۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۱۵۰۵۱۱
آیت الله خرازی:

حب ریاست، انسان را از کمال باز می دارد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خرازی در درس اخلاق خود اظهار داشت: افرادی که به دنبال حب ریاست و جاه مقام هستند، هرگز راه کمال را به دست نیاورده و به موفقیت چندانی نمی‌رسند.
آيت الله محسن خرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن خرازی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امشب در درس اخلاق خود به بیان برخی مسائل اخلاقی پرداخت و بر رعایت آنها تاکید فراوان داشت.
وی که شامگاه چهارشنبه، 29 آذر ماه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم و در اجتماع طلاب و فضلای حوزه علمیه سخن می گفت در بیان برخی رذائل اخلاقی اظهار داشت: حسد یا خباثت یکی از رذائل اخلاقی است که اگر کسی گرفتار آن شود، رهایی از آن برای فرد بسیار دشوار خواهد بود.
آیت الله خرازی تصریح کرد: از اسباب حسد این است که برخی با نفس خباثت خود به مخالفت رشد و کمال افراد می پردازند و تحمل پیشرفت دیگران را ندارند و همیشه به آن ها حسد می ورزند.
وی افزود: این خباثت و حسادت، انسان را از بسیار اسباب معنوی محروم می کند، متاسفانه در گوشه و کنار جهان وجود این افراد فراوان است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: این افراد از این‌که ببینند فردی در معیشت و زندگی خود خوشحال و موفق است، بسیار غمگین می شوند و از ناراحتی و گرفتاری دیگران بسیار خوشحال می شوند؛ این افراد حسود دچار کمبود معنویت هستند و باید برای درمان آن چاره اندیشی کنند.
وی گفت: این حسادت گرچه برای این افراد سودی ندارد، حتی شادی در برابر حزن دیگران و غمگین شدن در برابر خوشحالی آن ها، این فرد را به هیچ جایگاهی رهنمون نمی سازد اما براثر این بیماری خود را به گونه ای آرامش می دهد.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: البته درمان این نوع بیماری بسیار مشکل است، اما سختی آن دلیل بر عدم معالجه نمی شود؛ از این رو فرد حسود باید برای از بین رفتن این نقیصیه تلاش فراوانی انجام دهد تا بتواند راه کمال را بپیماید.
وی افزود: همچنین فرد حسود همیشه به دنبال رسیدن جایگاه، مقام و منزلت دنیوی است و برای از بین بردن رقیب خود بسیار تلاش می کند.
آیت الله خرازی گفت: دوست داشتن جایگاه و مقام هم باعث نابودی انسان می شود، چون جاه طلبی یا حب مال و مقام انسان را هرگز به کمال نمی رساند.
وی تصریح کرد: کسی که دوست دارد به ریاست و جایگاه برسد و دیگران به ستایش آن بپردازد، هرگز به کمال نخواهد رسید، چون حسد و حسادت مانع راه رشد آن فرد می شود.
شایان ذکر است، درس اخلاق آیت الله محسن خرازی، هر هفته شامگاه چهارشنبه، پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار می شود./917/پ202/پ
ارسال نظرات