۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۵۰۴۸۴
رحیم پورازغدی:

هیچ تقابلی میان عقل و شرع در مکتب تشیع وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که در فقه شیعه عقل و نقل همراه و به طور یکسان تعریف شده است، گفت: هیچ تقابلی میان عقل و شرع در مکتب تشیع وجود ندارد.
حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در جمع طلاب، اساتید و روحانیان مدارس علمیه تبریز که با موضوع « حوزه های علمیه و نظام گسست یا پیوست » در تالار علامه امینی مرکز مدیریت حوزه علمیه آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار داشت: شناخت دقیق از مبانی عالی اسلام و آگاهی از حقیقت دین لازمه تبلیغ صحیح و موفق در سطوح مختلف فردی و اجتماعی است.

 

وی با تأکید بر این‌که تمام انحرافات فقه اسلامی ناشی از افراط و تفریط در سنجش نسبت عقل و نقل است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس نگرش درست و منطقی به عقل و نقل در فقه شیعه بسیار ضروری است، تا شاهد انحراف و کج روی ها نباشیم. به عبارت دیگر هر جا که کج‌روی و کج‌اندیشی بوده از افراط و تفریط نشأت گرفته است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که رسالت امروز حوزه های علمیه ارائه نظریه‌های فقه حکومتی است، گفت: اگر حوزه و دانشگاه عقل و نقل را در تضاد با یکدیگر تعریف کنند، بحران های فکری و عقیدتی در جامعه بروز خواهد کرد و اینجاست که حوزه های علمیه نخواهند توانست فقه حکومتی به جامعه ارائه دهند.

 

پورازغدی با اشاره به این‌که در فقه شیعه عقل و نقل همراه و به طور یکسان تعریف شده است، گفت: هیچ تقابلی میان عقل و شرع در مکتب تشیع وجود ندارد، در حقیقت نباید چنین تصور شود که هرجا پای عقل و نقل به میان آید از آن به عنوان مباحث سکولاریستی تعبیر شود.

 

وی خاطرنشان کرد: عقل در تعریف دینی به عنوان حجت باطن است، در فقه شیعه عقل و نقل همراه و به طور یکسان تعریف شده است، به طوری که هر نوع استدلال عقلی سازگار با اهداف اسلامی نتیجه اش دینی بوده و قابل اتکا است، چنانچه آمده است؛ کل ما حکم به العقل حکم به الشرع.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  در بخش دیگری از سخنان خود حوزه های علمیه را مرکز نشر معارف و اندیشه‌های ناب اسلامی و شیعی دانست و گفت: روحانیان و حوزه های علمیه بایستی مقابل ترویج افکار سکولاریستی در جامعه قرار گیرند، سیاست باید با دین عجین شود، جدایی دین از سیاست ساخته و پرداخته دشمنان اسلام است.

 

رحیم‌پور ازغدی فاصله و جدایی میان دین و زندگی را هدف دشمنان از ترویج اخلاق سکولار در جامعه دانست و گفت: امروز نیازمند بازخوانی نقش و جایگاه حوزه های علمیه شیعی در جهان اسلام هستیم، روحانیت بایستی با شناخت از مواضع دشمنان مواضعی اصولی و منطقی در مقابله با ترویج افکار انحرافی داشته باشند./935/پ202/ب

ارسال نظرات