۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۵۰۵۹۴
استاد اخلاق حوزه:

طلاب شأن و جایگاه خود را بشناسند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین سروری خودسازی، صبر بر مشکلات، ساده‌زیستی و عمل به آموخته‌ها را از جمله ضرورت‌های کسب توفیق الهی در دوران تحصیل در حوزه دانست.
اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز،حجت الاسلام والمسلمین سروری، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، روز گذشته در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز اظهار داشت: دانستن حلال و حرام خدا و تفقه در دین ضرورتی برای طلاب علوم دینی محسوب می شود، اما باید به قدری مجاهدت در کسب علم داشته باشید که این حلال و حرام را استباط کنید و به درجه اجتهاد برسید.

 

وی خودسازی، صبر بر مشکلات، ساده‌زیستی و عمل به آموخته‌ها را از جمله ضرورت‌های کسب توفیق الهی در دوران تحصیل در حوزه دانست و خاطرنشان کرد: اگر مرحوم قاضی طباطبایی، علامه امینی، علامه جعفری و یا علامه طباطبایی به مدارج عالی علمی و معرفتی نائل شدند، به دلیل نگرش الهی و خلوص نیت آنان در دوران تحصیل بوده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین سروری با بیان این‌که اخلاص و تعیین هدف و همچنین توجه به زی‌طلبگی لازمه درک معرفت‌های عالی دینی است، تصریح کرد: سعی کنید در برابر مشکلات صبر داشته باشید، چراکه بر اثر صبر نویت به ظفر می رسد، در حقیقت صبر لازمه سیر در مراحل خودسازی و تهذیب نفس است.

 

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر این‌که علامه طباطبایی یک شبه علامه نشده است، گفت: سعی کنید از همین دوران طلبگی و آغاز تحصیل در علوم حوزوی، نسبت به مسائل تهذیبی و اخلاقی توجه ویژه داشته باشید، عمل به آنچه می دانید ضرورتی برای حرکت در مرحله خودسازی است.

 

وی در ادامه بر تلاش و همت طلاب در دوران تحصیل علوم حوزوی تأکید کرد و افزود: طلبه بی‌سواد و بی‌عمل آفت حوزه است، چنین افرادی نه تنها مایه خیر نخواهند بود، بلکه اگر فردا وارد جامعه شوند و در عرصه‌های تبلیغی فعالیت کنند، موجب دین‌گریزی مردم خواهند بود، بنابراین سعی کنید ابتدا خود به آنچه می گویید عمل کنید، سپس از دیگران انتظار رعایت معروفات و ترک محرمات داشته باشید.

 

حجت الاسلام والمسلمین سروری خواستار رعایت شئونات اخلاقی در داخل و خارج حوزه از سوی طلاب علوم دینی شد و گفت: شاید برخی رفتارها و گفتارهایی که برای عامه مردم موردی نداشته باشد، برای یک طلبه علوم دینی صلاح نباشد، باید شأن و جایگاه خود را بشناسید، چراکه جامعه انتظار ویژه ای از شما دارد.

 

گفتنی است، در پایان این نشست صمیمی، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد./935/پ202/س

ارسال نظرات