۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۱۵۰۴۸۸
حجت الاسلام سالک:

جوسازی‌های سیاسی یکی از موانع اتحاد حوزه و دانشگاه است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم اصفهان رشد مراکز تحقیقی‌ و پژوهشگاه‌های حوزه به ویژه در مسائل علوم انسانی را یکی از راهکار‌های تقویت وحدت میان حوزه و دانشگاه دانست و مراسم‌های گوناگونی همچون اعتکاف و برگزاری نماز جماعت را از تجلیات وحدت این دو نهاد خواند.
جوسازی‌های سیاسی یکی از موانع اتحاد حوزه و دانشگاه است

 حجت الاسلام احمد سالک،‌ نماینده مردم اصفهان در خانه ملت اتحاد حوزه و دانشگاه را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران خواند و با تجلیل از یاد شهیدان مفتح، آیت الله بهشتی و شهید مطهری گفت: هدف این دستاورد عظیم تلاش برای ارتقای مسائل فکری، اعتقادی و ایمانی دانشجویان با درک فضای جوان و دانشگاه است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حق طلبی و تلاش علمی را اقتضای فطرت جوانان دانشگاهی دانست و اظهار داشت: دانشجویان باید در معارف دین و مسائل عرفانی و معنوی اهل انس با خدا، ذکر و توسلات باشند زیرا نمی‌توان به صورت یک بعدی حرکت کرد و باید دو بال علم و معنویت را همزمان به حرکت در آورد که بر این اساس نقش اساسی حوزه‌ها در دانشگاه‌ها اهمیت فراوان دارد و در کنار آن انتقال تجربیات دانشگاه‌ها به حوزه نیز مسأله قابل توجهی است.

 

وی در ادامه با بیان وقایع 19 دی ماه 1356 و اعتراض علما و مردم قم نسبت به توهین رسانه‌ای دربار پهلوی به امام راحل(ره) به شهادت یکی از دانشجویان دانشگاه تهران در کنار حوزه علمیه و در پی آن شهادت یکی از طلاب برای دفاع از او اشاره کرد و ابراز داشت: با جاری شدن خون محصل مکتب امام صادق(ع) و دانشجوی دانشگاه تهران پیوند حوزه و دانشگاه مستحکم شده و نمی‌توان به وقایعی از این دست بی‌اعتنا بود.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود شیوه‌های تقویت وحدت این دو نهاد را در مسائل مختلفی دانست و تصریح کرد: از طریق رشد مراکز تحقیقی‌ و پژوهشگاه‌های حوزه به ویژه در مسائل علوم انسانی که از مقوله‌های مهم است می‌توان به این مهم دست یافت.

 وی همچنین وجود مراسم ها و مناسبات مختلف همچون نماز جماعت و اعتکاف را از تجلیات وحدت حوزه و دانشگاه خواند و گفت: امید می‌رود در شرایط کنونی این‌گونه مسائل شکل جدی‌تری به خود بگیرد تا اردوهای جهادی و فعالیت‌های مشترکی که بین این دو نهاد شکل گرفته به ثمر برسد.

 

حجت الاسلام سالک ارتباطات بین دو نهاد حوزه و دانشگاه را یکی دیگر از عوامل تقویت بنیه‌های وحدت دانست و اظهار داشت: البته ماهیت این ارتباطات باید در گفتمان‌های علمی، معرفتی و معنوی و در قالب نشست‌ها و سمینارهایی که بتواند به شکل عملی این مسائل را تقویت کند پایه ریزی شود.

 

وی در ادامه جوسازی‌های سیاسی در صحنه‌های مختلف را یکی از موانع وحدت میان حوزه و دانشگاه خواند و ابراز داشت: دشمن تلاش می‌کند به وسیله دسیسه‌های از این دست بین دانشگاه و حوزه افتراق ایجاد ‌کند و جریانات سیاسی نباید مانع  وحدت حوزه و دانشگاه شوند.

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نقش وحدت میان این دو نهاد را در زمینه تولید علوم انسانی بسیار مؤثر دانست و بیان داشت: بی شک ارتباطات بین این دو می‌تواند تحقق بخش مجموعه‌ ارزشهای علمی و ایمانی و اهدافی که در قانون اساسی برای مسائل علمی کشور رقم خورده است باشد، اما باید در این مسیر آسیب شناسی صورت گیرد و موانع راه برداشته شود./908/ت302/ع

ارسال نظرات