گاهی عده ای از این خانم های جلسه ای مسائلی را مطرح می کنند که در هیچ رساله ای یافته نمی شود، باید مراقب بود و نسبت به شرایط زمان حرکت کرد./935/پ202/ب

ارسال نظرات